پایان نامه ترجمه بخشی از کتاب The Philosophy of the Upanishads نوشته پل دوییسن

word
105
563 KB
32696
1392
کارشناسی ارشد
قیمت: ۱۰,۵۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه ترجمه بخشی از کتاب The Philosophy of the Upanishads نوشته پل دوییسن

    پایان نامه کارشناسی ارشد رشته ادیان غیر ابراهیمی

    چکیده

     

    اوپه­نیشدهای کهن از مهم­ترین منابع تفکر فلسفی– عرفانی هند است، به گونه­ای که تقریباً همه مکاتبی که خود را در چارچوب باورهای سنتی هندو می­دانند، کوشیده­اند اعتبار دیدگاه­های خود را با استناد به عباراتی از این متون اثبات نمایند. در این متون که مورد توجه بسیاری از اندیشمندان از سراسر جهان قرار گرفته است می­توان لطیف­ترین و دقیق­ترین اندیشه­های حکمی هندو را مشاهده کرد. مهم­ترین آموزه اوپه­نیشدی تاکید بر وحدت میان برهمن و آتمن و دریافت آن حقیقت یگانه است.

     

    واژگان کلیدی: اوپه نیشدها، برهمن، آتمن، ‌وحدت میان آتمن و برهمن.

     

    سخنی در باب فلسفه هند

    سنت فلسفی– فکری هند از کهن­ترین سنت­های فکری بشری است که اگر از تفکر یونانی قدیمی­تر نباشد لااقل به اندازه آن قدمت دارد. [1] گروهی از محققان مانند رادا کریشنان با تکیه بر برخی قراین و شواهد معتقدند: «زمانی که به هند قرن ششم ق.م می­نگریم، تصویری به کلی متفاوت می­بینیم. این دوره در هند شاهد تحول اندیشه فلسفی بود نه شروع آن. اینجا دیگر مانند یونان صحبت از سپیده دم فلسفه نبود بلکه چیزی بود که می­توان آن را روشنایی کامل روز فلسفی نامید. این دیگر تاتی کردن خرد بشری در راه دراز و دشوار تدقیق فلسفی نبود، بلکه نمودار مرحله ای بود که فقط از پس سفری چشمگیر می­توان به آن رسید».[2]

    البته باید گفت که آن­چه بیشتر محققان بدان اعتراف دارند، ارتباط و پیوستگی دین، فلسفه و عرفان در سنت تفکر هندی است، به گونه­ای که تفکیک این سه و مشخص کردن مرزهای هر کدام در اندیشه هندی به راحتی میسر نیست. تمام مکاتب فکری هند، جز در موارد نادر به تدریج رنگ دینی به خود گرفته و یا حتی مثل‌ آیین بودا به یک دین تبدیل شدند که این درست برخلاف جریان اندیشه یونانی است.[3]

    البته هدف از اندیشه­ورزی و تأملات عقلانی فیلسوفان هندی، که خود همگی از حکیمان فرزانه و پاکدامنی بودند که با ریاضت­های طاقت­فرسا و مجاهدت­های پیگیر و مراقبه­های مداوم بر حقایق عالیه، به مقام و منزلت فیلسوف صعود کرده بودند، اثبات دیدگاه­های دینی است. در حقیقت سر و کار پیدا کردن متفکران هندی با موضوع­هایی که ما به طور سنتی در قلمرو فلسفه جای می­دهیم فراهم آوردن زمینه­های لازم برای نیل به هدفی متعالی، یعنی ورود به ساحت دین و اخلاق و عرفان است. بنابراین می توان گفت که مراد از فلسفه هند اندیشه­ورزی­ها و تعلقات حکیمان وارسته و فرزانه­ای است که در سرزمین هند، بر پایه قبولی یا نفی مرجعیت وده ها، به بنیاد افکنی نظام­های فلسفی منسجم با اجزایی سازگار دست یازیده و کوشیده­اند که به پرسش­های بنیادین انسان درباره مفاهیمی چون خدا، کاینات و پیدایش آن، چیستی معرفت، موضوع آن، چگونگی نیل بدان و ابزار معتبر شناخت، ماهیت زندگی نیک و راه­های رسیدن بدان، غایت زندگی انسان و ... پاسخی عقل پسند و مستدل ارائه دهند و این پاسخ ها را از راه منطق به اثبات رسانند.  [4]

    در پایان باید گفت که اندیشه­ های فلسفی و هدف­های اخلاقی در دوره اوپه­نیشدها پدید آمده و مدت­ها بدون آنکه ربط منطقی پیدا کند به همان حال فطری باقی بوده یا به تدریج گسترش و نمو یافته و تشکیل مبانی یا اصول مکاتب فکری و فلسفی را داده است. [5] بنابراین فلسفه هندی در جست و جوی حقیقت است هر چند که با واقعیت محسوس ناسازگار باشد.

    منابع فلسفه هند

    رادها کریشنان تاریخ فلسفه هند را به چهار دوره بزرگ تقسیم کرده است که عبارتند از:

    دوره وده­یی[6](1500 الی 600 پیش از میلاد)

    دوره حماسی[7](600 پیش از میلاد الی 200 بعد از میلاد)

    دوره سوتره­ها[8] که از قرن دوم میلادی آغاز گردید.

    دوره مدرسی[9]، این دوره نیز از سدن دوم میلادی آغاز گردید.

    دوره ودایی آغاز سرودهای ریگ وده[10]، براهمنه­ها[11] و آغاز دوران اوپه­نیشدها[12] است. سروده­های ریگ وده سروده­های تمثیلی در مدح و ثنای خدایانند و اساس این نحوه تفکر اولیه قوم هندی ایجاد وحدت و پیوستگی دنیای فانی آدمیان با دنیای باقی خدایان بوده است. به عقیده هندوها وده­ها زاییده فکر هیچ مخلوقی نیست بلکه از مبدأیی غیر انسانی بر دل فرزانگان[13] باستانی هند وحی شده و این امر موجب می شود که آنها را جزء نوشته­های وحیانی[14] به حساب آورند. براهمنه­ها هم در دوره استیلای طبقه برهمنان و کاهنان و در پی بسط و ترویج مراسم عبادی به وجود آمد. به تدریج و در طی زمان واکنشی نسبت به این مراسم عبادی پدید و منجر به ظهور اوپه­نیشدهایی شد که بی­تردید ارزنده­ترین آثاری است که معنویت هندو به عالم فلسفی تقدیم کرده است.[15] در اینجا برای پرهیز از هرگونه اطاله کلام فقط به موضوع مورد نظر و اصلی در این تحقیق یعنی اوپه­نیشدها پرداخته و آن را بررسی می­کنیم.

    اوپه­نیشدها

    در گرماگرم برهمنه نویسی و اوج سیطره برهمنان در جنگلها عده­ای پدید می­آیند که ماحصل تعالیم ایشان کتاب آرانیکه­هاست و رنگ و رویی ضد برهمنی دارند، زیرا اصولاً ظهور این عده و اقامتشان در جنگل واکنشی است در برابر صورت­گرایی مفرط برهمنان در امور شرعی و اقتدار همه جانبه آنها در امور مدنی. آرانیکه­ها به نظر جدی­ترین حرکت ملتمزمین تعالیم ودایی در تدوین و رسمیت بخشیدن به باورهای بومی است. اما از اینرو که هنوز جریان غالب سنت برهمنی آریایی بوده بانیان این حرکت مجبور شدند در قالبی اعتراض آمیز با ترک اجتماع و سکونت در جنگل، اعتقادات خود را صورتی مکتوب بخشند و آزاد از نظارت برهمنان به مناسک دینی بپردازند. طبیعی است جنگل نشینی صورتی بی­پیرایه از دینداری را می­طلبد که از ساختار پر و پیچ و خم آیین­های قربانی و عبادات وابسته به معبد فارغ باشد. لذا در این راستا آرنیکه­ها به طرح صور متفاوتی از دینداری می­پردازند که به کلی با رویکرد برهمنه­ها معارض است. چرا که آنها در تأملات نظری فردی به جای مناسک عملی می­نشیند. نکته جالب اینجاست که مولفان آرنیکه­ها با ظرافت ضمن تصدیق دومی رجحان را به اولی می­دهند. به عبارت دیگر آرا این گروه یکسره در تعارض با برهمنان و تعالیم آنها نیست بلکه می­کوشد تا عناصر مهمی چون تفکر و کسب معرفت را هم از لوازم مهم دینداری به شمار آورد. ایشان با این کار شاید قصد داشته­اند تا هم از خطر ارتداد برهند و هم مبنایی برای بسط تعالیم خود بیابند، که البته در مقصود خویش نیز کامیاب شدند زیرا در ادوار بعدی با ظهور متونی موسوم به اوپه­نیشدها که از دل همین آرانیکه­ها حاصل می­آیند، شاهد عقب نشینی قابل توجه سیستم برهمنی هستیم. متونی که رکن اصلی آنها چرخش از آداب­گرایی برهمنی به سوی تفکر و مراقبه است.

    با این تفاسیر اوپه­نیشدها قسمت خاتمه دوران وده­ها و اساس مکتب ودانته است و به قول ماکس مولر تفکرات بشری در این مکتب به حد اعلای خود رسیده است. اوپه­نیشدها در حدود سه هزار سال در فلسفه و مذهب و زندگانی پاره­ای از مردم هند دارای تسلط و اثر و نفوذ کامل بوده است و هرچند زمان به وجود آمدن این ادبیات مقدس از زمان ما بسیار دور است ولی افکار آن از طالبان حقیقت چندان دور نیست. کمال مطلوب متفکرین اوپه­نیشدها عبارت است از کمال سعادت غایی بشر و کمال دانش و نیل به حقیقتی که عارفان مذهبی طالب دیدار مستقیم آن هستند و فلسفه پیوسته در جستجوی حقیقت آن می­باشد. این کمال مطلوب متفکرین و طالبان حقیقت است. [16] همان­گونه که سوفسطائیان در یونان موجب شدند که کانون اندیشه­ورزی فلسفی از طبیعت به انسان چرخش پیدا کند اوپه­نیشدها هم سبب گردیدند که تلاش برای درک متعالی از جهان بیرون و به ویژه مناسک­گرایی به جهان درون انسان منتقل شود. طرفه اینکه فلسفه هند بر شالوده توجه و تمرکز بر درون انسان استوار ماند،  لیکن فلسفه غرب پس از رنسانس دوباره متوجه جهان طبیعی شد. [17]

    اوپه­نیشدها میراث طبقه دوم جامعه هندو یعنی طبقه فرمانروایان است و اینان معلم اولیه دانش اوپه­نیشدی شناخته می­شوند. طبقه براهمن که حافظ فرهنگ وده­یی است نخست از دانش اوپه­نیشدی اطلاعی نداشت. سنخ فکر معلمان اوپه­نیشدها، با سنخ اندیشه معلمان رساله­های براهمنه­ها، مغایرت دارد. در متون رساله­های اوپه­نیشد مطالب بسیاری عنوان شده که سازگار با مفاد وده­ها و براهمنه­ها نیست. معلمان اوپه­نیشدها تلاش­های بسیاری به کار برده­اند تا در میان جامعه هندو فکر از قید تعبد نجات یابد و در نتیجه در اثر تعلیمات اوپه­نیشدها مکتب آزادی فکر در محیط هند گسترش و رونق یافت و رفته رفته اندیشه معلمان اوپه­نیشدی که روزگار بالنسبه درازی از علوم سری و دانش پنهانی بود و نااهلان به آن دانش دسترسی نداشتند، موجبات سری بودنش برطرف شد و حتی پاره­ای براهمنان نیز در پی تحصیل و معرفت آن بر­آمدند و از پادشاهانی که این علم را به وراثت فرا گرفته بودند اخذ کردند. به علاوه نوشته­های اوپه­نیشدی مبنای عقاید مکتب­های مختلف فلسفی هند را تشکیل می­دهد و نه تنها مکتب­های قائل به وجود خدا از اوپه­نیشدها الهام گرفته­اند  بلکه فلاسفه مکاتب مادی، نظیر بودایی و جاینی نیز از این نوشته­ها بی بهره نمانده­اند و چون معلمان اولیه اوپه­نیشدها فرمانروایان دانشور بوده­اند در حقیقت پیشکسوتان فیلسوفان هندی نیز به شمار می روند. [18] تعالیم اوپه­نیشدها هم عبارت بود از تعالیم سری در مسائل عرفانی و با عباراتی کوتاه و معمّاوار و شاگردان گروهی معدود و منتخب و اغلب از برهمنان بودند که برای دریافت اینگونه تعالیم شایسته شناخته می­شدند.[19]

    همچنین اوپه­نیشدها در واقع به هیچ نحو یک رساله فلسفی قاعده­مند را تشکیل نمی­دهند، بلکه بیانگر جستجوی بی­پروای حقیقت توسط اذهان ماهیتاً بی­پروا و صریح­گو در همه زمان­هاست و از طرف دیگر چون اوپه­نیشدها حاکی از تجربه دینی مستقیم واقعیت غایی است و پیش فرض­ها و انتظارات برای چنین تجربه­ای در هر زمان متفاوت است، لذا نوع نگارش و محتوای اوپه­نیشدها نیز متفاوت می­باشد. البته با وجود عدم همسانی روش و تعلیم در اوپه­نیشدها قطعا همانندی معینی در هدف و نگارش آنها وجود دارد.[20]

    البته این نکته را نیز باید خاطر نشان کرد که نظامند کردن و هماهنگ ساختن تعلیمات اوپه­نیشدی با تألیف برهمه سوتره­های آغاز شد. برهمه سوتره­ها در واقع به عنوان جنبش فرهنگی و فراگیر درصدد احیا تفکر برهمنی و قاعده­مند ساختن، ساده کردن، عمومیت دادن و رفع تضاد موجود در متون اوپه­نیشدها بود که توسط شخصی به نام بادریَنه[21] صورت پذیرفت. تعیین تاریخ نگارش برهمه سوتره مشکل است. اما به نظر داسگوپتا[22] چون این رساله تقریبا مکاتب دیگر هندی و بالاخص مکاتب بودایی را نقد کرده است، احتمال نمی­رود که بسیار کهن باشد و بی­گمان تاریخ نگارش آن در سده دوم پیش از میلاد بوده است. پرفسور یاکوبی[23] تصنیف سوتره­ها را مؤخرتر از ناگارجونه[24] و در حدود قرن سوم میلادی می­داند.

     

    Abstract

    Old Upanishads are one of the most sources of Indian philosophical and mystical thought. Almost all schools belong themselves to the traditional Hindu, have attempted that to prove Validity of their views by citing passages from the texts.

    In this context that have been Attract many scholars from around the world can be viewed The most subtle and accurate Thoughts wisdom Hindu. The most important doctrine of the Upanishads is Emphasis on unity among the Brahman and Atman.

     

    Key Words: Upanishads, Brahman, Âtman, unity among the Brahman and Atman.

  • فهرست و منابع پایان نامه ترجمه بخشی از کتاب The Philosophy of the Upanishads نوشته پل دوییسن

    فهرست:

    سخنی در باب فلسفه هند. 1

    منابع فلسفه هند. 2

    اوپه­نیشدها. 3

    بریهد آرنیکه اوپه­نیشد. 8

    چاندوگیه اوپه­نیشد. 8

    مندکه اوپه­نیشد. 9

    میتری اوپه­نیشد. 9

    ایشه اوپه­نیشد. 10

    پرشنه اوپه­نیشد. 10

    ماندوکیه اوپه­نیشد. 11

    کنه اوپه­نیشد. 11

    شوتاشوتره اوپه­نیشد. 11

    کته اوپه­نیشد. 12

    کوشیتکی اوپه­نیشد. 12

    ایتریه اوپه­نیشد. 12

    مهمترین آموزه های مطرح شده در اوپه­نیشدها 13

    برهمن. 15

    آتمن. 16

    همسانی آتمن و برهمن. 18

    مایا 19

    کارکرد دوگانه مایا 22

    تغییر در مایا از دیدگاه مکتب ودانته. 24

    آشنایی با ذخایر علمی و معنوی در هند. 26

    داراشکوه. 27

    پل دوییسن. 30

    درباره کتاب فلسفه اوپه­نیشدها 32

    اهمیت این اثر و ترجمه آن. 32

    مشکلات و موانع بر سر را ه ترجمه. 33

     

    منبع:

    ندارد.



تحقیق در مورد پایان نامه ترجمه بخشی از کتاب The Philosophy of the Upanishads نوشته پل دوییسن, مقاله در مورد پایان نامه ترجمه بخشی از کتاب The Philosophy of the Upanishads نوشته پل دوییسن, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه ترجمه بخشی از کتاب The Philosophy of the Upanishads نوشته پل دوییسن, پروپوزال در مورد پایان نامه ترجمه بخشی از کتاب The Philosophy of the Upanishads نوشته پل دوییسن, تز دکترا در مورد پایان نامه ترجمه بخشی از کتاب The Philosophy of the Upanishads نوشته پل دوییسن, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه ترجمه بخشی از کتاب The Philosophy of the Upanishads نوشته پل دوییسن, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه ترجمه بخشی از کتاب The Philosophy of the Upanishads نوشته پل دوییسن, پروژه درباره پایان نامه ترجمه بخشی از کتاب The Philosophy of the Upanishads نوشته پل دوییسن, گزارش سمینار در مورد پایان نامه ترجمه بخشی از کتاب The Philosophy of the Upanishads نوشته پل دوییسن, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه ترجمه بخشی از کتاب The Philosophy of the Upanishads نوشته پل دوییسن, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه ترجمه بخشی از کتاب The Philosophy of the Upanishads نوشته پل دوییسن, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه ترجمه بخشی از کتاب The Philosophy of the Upanishads نوشته پل دوییسن, رساله دکترا در مورد پایان نامه ترجمه بخشی از کتاب The Philosophy of the Upanishads نوشته پل دوییسن

ثبت سفارش
تعداد
عنوان محصول
بانک دانلود پایان نامه رسا تسیس