پایان نامه اثر بخشی برنامه راهبردی دانشگاه علوم پزشکی قزوین

word
165
4 MB
32083
1390
کارشناسی ارشد
قیمت: ۱۶,۵۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه اثر بخشی برنامه راهبردی دانشگاه علوم پزشکی قزوین

    پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد

    رشته مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی

    زمینه: از چند دهه گذشته توجه مدیران اجرایی و صاحب نظران به سمت برنامه ریزی بلندمدت به ویژه برنامه راهبردی جلب شده است. در واقع سازمان ها باید تفکر استراتژیک داشته باشند، یافته ها و ادراکات خود را برای سازگاری با محیط های متغیر به استراتژی های کارساز مبدل سازند و در نهایت بستر لازم برای اجرای آن ها را فراهم نمایند چراکه برنامه ریزی راهبردی فرآیندی است برای دستیابی به اهداف سازمان در محیط های رقابتی، پویا و در حال تغییر که از طریق تخصیص منابع طراحی می گردد

    هدف: ارزیابی اثربخشی برنامه راهبردی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در سال های 89 – 86

     

    روش: بررسی حاضر مطالعه توصیفی – تحلیلی در حوزه های ذیربط دانشگاه علوم پزشکی قزوین می باشد. اطلاعات از طریق بحث های گروهی و مشارکت ذینفعان در تدوین روش ارزشیابی و فرم های گزارش های  پیشرفت برنامه ریزی راهبردی حوزه ها و نیز مصاحبه و پرسشنامه گردآوری شده است.

     

    یافته ها: روند دستیابی به اهداف راهبردی در حوزه های ذیربط تا سال 88 صعودی بوده و در این مدت کمبود منابع مالی از عمده ترین دلایل عدم تحقق اهداف محسوب می شده است در حالی که سال 89 میزان وصول اهداف از پیش تعیین شده کمتر گردیده و عوامل جدیدی به لیست موانع تحقق راهبردها اضافه شده اند. دیدگاه کارشناسان برنامه و مدیران ارشد نیز در خصوص عوامل موثر بر اثربخشی برنامه مطالعه و اولویت بندی شد که امتیازاتی که به عوامل 11 گانه موثر بر اثربخشی اختصاص دادند کاملا متفاوت از یکدیگر بود .

    تغییرات سریع اجتماعی و گسترش روزافزون وسایل ارتباط جمعی و همچنین افزایش سطح دانش عمومی در کشورها در سال های اخیر، سازمان های خدماتی و اجتماعی را با توقعات و انتظارات جدید روبرو ساخته است که پاسخگویی به آن ها با سازو کارهای سنتی و به شیوه مرسوم امکان پذیر نیست. نگاهی به دستاوردهای چشمگیر جوامع طی ادوار مختلف تاریخ مدون بشر نشانگر این واقعیت است که برنامه ریزی به عنوان مهم ترین رشد و توسعه سازمان پیوسته جایگاه ویژه ای داشته است. از طرفی در سال های اخیر توجه روزافزونی به برنامه ریزی راهبردی به عمل آمده و تنها راه اثربخشی و کارآمدی مدیران در بهره گیری از این شیوه جستجو شده است. تجهیز منابع سازمان و وحدت بخشیدن به تلاش های آن برای نیل به اهداف دراز مدت با توجه به امکانات و محدودیت های درونی و بیرونی سازمان از مشخصه های بارز برنامه راهبردی است. در حقیقت طرح و اجرای این برنامه به سازمان های دولتی و غیر انتفاعی امکان بهره برداری از اتفاقات آینده را می دهد (پیرس و رابینسون 1384).

    در عین حال نگاهی به دستاوردهای چشمگیر جوامع طی ادوار مختلف و بررسی اولیه شرایط بازار بهداشتی- درمانی و نوسان های محیط داخلی و خارجی حاکم بر آن حاکی از آن است که سازمان­های بهداشتی درمانی نیز مانند دیگر سازمان ها برای تداوم و حفظ بقاء خود نیازمند به کارگیری برنامه راهبردی بوده­اند. در سال 1970 برنامه راهبردی در پاسخ به رشد جمعیت و جهت طراحی ساختار جدید و توسعه خدمات مراقبت بهداشتی وارد حوزه سلامت شد. با ابداع سیستم های پرداخت در سال 1980 برنامه راهبردی برای سازمان های سلامت به عنوان یک ضرورت مطرح شد تا در محیط های رقابتی موفق شوند (آصف زاده، 1387). لذا مدیران سازمان های بهداشتی و درمانی در همه سطوح به درک فرآیند برنامه ریزی راهبردی، اهداف، مزایا، چالش ها و فاکتورهای کلیدی موفقیت آن نیاز دارند. دانشگاه علوم پزشکی قزوین نیز مهم ترین سازمان عهده دار سلامت استان در جهت تحقق اهداف ایران 1400، در سال 1384 اقدام به تدوین برنامه راهبردی و برنامه اجرایی 5 ساله نمود که تدوین آن بر اساس الگوی ارائه شده از سوی ستاد مرکزی وزارت متبوع در سه مرحله انجام شد که عبارتند از مرحله اول پیش برنامه ریزی و تدوین بیانیه رسالت، دورنما و ارزش ها، مرحله دوم تحلیل استراتژیک محیط و مرحله آخر تعین اهداف راهبردی و راهبردها. در سال 1386 نیز با تشکیل کمیته راهبردی و ارزشیابی برنامه استراتژیک فعالیت هایی در راستای اهداف کلان دانشگاه نظیر ارتقاء کیفی منابع انسانی، ارتقاء سطح منابع مالی دانشگاه و افزایش سطح مشارکت مردم و ارتقاء کیفی و کمی خدمات آموزشی، پژوهشی، دانشجویی فرهنگی، بهداشتی، درمانی و دارویی- غذایی صورت گرفته است. اعضای کمیته مذکور از 14 حوزه زیربط در برنامه راهبردی ( شامل حوزه های ریاست، معاونت آموزشی، معاونت پژوهشی، معاونت دانشجویی، معاونت بهداشتی، معاونت درمان، معاونت غذا و دارو، معاونت توسعه مدیریت و منابع، مرکز فوریت های پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشکده بهداشت، دانشکده پیراپزشکی، دانشکده پرستاری و مامایی) انتخاب شدند. این کمیته با طراحی فرم های گزارش پیشرفت برنامه راهبردی   ( پیوست شماره 1 ) میزان پیشرفت و تاخیر را در زمینه اهداف حوزه ها ، هر 6 ماه یک بار مورد بررسی قرار داده است. (آصف زاده 1388). لذا این مطالعه با بررسی روند پیشرفت برنامه، تطابق گزارش های ارسالی با شواهد و مدارک موجود، موانع عدم تحقق یا دستیابی به برخی اهداف و نظرسنجی از اعضای کمیته راهبردی و مدیران ارشد دانشگاه، اثربخشی برنامه راهبردی را طی 4 سال 89-86 مورد مطالعه قرار داده است و در عین حال به بررسی دیدگاه کارشناسان برنامه ریزی و مدیران ارشد دانشگاه در خصوص عوامل موثر بر اثربخشی برنامه راهبردی پرداخته تا شکاف ها یا فصل مشترک دیدگاه کارشناسان و مدیران را در این زمینه مشخص نماید.

     

    1-2 اهمیت پژوهش

     

     

     

     

    از برجسته ترین ویژگی های کشور های توسعه یافته توجه به دانش مدیریت به عنوان یکی از ضروریات بلامنازع پیشرفت، توسعه و رشد اقتصادی _ اجتماعی است.  در این میان، آنچه به عنوان اصلی ترین کارکرد مدیریت هر کشور و در در هر سطحی مورد بحث می باشد برنامه ریزی و تلاش برای نیل به هدف های پیش بینی شده در آن است. از این رو از چند دهه گذشته توجه مدیران اجرایی و صاحب نظران به سمت برنامه ریزی بلندمدت به ویژه برنامه های راهبردی جلب شده است. در واقع سازمان ها باید تفکر استراتژیک داشته باشند، یافته ها و ادراکات خود را برای سازگاری با محیط های متغیر به استراتژی های کارساز مبدل سازند و در نهایت بستر لازم برای اجرای آن ها را فراهم نمایند چراکه برنامه ریزی راهبردی فرآیندی است برای دستیابی به اهداف سازمان در محیط های رقابتی، پویا و در حال تغییر که از طریق تخصیص منابع طراحی می گردد(ایران نژاد پاریزی، 1373). سازمان هایی که برنامه راهبردی دارند نسبت به سازمان هایی که چنین برنامه ای تهیه نمی کنند با احتمال بیشتری به اهدافشان می­رسند(آصف زاده 1387). به عبارتی برنامه راهبردی با کمک به سازمان برای انتخاب اولویت ها در واقع جهت گیری آینده را مشخص می­نماید و تصمیم های امروز را در پرتو پیامدهای آینده آن ها اتخاذ می­کند تا بدین وسیله موجبات بهبود عملکرد سازمان را فراهم آورد(برایسون، 1382). از طرفی دستاوردهای دنیای پیشرفته به ما آموخته است که برای ایجاد تحول اساسی در انسان ها، گروه ها، سازمان ها و به طور کلی جوامع ، دانشگاه ها می توانند موثرترین نقش را داشته باشند. چراکه دانشگاه جایگاه اندیشه است و دانشگاهی می تواند برای حل مساول روزمره و نیل به اهداف و آرمان های آتی توسعه ملی نیز اندیشه نماید و در عین حال به سطوح مختلف مدیریتی جامعه مشاوره دهد. بنابراین جهت ایفای چنین نقشی لازم است که در وهله اول دانشگاه خود متحول شود و از مدیریت نوین بهره جوید. دستیابی به این هدف در گرو پرداختن به مهم ترین رکن  مدیریت در دنیای امروز یعنی برنامه ریزی راهبردی در راستای ارتقای سطح دانشگاه است(محبی فر، 1386). دانشگاه علوم پزشکی قزوین نیز در سال 1386 در راستای نهادینه کردن مدیریت استراتژیک در سطح دانشگاه به بازنگری برنامه راهبردی تدوین شده در سال 84-82 پرداخت و در سال 1385 دست به اقدام آن زد. لذا پژوهش حاضر علاوه بر  مقایسه دیدگاه های کارشناسان برنامه ریزی و مدیران ارشد دانشگاه، با بررسی روند پیشبرد اهداف اثربخشی برنامه راهبردی دانشگاه را از سال 86 مورد مطالعه قرار داده است.

  • فهرست و منابع پایان نامه اثر بخشی برنامه راهبردی دانشگاه علوم پزشکی قزوین

    فهرست:

    فصل اول (معرفی پژوهش)

    بیان مسئله            ..........................................................................................                 2

    اهمیت پژوهش       ..........................................................................................                 4

    اهداف  پژوهش      ..........................................................................................        6

    سوالات پژوهش    . .........................................................................................           7

    محدودیت های پژوهش  .................................................................................            8

    امکانات پژوهش     .........................................................................................             8

    فصل دوم (مبانی نظری پژوهش)

    برنامه ریزی راهبردی      .................................................................................           10

    انواع برنامه ریزی به لحاظ رویکرد زمانی  ........................................................             14

    انواع برنامه ریزی به لحاظ هدف     .................................................................            15

    وجوه تمایز برنامه راهبردی با سایر برنامه ها ....................................................             16

    مزایا و محدودیت های برنامه ریزی راهبردی...................................................              19

    مشکلات برنامه ریزی راهبردی در ایران   ......................................................              21

    مدل های برنامه ریزی    ..................................................................................           29

    مروری بر مطالعات گذشته   ............................................................................            45

     

     

    فصل سوم (روش ها و متد ها)

    نوع پژوهش           ........................................................................................       49        

    جامعه پژوهش        ........................................................................................        49

    محیط و زمان پژوهش .....................................................................................         49

    نمونه و روش انتخاب  ......................................................................................        50

    روش گردآوری داده ها ....................................................................................         51

    روش تجزیه و تحلیل داده ها ..........................................................................         52

    ملاحظات اخلاقی     .......................................................................................        52

    فصل چهارم ( یافته ها)

    مقدمه                 .......................................................................................           54

    یافته ها               .......................................................................................           55

    فصل پنجم (بحث و نتیجه گیری)

    بحث                 .......................................................................................                  128

    نتیجه گیری        ......................................................................................                        144

    پیشنهادها           .......................................................................................                  146

     

    منابع                   .......................................................................................           149

    پیوست ها             .......................................................................................

    منبع:

     

    فهرست منابع فارسی


    < >آقایی فیشانی ت. بررسی عوامل موثر بر برنامه استراتژیک صنایع تهویه مطبوع. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران 1370آصف زاده س، حسینی م. نگاهی به برنامه راهبردی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در سال 1386. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، سال دوازدهم، شماره 3، پاییز 1387آصف زاده س، حسینی م. برنامه راهبردی دانشگاه علوم پزشکی  قزوین .دبیرخانه کمیته راهبری و ارزشیابی برنامه راهبردی دانشگاه، 1387، جلد دومآصف زاده س، حسینی م. برنامه راهبردی دانشگاه علوم پزشکی  قزوین .دبیرخانه کمیته راهبری و ارزشیابی برنامه راهبردی دانشگاه، 1388، جلد سومآصف زاده س، حسینی م. برنامه راهبردی دانشگاه علوم پزشکی  قزوین .دبیرخانه کمیته راهبری و ارزشیابی برنامه راهبردی دانشگاه، 1388، جلد چهارمآصف زاده  س، رضاپور ع. برنامه ریزی بهداشت و درمان. دانشگاه علوم پزشکی قزوین و حدیث امروز. چاپ دوم . پاییز 1387.ایران نژاد پاریزی م، ساسان گهر پ. سازمان و مدیریت از تئوری تا عمل .موسسه بانکداری ایران،بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، تهران.پاپ دوم 1373 برایسون جان ام. برنامه ریزی استراتژیک برای سازمان های دولتی و غیر انتفاعی.ترجمه منوریان ع.مرکز آموزش مدیریت دولتی چاپ اول 1382بیلو و همکاران.راهنمای اجرای برنامه استراتژیک، ترجمه منصور شریفی کلویی.تهران،چاپ اول 1376پیرس و رابینسون. برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک. ترجمه خلیلی شورینی س.انتشارات یادواره کتاب. چاپ سوم 1384 < >زینانلو ع، آصف زاده  س، حسینی م. بررسی روند پیشرفت برنامه راهبردی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در سال 1387. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، سال سیزدهم، شماره 4، زمستان 1388صادقی م. بررسی نگرش مدیریت بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در بهره گیری از برنامه استراتژیک در بیمارستان.قلی زاده ف، ارزیابی استراتژی های وظیفه ای دانشگاه علوم پزشکی قزوین در چارچ.ب برنامه ریزی راهبردی کلان دانشگاه. پایان نامه کارشناسی ارشد MBA ، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه پیام نور مرکز کرج 1389کهن م. بررسی رابطه میان باورهای شناختی مدیران با نگرش آنها  در  خصوص برنامه ریزی استراتژیک دانشگاه های شمال شرق کشور. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم پزشکی مشهد 1388محبی فر ر. برنامه راهبردی دانشگاه علوم پزشکی  قزوین .دبیرخانه کمیته راهبری و ارزشیابی برنامه راهبردی دانشگاه، 1386، جلد اولمرادی م، برنامه ریزی استراتژیک و کاربرد آن. شرکت پردازش و برنامه ریزی شهری (شهرداری تهران)1385.معاونت برنامه ریزی و اداری و مالی ، برنامه مدیریت استراتژیک اقتصاد قزوین، دفتر برنامه ریزی و هماهنگی امور اقتصادی. خرداد1385.مهی پاک م. بررسی امکان برنامه استراتژیک در سازمان بهزیستی کشور از دیدگاه مدیران سطوح مختلف سازمان. پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی. واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامیمیرزا امینی م. برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک . دانشگاه شیف 1386وفایی زاده م. بررسی عوامل موثر بر برنامه ریزی استراتژیک در صنایع دریایی ایران. پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه تهران 1371  

    فهرست منابع انگلیسی


    < >Carter Mc Namara. Basic Overview of Various Strategic Planning Models. jornal of systems management 2002.951 pp 29-33 Gordon J, Hazlett C, Ten Cate O, Mann K, Kilminster S, Prince K, O'Driscoll E, Snell L, Newble D.Strategic planning in medical education: enhancing the learning environment for students in clinical settings. Med Educ. 2000 Oct;34(10):841-50  Greenley, G.E., Hooley, G.J., Broderick, A.J. and Rudd, J.M. “Strategic Planning Differences Among Different Multiple Stakeholder Orientation Profiles”, Journal of Strategic Marketing, (2004), Vol. 12, No. 3, pp 163-182.john M. Rudd, Gordon E. Greenley, Amanda T. Beatson, Ian N.  Lings. Strategic planning and performance. Journal of  Business  Research  61 (2008) 99-108Levinson W, Axler H. Strategic planning in a complex academic environment: lessons from one academic health center. Acad Med. 2007 Aug;82(8):806-11

     

     

    -  Mc Namara C. strategic planning in nonprofit or for profit organization(2000), Available at:http://www.mapn.p.org/library/plan-dec/str-plan

     

    - Rudd JM, Greenley AT. Strategic planning and performance: Extending the debate. Journal of Business Research 2008 Feb; 61(2): 99-108

     

    < >Tabibi SJ, Maleki M, Delgoshai B. Sterategic Planning. 1st ed. Tehran: Ministery of Health and Medical Education; 2004. 90 < >Tohidi  H, Jafari  A, Azimi  A. Strategic planning in Iranian educational organization.procedia social and Behavioral sciences 2 (2010) 3904-3908 

    -Vila J, Canales JI. Can Strategic Planning Make Strategy More Relevant and Build  Commitment Over Time. The case of RACC. Long Range Planning 2008 Jun; 41(3):273



تحقیق در مورد پایان نامه اثر بخشی برنامه راهبردی دانشگاه علوم پزشکی قزوین, مقاله در مورد پایان نامه اثر بخشی برنامه راهبردی دانشگاه علوم پزشکی قزوین, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه اثر بخشی برنامه راهبردی دانشگاه علوم پزشکی قزوین, پروپوزال در مورد پایان نامه اثر بخشی برنامه راهبردی دانشگاه علوم پزشکی قزوین, تز دکترا در مورد پایان نامه اثر بخشی برنامه راهبردی دانشگاه علوم پزشکی قزوین, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه اثر بخشی برنامه راهبردی دانشگاه علوم پزشکی قزوین, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه اثر بخشی برنامه راهبردی دانشگاه علوم پزشکی قزوین, پروژه درباره پایان نامه اثر بخشی برنامه راهبردی دانشگاه علوم پزشکی قزوین, گزارش سمینار در مورد پایان نامه اثر بخشی برنامه راهبردی دانشگاه علوم پزشکی قزوین, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه اثر بخشی برنامه راهبردی دانشگاه علوم پزشکی قزوین, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه اثر بخشی برنامه راهبردی دانشگاه علوم پزشکی قزوین, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه اثر بخشی برنامه راهبردی دانشگاه علوم پزشکی قزوین, رساله دکترا در مورد پایان نامه اثر بخشی برنامه راهبردی دانشگاه علوم پزشکی قزوین

ثبت سفارش
تعداد
عنوان محصول
بانک دانلود پایان نامه رسا تسیس