پایان نامه شناسایی و اولویت بندی موانع حمایت مالی از ورزش قهرمانی استان فارس

word
109
5 MB
31735
1393
کارشناسی ارشد
قیمت: ۱۴,۱۷۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه شناسایی و اولویت بندی موانع حمایت مالی از ورزش قهرمانی استان فارس

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A)

    گرایش : مدیریت ورزشی

    چکیده:

    هدف تحقیق حاضر شناسایی و اولویت­بندی موانع حمایت­مالی از ورزش قهرمانی استان فارس می باشد. روش تحقیق حاضر پیمایشی و جامعه آماری این تحقیق شامل متخصصان ورزشی (اساتید مدیریت ورزشی دانشگاه‌ها)، متخصصان بازاریابی ورزشی و شرکت‌ها و مدیر عامل‌های باشگاه‌های ورزشی می‌باشند. که بر این اساس تعداد 62 نفر به صورت انتخاب در دسترس به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه استاندارد عسکریان و آزادان (1391) بود که روایی و پایایی آن بر اساس روش­های معتبر مورد تایید قرار گرفت. داده­های تحقیق با استفاده از آزمون رتبه بندی فریدمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که مانع فقدان جنبه های تکنیکی در باشگاه ها با میانگین رتبه 61/4 مهمترین مانع می‌باشد و مانع ساختاری- مدیریتی با میانگین رتبه 14/3 کم اهمیت‌ترین مانع در بین موانع در جذب حامیان مالی در ورزش قهرمانی استان فارس می باشد.

    کلمات کلیدی: ورزش قهرمانی، حمایت مالی، فارس

     

    فصل اول

    کلیات تحقیق

     

     

    1-1 مقدمه

    صنعت ورزش به سرعت جهانی گشته، قلمرو آن همه­جا را تسخیر کرده و در سراسر دنیا ریشه دوانیده است، تا میلیاردها انسان از آن بهره­­­مند شوند. صنعت ورزش با در اختیار داشتن عامل محرکی همچون مسابقات بزرگ ورزشی، امکان بهره­گیری از فرصت­های تبلیغاتی و رسانه­ها را فراهم نموده است؛ که این موضوع خود موجب ایجاد بستر لازم برای تعامل ما­بین­ صنعت، تجارت و ورزش گردیده است (آندروف و همکاران،1380). در سطح بین­المللی، ورزش ششمین رتبه را دربین صنایع عمده­ی مختلف را دارا است (آزادان،1391). صنعت ورزش بخش­های نظیر کالاهای ورزشی، بازاریابی، سرپرستی ، اجرا وحمایت مال، ورزش حرفه ­ای، پوشاک ورزشی، رسانه­های ورزشی و ورزش­های تفریحی را در بر می­گیرد و هر ساله در حال رشد است (احسانی،1387). اقتصاد ورزشی حیطه گسترده­ای است که با دیگر بخش­های اقتصادی رابطه­ای تنگاتنگ دارد. ضرورت جهانی شدن ورزش که از دهه­ی 1980 شروع شد، موجب تغییر نقش ورزش در جامعه شد و فرصت­های درآمدزایی بسیاری را برای افراد، مؤسسات و رسانه­های مختلف ایجاد کرد (الهی،1387). افزایش فعالیت در عرصه­ی تربیت­بدنی و ورزش موجب افزایش تقاضای کالا وخدمات مختلف می­شود. این مجموعه فعالیت­ها موجب پیدایش صنعت ورزش می­شود (عسکریان،1383). یکی از راه­های تأمین بودجه­ی کافی جهت انجام فعالیت­های ورزشی به ویژه فعالیت­های قهرمانی، جذب سرمایه‌گذاری شرکت­ها وکارخانجات خصوصی در صنعت ورزش است (کاظم،1381). حمایت­مالی  ورزشی یکی از مهمترین منابع درآمدی در ورزش امروزی است (سید عامری، 1388).  مفهوم حمایت مالی از ورزش یک پدیده جدید به شمار نمی­رود. کشاک به نقل از گراتون و تیلور[1] (1985). بیان می­دارد که شروع حمایت مالی از ورزش به سال 1850 میلادی باز می­گردد که در آن یک شرکت استرالیایی به عنوان حامی مالی مسابقات کریکت انگلستان درآمد و از این طریق سود زیادی را عاید خود و برگزار کنندگان مسابقه مذکور کرد(کشاک،[2]2004). حمایت از یک ورزش، سازمان ورزشی یا رویداد توسط  یک شخص یا شرکت برای کسب منافع یا سود دو جانبه برای هر دو طرف قرارداد (کشاک،2004). تا به حال چه در ورزش و چه در دیگر زمینه­ها، از حمایت­ تعریف جامع و مختصی نشده است. اما حمایت­ مالی به عنوان تدارک کمک­های مالی و مادی به یک فعالیت به وسیله­­­­­ی یک سازمان تجاری با هدف کسب اهداف تجاری تعریف می­شود(جماعت،1386).

    شانک[3] حمایت ­مالی ­ورزشی را به صورت زیر بیان می­کند سرمایه­گذاری در موجودیت­ ورزش (ورزشکار،تیم،لیگ، یا برنامه­ی ورزشی) برای حمایت از اهداف کلی سازمانی، تجاری و یا استراتژی­های پیشرفته (شانک،1951). گراتون[4](1985). حمایت مالی ورزشی را حمایت از یک ورزش، رویداد ورزشی، سازمان ورزشی یا رقابت توسط یک شخص یا شرکت برای کسب منافع یا سود دوجانبه برای هر دو طرف قرارداد، می­داند. امروزه شرکت­های تجاری و صاحبان صنایع مختلف دریافته­اند که، حمایت مالی می­تواند به منزله یک ابزار تبلیغاتی قدرتمند برای آنها عمل کند. در واقع یکی از مهمترین و موثرترین عناصری که موجب پیوند رویدادهای ورزشی و اقتصاد شده است، موضوع حمایت مالی ورزشی به عنوان یک روش تبلیغاتی برای شرکت­های حامی است (بلوریان،1387). اهمیت حامیان مالی در درآمد زایی بخش ورزش دنیا بعد از امتیاز پخش زنده­ی تلویزیونی قرار دارد که ارزش آن در المپیک­ برای شرکت­ها مانند شرکت‌های مک دونالد، کداک، ویزا، آدیداس وکوکاکولا بیش از 170 میلیون دلار بوده است (کاظمی،1386). بنابراین با توجه به اینکه حمایت ­مالی یکی از زیر مجموعه­های بخش بازاریابی است و مسئولین ورزش برای به ثمر بخشیدن و به نتیجه رسیدن اهداف خود در بحث ورزش قهرمانی باید زمینه را برای  ورود حامیان در ورزش فراهم کنند. یکی از اولین نیازها جهت ورود حامیان به ورزش شناختن عواملی است که مانع از حمایت ­مالی در ورزش می­شود. از آنجا که جذب حامیان ­مالی برای ورزش استان فارس نیاز به بررسی­های دقیق و کارشناسانه دارد، لذا محقق برآن است تا با بررسی وتحلیل ورزش این استان موانع حمایت­ مالی در این حوزه را شناسایی و اولویت­بندی کند، و بتواندگامی هر چند کوچک در راه گسترش بیشتر ورزش استان فارس بر دارد.

     

    1-2 بیان مساله

    در ابتدای هزاره سوم، جهان ورزش دوران جدید و تازه ای را تجربه می کند. افزایش فعالیت در عرصه تربیت بدنی و ورزش موجب افزایش تقاضا برای کالا و خدمات مختلف شده است. این فعالیت ها به پیدایش صنعت ورزش منجر شده است. برای موفقیت در این صنعت، به کارگیری بازاریابی ورزشی امری ضروری است(پیتس و استولار، 2002).

    حمایت مالی از عناصر ارتباطات بازاریابی است که می تواند در موقعیت های معین، در کنار عناصر دیگر مانند تبلیغات، ارتقای فروش، به عنوان انتخابی سودمند، ابزار لازم ، فروش شخصی، روابط عمومی و بازاریابی مستقیم را برای تحقق اهداف خاص شرکت ها تأمین کند و باعث موفقیت بازاریابان در محیطی آشفته شود(سگون و اورلی[5]،2008). امروزه ورزش از طریق به کارگیری دانش بازاریابی به صنعتی تبدیل شده است که حمایت ورزشی از ابزارهای اصلی آن به شمار می رود. موفقیت حمایت ورزشی لازمه تصمیم گیری صحیح و اصولی است که در نظر داشتن عوامل مختلف تاثیرگذار بر آن، هدایت بهتر فعالیت های حمایتی را میسر می کند. در حوزه مدیریت، حمایت ورزشی به عواملی مانند اهداف حمایت ورزشی، ملاک های انتخاب رشته ورزشی، آمیخته ارتباطات بازاریابی و ارزیابی حمایت ورزشی می پردازد که از فاکتورهای مهم در فرآیند تصمیم گیری حمایت ورزشی محسوب می شوند و به صورت فرآیند انجام می شوند(حسینی و همکاران،1391). حمایت مالی از ورزش از تکنیکهای ارتباط جهانی است که هدفش سرمایه گذاری در فعالیت های ورزشی، افراد و رویدادها برای بهره برداری بالقوه از مسائل تجاری مربوط به ورزش، ترغیب تماشاچیان در ورزشگاه و تماشاچیان تلویزیونی و ایجاد ارتباط بین حمایت شونده رویداد، تیم ورزشی یا ورزشکار و حمایت کننده است(رهام و همکاران، 1390).

    یکی از راه های تامین بودجه کافی جهت انجام فعالیت های ورزشی به ویژه فعالیت های قهرمانی، جذب شرکت ها و سازمان ها  جهت حمایت مالی می باشد. امروزه شرکت ها حمایت مالی را به عنوان یکی از ابزارهای ارتباطی محسوب می کنند و تمایل دارند از این طریق  آگاهی از خدمات شرکت را افزایش دهند(احسانی و همکاران،1387). سرمایه گذاری جهانی در حمایت مالی، روندی رو به رشد داشته و از حدود 500 میلیون دلار در سال 1982(کلاه[6]،2003)، به 15 میلیارد دلار در سال 2009 رسیده (شانک،2009) و بیش از 70 درصد مبالغ سرمایه گذاری شده برای حمایت مالی، در حوزه ورزش و رویدادهای ورزشی بوده است(کرمپتون،2004).

     

    Abstract

    The purpose of this research is to identify and prioritize barriers Hmayt¬Maly is the province of athletics. This study surveys and population of the study consisted of experts in sport (sport management professor at universities), experts in sports marketing and sports clubs are companies and CEO of. The choices available are based on 62 patients in the study were selected as examples. Standard Askarian questioner and Freedom (1391), the validity and reliability of the method was confirmed authentic. Research data using the Friedman rank test were analyzed. The results showed that the lack of technical barriers in clubs with average rating is 4/61 priority management and structural barriers to prevent Average Rating 3/14 least among obstacles in attracting sponsors of the event specified province respectively.

     

    Keywords: Championship sport, financial support, Fars

  • فهرست و منابع پایان نامه شناسایی و اولویت بندی موانع حمایت مالی از ورزش قهرمانی استان فارس

    فهرست:

    چکیده........................................................................................................................................................................................ 1

    فصل اول: مقدمه و معرفی

    1-1. مقدمه.............................................................................................................................................................................. 3

    1-2. بیان مساله...................................................................................................................................................................... 5

    1-3. اهمیت و ضرورت تحقیق.......................................................................................................................................... 7

    1-4. اهداف تحقیق............................................................................................................................................................... 9

    1-4-1. هدف کلی......................................................................................................................................................... 9

    1-4-2. اهداف اختصاصی............................................................................................................................................ 9

    1-5. سوالات تحقیق............................................................................................................................................................. 10

    1-6. قلمرو تحقیق................................................................................................................................................................. 11

    1-7. محدودیت تحقیق......................................................................................................................................................... 11

    1-8. تعریف واژه ها و اصطلاحات.......................................................................................................................................11

    فصل دوم: مبانی نظری تحقیق

    2-1. بازاریابی........................................................................................................................................................................... 15

    2-2. بازایابی ورزشی ............................................................................................................................................................ 16

    2-3. حمایت مالی.................................................................................................................................................................. 17

    2-4. مزایا و اشکالات حمایت مالی................................................................................................................................... 20

    2-5. حمایت مالی در ورزش............................................................................................................................................... 21

    2-6. فاکتورهای کمک کننده به رشد بالای هزینه­های صرف شده در حمایت ­های مالی............................... 23

           2-7. اهداف حمایت مالی.................................................................................................................................................... 24

           2-8. ارزیابی حمایت مالی................................................................................................................................................... 28

           2-9. حمایت مالی با تبلیغات متفاوت است................................................................................................................... 30

           2-10. تمایز حمایت مالی از مراودات ترویجی دیگر.................................................................................................... 31

           2-11. تفکیک حمایت مالی از تکنیک­های ترویجی و مراوداتی دیگر.................................................................... 32

           2-12. فروش حضوری.......................................................................................................................................................... 34

           2-13. پیشبرد فروش........................................................................................................................................................... 34

           2-14. تصویر و بازاریابی هیجانی....................................................................................................................................... 35

           2-15. رسانه های گروهی................................................................................................................................................... 36

           2-16. پوشش رسانه ای و در هم ریختگی حمایت مالی........................................................................................... 36

           2-17. علامت های تجاری.................................................................................................................................................. 37

           2-18. مروری بر پیشینه تحقیق....................................................................................................................................... 40

    فصل سوم: روش شناسی تحقیق

    3-1. روش تحقیق.................................................................................................................................................................. 55

    3-2. جامعه و نمونه آماری و روش نمونه گیری........................................................................................................... 55

    3-3. روش اجرای کار........................................................................................................................................................... 56

    3-4. ابزار پژوهش.................................................................................................................................................................. 56

    3-5. ساختار پرسشنامه........................................................................................................................................................ 56

    3-6. روایی و پایایی پرسشنامه........................................................................................................................................... 57

    3-7. روش تجزیه و تحلیل داده ها................................................................................................................................... 57

    3-8. تعاریف عملیاتی واژه های تحقیق........................................................................................................................... 57

    فصل چهارم: یافته های تحقیق

    4-1. یافته های توصیفی تحقیق........................................................................................................................................ 60

    4-1-1. توصیف وضعیت سنی گروه مورد مطالعه........................................................................................................ 60

    4-1-2. توصیف جنسیت گروه مورد مطالعه.................................................................................................................. 61

    4-1-3. توصیف وضعیت تحصیلیات گروه مورد مطالعه.............................................................................................. 62

    4-1-4. توصیف وضعیت سازمان نمونه آماری............................................................................................................... 63

    4-1-5. توصیف وضعیت تمایل به حمایت  در حوزه های مختلف ورزشی.......................................................... 64

    4-1-6. توصیف وضعیت تمایل به حمایت  در بخش های مختلف ورزشی.......................................................... 65

    4-1-7. توصیف وضعیت گستره فعالیت های سازمان مورد مطالعه........................................................................ 66

    4-1-8. توصیف وضعیت سازمان های مورد مطالعه بر حسب تعداد کارکنان...................................................... 67

    فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

    5-1. خلاصه تحقیق.............................................................................................................................................................. 78

    5-2. بحث و نتیجه گیری.................................................................................................................................................... 81

    5-3. پیشنهادات برخاسته از تحقیق................................................................................................................................. 84

    5-4. پیشنهادات برای تحقیقات آینده.............................................................................................................................. 85

    منابع

    منابع فارسی............................................................................................................................................................................. 87

    منابع انگلیسی.......................................................................................................................................................................... 90

     

    پیوست ها................................................................................................................................................................................. 96

    چکیده انگلیسی...................................................................................................................................................................... 99

     

    منبع:

     

    احسانی، محمد، ابودردا، زینب، اقبالی، مسعود. 1387 . بررسی علل عدم حمایت اسپانسرها، از ورزش حرفه ای بانوان شهر اصفهان. نشریه علوم حرکتی و ورزش، سال ششم، شماره  12صص 120-111.

    الهی، علیرضا،(1383). "بررسی عملکرد سازمان لیگ حرفه ایی فوتبال جمهوری اسلامی ایران و مقایسه آن با سازمان لیگ ژاپن"،  رساله انتشار نیافته کارشناسی ارشد، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران

    الهی، علیرضا،(1387). "موانع و راهکارهای توسعه اقتصادی صنعت فوتبال جمهوری اسلامی ایران"، رساله دکتری، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران

    ایزدی، علیرضا،(1384). "توصیف عوامل موثر بر جذب اسپانسرشیپ شرکت­های اسپانسر فوتبال حرفه ای ایران"، پایان نامه انتشار نیافته کارشناسی ارشد، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تربیت معلم تهران

    آزادان،مهدی .عسکریان ،فریبا. رمضانی نژاد رحیم (1391) .بررسی راه کارهای جذب اسپانسر در فوتبال حرفه ای ایران. مطالعات مدیریت ورزشی شماره13بهار 1391،صص136-123.

    آندروف، ولادمیر و فرانسوائین،(1380). "اقتصاد ورزش"، ترجمه الله وردی جزایری، سازمان تربیت بدنی

    بازرگان، عباس؛ حجازی،یوسف و اسحاقی،فاخته.(1386). فرایند اجرای ارزیابی درونی در گروههای آموزشی دانشگاهی(راهنمای عملی).تهران: نشر دوران

    بلوریان تهرانی، محمد، (1387). "بازاریابی و مدیریت بازار". نشر موسسه مطالعات و پژوهش­های بازرگانی. چاپ دوم

    جماعت، خاطره ( 1386 ). مقایسه دیدگاه­های روسای فدراسیون­های ورزشی و روسای شرکت­های اسپانسر در مورد اهداف اسپانسرشیپ ورزشی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه غیرانتفاعی شمال.

    جماعت،خاطره. احسانی، محمد(1390). اهداف مستقیم و غیرمستقیم حمایت مالی از ورزش در ایران، پژوهش در علوم ورزشی شماره10صص72-57.

    خسرومنش، رحیم. 1388 . تجزیه و تحلیل مدیریت حمایت مالی در باشگاه های تهران – با رویکرد تصمیم گیری. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران.

     

    رجبی،مالک.سلطان حسینی، محمد.رضوی،محمدحسین.حسینی،سیدعماد(.1390). نقش رسانه­ها و تماشاگران ورزشی در جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی در ورزش قهرمانی. مطالعات مدیریت ورزشی،شماره13،صص106-93.

    رضوی، سید محمد حسین ( 1383 ). تحلیل سیاست خصوصی سازی در ورزش کشور با تاکید بر ورزش قهرمانی. دانشگاه تهران.

    روستا، احمد. ونوس، داوود. ابراهیمی، عبدالحمید(1383). "مدیریت بازاریابی". نشر سمت

    عسکریان، فریبا(1383). "بررسی وضعیت اقتصادی صنعت ورزش ایران در سالهای 1377 و 1380 (با تکیه بر تخمین GDSP )"، رساله انتشار نیافته دکتری، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران

    عسکریان، فریبا، جعفری، افشار. 1386 . بررسی میزان مبادلات بین المللی کالاهای ورزشی ایران در سال­های 77 و 80 . فصلنامه المپیک، سال پانزدهم، شماره 4، 103-97.

    کاتلر، فلیپ(1383). "مبانی مدیریت بازاریابی". ترجمه پارسائیان. تهران. نشر ترمه

    کاتلر، فیلیپ(1384). "کاتلر در مدیریت بازار". ترجمه عبدالرضا رضایی نژاد، تهران. نشر فرا. چاپ دوم

         کاظم، محمد(1381). "دید من به فوتبال ایران این گونه است"، تهران، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چاپ اول

    کاظمی، رضا محمد(1386). "توصیف عناصر آمیخته بازاریابی در صنعت فوتبال ایران و مقایسه آن با کره جنوبی و ژاپن و ارائه الگوی مناسب"، رساله انتشار نیافته دکتری، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تربیت معلم تهران

    محرم زاده ، مهرداد،(1385) . مقایسه ی شیو ه­های بازاریابی ورزش دانشگاهی کشورهای ایران وترکیه، پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی .دوره12، صفحه ی31-46

    محرم زاده،مهرداد، (1385). مدیریت بازاریابی ورزشی"،نشرجهاد دانشگاهی ارومیه.چاپ اول

    محمد کاظم(1381). فوتبال در بورس وبورس در فوتبال.تهران. جلد اول

    محمدی ،رباب،(1390) . بررسی عوامل موثر بر حمایت مالی شرکت­های منتخب از ورزش استان زنجان. پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه تربیت مدرس

    معماری، ژاله،(1386). "مدل سازی و تحلیل آمیخته بازاریابی صنعت ورزش کشور (با رویکرد تصمیم محور)"،  رساله انتشار نیافته دکتری، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران

    26.یزادانی،علی اصغر. ریحانی،محمد. اسماعیلی،محسن. شبانی،محمد. داورزنی،ابوالقاسم.(1390). تحلیل عاملی موانع حمایت ورزشی شرکت­ها(خصوصی و دولتی) در استان خراسان شمالی. ششمین همایش ملی دانشجویان تربیت بدنی و علوم ورزشی ایران. تهران1390.

     

    منابع انگلیسی

    Alireza Faed,2006,"sterategic assessment of sport sponsorship as a marketing communication tool in electronic industries of Iran", for the degree Master thesis, Tarbiat Modares University

    28.Apostolopoulou. Artemista, Papademitriou, (2004),"Welcome Home: Motivations and Objectives of the 2004 Grand National Olympic Sponsors", Spot Marketing Quarterly, 13:4,pp 180-192

    29.Bennett.G., Henson. R., & Zhang. J., (2002),"Action Sport Sponsorship". Sport Marketing Quarterly, Vol: 113, pp174-185

    30.Birgit Zepf,2008,"sport sponsorship as an internal marketing tool : employees` sponsorship assessments and their effect on job attitude", for the degree of Doctor of Philosophy, Florida State University, college of education

    31.Björn Walliser,2011,"An International Review Of Sponsorship Research: Extension and Update",International Journal of Advertising communications, the quarterly Review of marketing communications, University of Nancy, Institute of Business Administration

    32.Christopher Michael keshock,2004,"the effects of economic impact information on the attitudes of potential sports sponsors operating in mid-size and small college communities",for the degree of Doctor of Philosophy

    33.Copland. Robert, Frisby. Wendy, Mc Carvile, Ron. (1996)."Understanding the sport sponsorship Process from a Corporate Perspective", Journal of sport management, Vol 10, pp32-48 

    34.Couccens. Laura, Slack. Trever. (1996)," Using Sport Sponsorship to Penetrate Local Markets: The cases of fast food", Journal of Sport Management, Vol 10, pp 169-187

    35.Eric.Willen Glaser, Maury.Cameron Lum,2012,"corporate sponsorship: measuring its effectiveness",for degree master of business administration

    36.Eunju Suh, Curtis Love, Billy Bai,2004,"An Examination of the Impact of Sponsorship on Attendees’ Recognition of Sponsors", Journal of Convention & Event Tourism, Vol. 6(4) 2004

    37.Ferrand,A. & Pages, M.(1996),"Image sponsoring: A methodology to match event and sponsor", Journal of sport management, 10, 278-291

    38.Geffrey Jalleh , Robert J. Donovan , Billie Giles , and C.D Arcy J.Holman,2002,"sponsorship:impact on brand awareness and brand attitude",SMQ,VOL. VIII,NO. 1

    39.Glenda J.Alvarado , B.A,2006,"Athletic Donor Perceptions of corporate collegiate sponsorship",A thesis in mass communications

    graton.c. & .taylor. (1985) p.“Sport  and  recreation: An economic analaysis

    41.Högskolan I Halmstad,2008, "Janssen-Cilag: The communication Challenge", School of Business and Engineering, Bachelor dissertation 15 ECTS, Supervisor: Venilton Reinert

    Huda H Al-Khaja.(2001). Investors opinions about sports marketing in Bahrain. The sport Journal4(4).

    43.Jason K. Schmitz,2005, "Ambush Marketing: The Off-Field Competition at the Olympic Games",NORTH  WESTERN JOURNAL OF TECHNOLOGY AND INTELLECTUAL PROPERTY, VOL. 3, NO. 2

    44.Joanna Nowak  &   Agnieszka   Witkowicz,2008,"sustainable successful brand",Hogskolan I Halmstad school of business and engineering bachelor or degree in marketing

    45.John A. Tripodi,2001, "Sponsorship - A ConfirmedWeapon in the Promotional Armoury", International Journal of Sports Marketing & Sponsorship March/April, 2001 • 1

    46.John Fahy & et.al,2004,competitive advantage through sponsorship", European Journal of Marketing, Vol. 38 No. 8,pp. 1013-1030

    47.Julie A. Novak,2004,"alcohol promotion and the marketing industry:trends, tactics, and public health",Prepared for The Association to Reduce Alcohol Promotion in Ontario

    48.Keshock, Chiristopher, M (2004),"The effects of economic Impact Information on the attitudes of potential Sports Sponsors Operating in Mid size and Small College Communities",unpublished doctoral degree dissertation, Department of Sport Management, Recreation Management and Physical Education, Florida state University

    49.Kinney, L., & Mc Daniel, S.R.(1996),"Strategic implications of attitude-toward-the-Ad in leveraging event sponsorship". Journal of sport management, 10,250-261

    50. kotler,Philip,2003,"Marketing insights from A to Z: 80 concepts every manager needs to know" ,published by John Wiley & Sons,Inc.,Hoboken,New Jersey

    51.Lough, Nl., and Kim, A.-R. (2004)," Analysis of socio-motivations affecting spectator attendance at stadiums",Sport marketing Quarterly, 14:2, pp 84-97

    52.Madox, (2003),"Sponsorship now part of media mix", Business Source Premier, 88:11, p16

    53.Malin Holmqvist,2005,"sport sponsorship as a promotion tool",for degree bachelors thesis,lulea university of technology

    54.Mc Carville, R.E., Flood, Ch.M. & Froats, T.A.(1998)."The Effectiveness of selected Promotions on Spectators Assessments of a Nonprofit Sporting Event Sponsor". Journal of sport management, 12, 51-62

    55.Mullin B.J, Hardy S & Sutton W.A. (2007). Sport marketing. Third edition, Human kinetics Publishers: USA

    56.Nathan Tomasini (2004),"NCAA Corporate Sponsor Objectives: Are There Differences Betweens I-A, I-AA And I-AAA?", Sport Marketing Quarterly, 13(4), 253-264

    57.Philip Rosson,2001,football shirt sponsorship : SEGA Europe and Arsenal  F.C.", Professor of Marketing & International Business School of Business Administration Dalhousie University

    58.Riekert L, 2005, contextualizing sport marketing and sport sponsorship, university of Pretoria etd

    59.Shank,M.D.,1999,"Sport Marketing A Strategic Perspective", Saddle River NJ:Prentice Hall 1999

    Strelize B.(2005). Relationships in sport sponsorship: a marketing perspective. .  Unpublished  doctoral  degree  dissertation.  Faculty  of Management. University of Johannesburg. 21-45. 

    61.Surena Mansourpour,2007,"an investigation into the use of sports sponsorship as a marketing tool",MSc    thesis,Cranfield University

    62.Taranto. Rob, (1998),"Social events the Unique tool for Marketing and Promotion", Business date, 6:1,pp5-8

    63.Thwaites, D. & Carruthers,A.(1998),"Practical Applications of Sponsorship Theory: Emprical evidence from English club rugby". Journal of sport management, 12,203-219

    64.Van Heerden , Theuns G.Kotze & Johan Bruwer,2004,"Media exposure and sponsorship recall", South African Journal for Research in Sport, Physical Education and Recreation, 26(2): 1..31-140 

    Van Heerden CH , du Plessis PJ,2004,"An analysis of sport sponsorship management in South Africa - implications for  Africa", African Journal for Physical, Health Education, Recreation and Dance, 10 (1), March, pp 71-89

    Ying Fan,2002,"event sponsorship in China", An International Journal, Volume 7, Number 2, 2002 , pp. 110-116(7)



تحقیق در مورد پایان نامه شناسایی و اولویت بندی موانع حمایت مالی از ورزش قهرمانی استان فارس, مقاله در مورد پایان نامه شناسایی و اولویت بندی موانع حمایت مالی از ورزش قهرمانی استان فارس, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه شناسایی و اولویت بندی موانع حمایت مالی از ورزش قهرمانی استان فارس, پروپوزال در مورد پایان نامه شناسایی و اولویت بندی موانع حمایت مالی از ورزش قهرمانی استان فارس, تز دکترا در مورد پایان نامه شناسایی و اولویت بندی موانع حمایت مالی از ورزش قهرمانی استان فارس, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه شناسایی و اولویت بندی موانع حمایت مالی از ورزش قهرمانی استان فارس, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه شناسایی و اولویت بندی موانع حمایت مالی از ورزش قهرمانی استان فارس, پروژه درباره پایان نامه شناسایی و اولویت بندی موانع حمایت مالی از ورزش قهرمانی استان فارس, گزارش سمینار در مورد پایان نامه شناسایی و اولویت بندی موانع حمایت مالی از ورزش قهرمانی استان فارس, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه شناسایی و اولویت بندی موانع حمایت مالی از ورزش قهرمانی استان فارس, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه شناسایی و اولویت بندی موانع حمایت مالی از ورزش قهرمانی استان فارس, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه شناسایی و اولویت بندی موانع حمایت مالی از ورزش قهرمانی استان فارس, رساله دکترا در مورد پایان نامه شناسایی و اولویت بندی موانع حمایت مالی از ورزش قهرمانی استان فارس

ثبت سفارش
تعداد
عنوان محصول
بانک دانلود پایان نامه رسا تسیس