پایان نامه تأثیر آموزش دانشگاهی رشته ی کارشناسی فرش با گرایش طراحی بر جنبه های فرهنگی و اقتصادی بازار فرش دستباف شهر عنوان پایان نامه عملی طراحی قالی با توجه به سلیقه ی بازار روز قالی دستباف و توانایی خرید قشر متوسط جامعه

word
241
15 MB
30963
1393
کارشناسی ارشد
قیمت: ۲۴,۱۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه تأثیر آموزش دانشگاهی رشته ی کارشناسی فرش با گرایش طراحی بر جنبه های فرهنگی و اقتصادی بازار فرش دستباف شهر عنوان پایان نامه عملی طراحی قالی با توجه به سلیقه ی بازار روز قالی دستباف و توانایی خرید قشر متوسط جامعه

    پایان­نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد صنایع ­دستی

    گرایش طراحی  و نقاشی سنتی

     

    مقدمه:

    مسئله کارایی یک رشته در نظام آموزشی عالی همیشه دغدغه ذهنی مسئولین در کشورهای مختلف بوده است.در کشورهای پیشرفته­ی جهان قبل از تأسیس یک رشته، پژوهشی وسیع در مورد محتوای آموزشی و یا کاربردی بودن رشته برای جامعه و جایگاه اشتغال­زایی آن صورت می­گیرد و آن­طور که از تحقیقات و نشست­های علمی و همایش­های بسیاری که در این زمینه برگزار می­شوند می­توان حدس زد در کشور ما آن چنان که شایسته است این روند طی نمی­شود. چنین به نظر می­رسد که رشته­های دانشگاهی، ابتدا در نظام آموزش عالی ایران تصویب می­شود و بعد از چند سال که دانش­آموختگان آن دچار مشکل شدند، تلاش در جهت بهبود وضعیت آن آغاز می­شود. در این بین عده­ی زیادی از جوانان عمر و سرمایه­ی خود را از دست می­دهند و چه بسیار ناهنجاری­هایی که در اثر بیکاری­های بعد از دانش­آموختگی ایجاد می­شود. لذا برنامه­ریزی دقیق و نیاز سنجی بازار کار در مورد تأسیس یک رشته نه تنها باعث اشتغال و گردش سرمایه در کشور می­شود بلکه آرامش روانی را برای خانواده­ها و جامعه به همراه خواهد آورد. در کتاب نظام آموزش عالی و اشتغال آمده است:«در ممالک پیشرفته هر چه آموزش افراد بالا می­رود میزان بیکاری نیز کاهش می­یابد ولی این روند معکوس در ایران به رابطه­ای مستقیم تبدیل شده است به­طوری­که نیمی از بیکاران جامعه را دانش­آموختگان دانشگاه­ها و مراکز آموزش عالی تشکیل می­دهند»( خداداد­­حسینی و بهاری­فر، 1384، 31). درکشورهای پیشرفته­ی جهان از همان کودکی به فرزندان خود مهارت­های اشتغال را آموزش می­دهند. شرایط اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه طوری است که وقتی آن کودک به سن 18 سالگی رسید دیگر باید زندگی مستقل خود را آغاز کند. اما شرایط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در ایران به­گونه­ای است که اکثر فرزندان بسیار متکی به خانواده رشد می­کنند و همین موضوع سبب آن می­شود که بعد از        دانش­آموختگی با آنکه از لحاظ علمی در سطح بالایی می­باشند نتوانند نسبت به سایر کشورها کار مناسبی پیدا کنند. در حقیقت جسارت و اعتماد به نفس انجام کار را ندارند به همین دلیل به دنبال آسان­ترین راه یعنی اشتغال در سازمان­های دولتی می­گردند. این در حالی است که اکثر رشته­ های دانشگاهی نیاز به کارآفرینی دارد و اینجاست که نوع آموزش در سطح دانشگاهی و فرهنگ تربیتی فرزندان در خانواده و فرهنگ بازار کار و تجارت، همه و همه در به وجود آمدن یک دوره­ی معیوب دخیل هستند.«یکی از عوامل مهم فضای کسب و کار که نقش مهمی در اشتغال دانش­آموختگان دارد اقتصاد بسته و دولتی می­باشد ایران جزء کشورهایی است که در دهه­های اخیر میزان باز بودن اقتصاد آن افت کرده و به شدت اقتصاد بسته­ای دارند و طبیعتا این اقتصاد بسته و غیر آزاد، رقابتی هم ندارد یکی از اهداف مهم سازمان­ها در راستای جذب نیروهای تحصیل کرده، افزایش بهره­وری می­باشد. این در حالی است که کارکنان تحصیل کرده در ایران بنا به دلایلی نتوانسته­اند نقش خود را به خوبی ایفاء کنند و محیط کار سنتی را تغییر دهند و لذا بهره­وری پائین نیروی انسانی یکی از عوامل کاهش رشد اقتصادی در ایران می باشد» (خدادادحسینی و بهاری­فر، 1384، 19).  براین اساس  به نظر می­رسد رشته­هایی این چنین که نیاز به کارآفرینی دارند در کشور ما بازدهی کمی را از لحاظ سهم اشتغال و چرخش سرمایه دارند. افزایش میزان تحصیلات، تقریبا همیشه باعث افزایش توقع نیز می گردد. منظور از توقع، هم توقعات مالی است و هم توقعات اجتماعی، مانند احترام گذاشتن به مرتبه علمی افراد تحصیل کرده، اما براساس آمارهای سازمان بین­المللی کار (ILO )، در کشورهای در حال توسعه در حقیقت به جای بیکاری دانش­آموختگان با کم­کاری آنها مواجه هستیم( یعقوبی­جبلی، 1385). یکی از دلایل این کم­کاری­ها همان افزایش توقع است متأسفانه معمولا دانشجویان پس از دانش­آموختگی و جستجوی کار، با رفتارها و مزایایی که در پی آن بودند برخورد نمی­کنند و همین امر باعث سرخوردگی و عدم رضایت آنها در انجام کارهای پائین­تر از سطح توقع آنها می­شود.

    یکی از دلایل انتخاب این موضوع بررسی کارکرد و میزان بازدهی یکی از همین رشته­های دانشگاهی است. رشته کارشناسی فرش با گرایش طراحی یکی از رشته­های شاخه­ی هنر است که به نظر می­رسد این رشته نتوانسته­ توسط مسئولین با برنامه­ریزی صحیح پایه­ریزی گردد. براساس سوابق و مطالعات میدانی مستند، از زمان پیشنهاد تأسیس این رشته تا تأیید وزارت علوم و تحقیقات چند ماه بیشتر فاصله نبوده و این در حالی است که منطق حاکم در ساختارهای آموزشی، حکم می­کند که برای تأسیس رشته­ای که آینده­ی عده­ی زیادی از جوانان و همچنین اقتصاد کشور به آن بستگی دارد زمان بیشتری صَرف تحقیق و برنامه­نویسی دروس ارائه شده، گردد. این موضوع را می­توان از روی میزان اشتغال دانش­آموختگان و موفقیت شغلی آنها و نیز برگزاری نشست­های مختلف با موضوعاتی پیرامون چالش­های بوجود آمده بین رابطه دانشگاه و بازار فرش و اشتغال دریافت. با توجه به نکاتی که ذکر شد و همچنین سنتی بودن و وابستگی اقتصادی به بازار در این رشته که به صورت غیردانشگاهی سالیان متمادی به صورت تجربی و نسل به نسل (به صورت غیررسمی) انتقال داده شده است به نظر می­آید در کشور سازمان­هایی که با این رشته و تعداد دانش­آموختگان آن تناسب داشته باشند وظایف تعریف شده­ای برای بهره­گیری از توان دانش­آموختگان آن ندارند.

    فرش هنر و صنعتی اصیل در ایران است که سابقه تاریخی زیادی را دارا می­باشد. در تمام دنیا فرش خوب را با نام ایران می­شناسند لذا مسئولین و استادان این رشته برای ماندگاری و حفظ آن تصمیم به دانشگاهی کردن این هنر صنعت گرفتند و این رشته از سوی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری در تاریخ 1/3/1374مصوب و تأیید شد  و در تاریخ 20/12/1374 سرفصل دروس آن از سوی وزارت علوم منتشر گردید و از مهر ماه 1375ه.ش، پذیرش دانشجو توسط دانشگاه­های مجری انجام شد. اما به نظر    می­رسد مشکلات بعد از دانش­آموختگی در این رشته به تدریج بروز کرده است. دانش­آموختگان این رشته در زمان تحصیل در دانشگاه تصورشان بر این است که در زمینه­ی کاری خود بهترین هستند و بعد از دانش­آموختگی کاری مناسب را پیدا خواهند کرد اما زمانی که کارهای خود را برای عرضه به بازار ارائه خواهند داد متوجه می­شوند که طرح­های آنها با طرح­های به اصطلاح بازاری تفاوت دارد و اینجاست که دچار سردرگمی می­شوند و از این نقطه ضرورت و اهمیت تحقیق در این پایان­نامه خود را نمایان می­کند.

    از آنجایی که پژوهشگر این متون خود دانش­آموخته این رشته است، مشکلات دانش­آموختگان این رشته را با بازار فرش­دستباف تا حدودی به صورت مستقیم لمس کرده و یکی از دغدغه­های وی همیشه آن بوده که چرا دانش­آموختگان کارشناسی فرش با گرایش طراحی نمی­توانند با بازار      فرش­دستباف ارتباط برقرار کنند. در حالی که طرح­های فرش­دستباف موجود در بازار  فرش­دستباف در حدی است که دانش­آموختگان به راحتی می­توانند از عهده­ی آن برآیند. لذا این دغدغه و نیاز، فکر اولیه­ی این پژوهش را شکل داده است. به همین دلیل نیز در این پژوهش سعی بر آن است تا موانع و ضعف­های موجود در ایجاد این ارتباط دوسویه میان نیاز طراحی فرش در بازار و توانمندی        دانش­آموختگان کارشناسی فرش با گرایش طراحی ریشه­یابی و راهکارهایی برای رفع آن در حد توان ارائه شود.

    لذا از اهداف اصلی محقق این پایان­نامه، بررسی این موضوع می­باشد که بین دانشگاه و بازار       فرش­دستباف چه ارتباطی وجود دارد؟ و اگر این ارتباط نتوانسته ایجاد شود کمبود­های پیش­رو و دلایل عدم موفقیت آن چیست ؟ و آیا می­توان مواردی همچون؛ سنتی بودن این رشته، تجربی بودن آن، عدم  برنامه­ریزی صحیح درسی برای رشته­ی فرش با گرایش طراحی، کمبود استادان مجرب برای تدریس در دانشگاه­ها، نداشتن علاقه دانشجویان به این رشته، تمایل نداشتن عوامل تجربی کار این رشته با قشر تحصیل کرده، کم­کاری خود دانشجویان در زمان تحصیل و یا بعد از دانش­آموختگی و... را به عنوان نواقص پیش رو در این رشته برشمرد یا خیر، گرچه تصور بر این است که این مشکل در کنار توان علمی دانش ­آموختگان تا حدودی جنبه­ی فرهنگی دارد و فرهنگی که جا می­افتد دیگر به سختی می­توان آن را اصلاح کرد. تجارت و یا به قولی خرید و فروش فرش­دستباف سالیان متمادی فرهنگ بازاری و خاص خود را دارا بوده است و ایجاد ارتباط بین فرهنگ سنتی بازار و دانشگاه به صورت رسمی و نظام­مندکمی دشوار می­نماید.

    با این هدف ابتدا محقق ضمن استناد به تحقیق­هایی که هم راستا با این پایان­نامه صورت گرفته و بیان تاریخچه­ای از علم و هنر، نظام آموزشی و اهداف آن، معرفی رشته­های مختلف هنری، تاریخچه­ای از فرش­دستباف و طراحی، تاریخچه­ای از تأسیس سازمانها و ارگانهای مختلف هنر و یا مرتبط با فرش و همچنین تعاریفی از فرهنگ و اقتصاد در فرش و همچنین با استناد به جامعه آماری تولیدکنندگان فرش­دستباف و دانش­آموختگان این رشته سعی دارد تا به شفاف­سازی نکات مثبت و منفی موجود در این موضوع بپردازد.

    فصل اول (کلیات پژوهش)

    1-1 بیان مسئله، ضرورت و اهمیت انتخاب موضوع:

    سابقه فرش­بافی را در جهان می­توان به آغاز تمدن در جوامع بشری مربوط دانست یعنی از آن زمان که انسان دانست روی زمین سرد و پر از خار و خاشاک نمی­تواند آرامش یابد. انواع اولیه­ی، زیر­اندازها، بی­تردید کیفیتی شبیه به نمد و یا تولیدات ابتدائی نساجی داشته است. اما اگر از کیفیت استثنائی فرش پازیریک1 بگذریم، تقریبا تا قبل از قرن 16 میلادی از فرش­های ایرانی جز به اشاراتی مبهم سابقه­ای در دست نیست. با شناخت اروپائیان از فرش­های ایرانی و زیبایی که این فرش­ها طی سال­های بعدی به آن دست یافت، فرش ایرانی عنوان بلامنازع فرش زیبای شرقی را به خود اختصاص داد. شواهد و مدارک تاریخی و بخصوص کشف قالی پازیریک سهم عظیم در خلق و تولید این هنر گرانبها را از آن ایرانیان می­سازد. گزنفون2 به هنگام ثبت جنگهای ایران اشاراتی دارد دال بر اینکه ایرانیان زیر بسترهای خود از فرش­های نرمی استفاده می­کردند.

    هنر فرش­بافی آئینه­ی تمام­نمایی از هنر و تمدن اسلامی و ایرانی و میراث گرانقدری است که در شناسنامه­ی ایران جایگاه ویژه­ای دارد. فرش در زمره­ی هنرهای سنتی اصیل است که تبلور عینی  فرهنگ مردم این مرز و بوم بوده و بسان یکی از شاخص­های اصلی هویت نظام فنی و نمادهای ملی تاریخی فرهنگ ایران در سطح جهان مطرح می­باشد و با توجه به این موضوع یکی از راههای اصلی

    1 پازیریک نام یکی از قدیمی­ترین فرش دستباف است، که در آلتایی مغولستان بدست آمده و باستان­شناسان معتقد هستند که این فرش متعلق به ایران است.

    2 فیلسوف و مورخ یونانی که سال­های زیادی از عمر خود را در آسیا گذرانده است.(( fa.wikipedia.org

     

     

    پیشگیری از محو اصالت­ها و زمینه­های فرهنگی هنری، بهره­گیری از شیوه­های پیشرفته آموزشی و پژوهشی است که ضمن علمی نمودن تجارب دیرینه آن، به کنکاش پیرامون ابعاد مختلف تاریخی، فرهنگی، هنری، اجتماعی و اقتصادی گذشته و حال فرش نیز پرداخته شود و در همین راستا رشته­ی کارشناسی فرش در سال 1375 ه.ش، به صورت مستقل در دانشگاه کاشان با سه گرایش طراحی، رنگرزی و بافت تأسیس شد.گذشته از کیفیت بافت و رنگ فرش های ایرانی طرح­های بسیار زیبای آن چشم هر بیننده­ای را مجذوب خود می­کند. به طوری که طرح­های قالیهای ایرانی را یکی از اصیل­ترین نقوش در بین هنرهای ایرانی می­دانند. به همین منظور گرایش طراحی فرش در دانشگاه­های کشور مورد تدریس قرار می­گیرد که بعد از 17 سال از تأسیس این رشته در دانشگاه­های مختلف در حال حاضر فقط در دوره کارشناسی بطور تقریبی سالانه 800 نفر فقط از طریق آزمون کنکور سراسری وارد دانشگاه­ها شده و تقریبا به همین تعداد نیز دانش­آموخته می­شوند. بدیهی است که این             دانش­آموختگان می­خواهند وارد بازار حرفه­ای فرش­دستباف شوند. این تحقیق در پی آن است که با توجه به سوابق آموزشی موجود در رشته فرش، تعداد دانش­آموختگان، شرح درس و مبانی آموزشی مربوطه که در دستور کار این نظام قرار گرفته و همچنین با تکیه به هویت و جایگاه فرش ایرانی به عنوان یک هنر اصیل در این دیار، به سؤالهای مورد نظر به شرح زیر پاسخ دهد؛

     

     

     

     

     

     

     

     

    1-2پرسش­های پژوهش

    1 آیا آموزش دانشگاهی این رشته توانسته باعث ارتقاء و بهبود وضعیت فرهنگی و اقتصادی       فرش­دستباف در کشور شود؟

    2 آیا بازار حرفه­ای فرش دستباف شهر تهران با سابقه و توانایی­های فرهنگی و اقتصادی جامعه، مستعد بهره­وری از توان علمی این دانش­آموختگان به منظور پیش­برد اهداف اقتصادی خود در شرایط اجتماعی فعلی می­باشد؟

    در راستای بررسی دقیق­تر پرسش­های اصلی در این پژوهش سعی شده تا از طریق پرسش­های فرعی دیگر به جواب­هایی با سندیت بیشتر دست یافت تا بتوان به نتیجه­ای مبسوط­تر رسید.

    آیا تعداد دانش­آموختگان رشته­ی طراحی فرش با نیاز روز بازار حرفه­ای فرش­دستباف مطابقت دارد؟

    آیا  آموخته­های یک دانش­آموخته رشته طراحی فرش در حدی می­باشد که بتواند وارد بازار حرفه­ای فرش­دستباف شهر تهران شود؟

    پذیرش به ­صورت گرایشی در رشته­ی فرش تا چه اندازه مفید و متناسب با نیازهای جامعه می­باشد؟

    با توجه به نحوه نظام آموزشی در شرایط فعلی، نیمه­متمرکز بودن آن کمکی به ارتقاء آموزشی این رشته خواهد کرد؟

    میزان ارتباط و اشتغال­زایی دانش­آموختگان گرایش طراحی فرش با رکود اقتصادی و سیاست فرهنگی در بازار چیست؟

     

     

     

     

     

     

    1-3 فرضیه­های پژوهش

    طراحی فرش­دستباف یکی از شاخه­های هنرسنتی اصیل ایرانی است و همانگونه که ذکر شد همیشه از سوی دیگر کشور­های جهان، ایران مهد اصلی آن دانسته شده است، همین اصل باعث شد که مسئولین برای حفظ اصالت و فرهنگ ملی ایرانی و همچنین بازدهی بهتر اقتصادی این محصول این رشته دانشگاهی فرش را پایه­ریزی کنند. هدف از ایجاد این رشته دانشگاهی، اشتغال بیشتر، به انزوا کشیده نشدن سنتی فرش­دستباف و نجات آن از تهاجم ماشینی شدن هنرهای سنتی بوده و اینکه دانش­آموختگان این رشته نیروی مورد نیاز سازمانهای دولتی را تأمین کنند. براساس این اهداف و منطق ساختاری در نظام آموزش عالی رشته­ی فرش، فرضیه­های این پژوهش عبارتند از:

    1- یکی از اهداف تأسیس این رشته حفظ اصالت­های فرش­دستباف به عنوان فرهنگ اصیل ایرانی    می­باشد اما به نظر می­رسد که نتایج عکس این اهداف در حال حاضر ایجاد شده است. لذا می­توان چنین فرض نمود، که دانش­آموختگان این گرایش توانایی آن را ندارند تا طرح­هایی را در جهت ارتقاء فرهنگی و اقتصادی بازار فرش­دستباف ارائه دهند.

    2- در حقیقت می­توان چنین گفت که دانشگاه نتوانسته با تمام سعی و کوششی که داشته پل ارتباطی مناسبی را برای ارتباط بین دانش­آموختگان این رشته و بازار تجربی و حرفه­ای فرش­دستباف از لحاظ اقتصادی و فرهنگی ایجاد کند و بازار حرفه­ای فرش راه خود و دانشگاه نیز راه خود را می­رود. با این توضیح می­توان چنین فرض نمود که تولید­کنندگان فرش­دستباف در بازار، این استعداد را نداشته و این نیاز را احساس نمی­کنند، تا با بکارگیری مهارت دانش­آموختگان باعث تحول             هنر صنعت فرش­دستباف شوند. 

  • فهرست و منابع پایان نامه تأثیر آموزش دانشگاهی رشته ی کارشناسی فرش با گرایش طراحی بر جنبه های فرهنگی و اقتصادی بازار فرش دستباف شهر عنوان پایان نامه عملی طراحی قالی با توجه به سلیقه ی بازار روز قالی دستباف و توانایی خرید قشر متوسط جامعه

    فهرست:

    مقدمه...........................................................................................................................................................................1

    فصل اول کلیات پژوهش

    1-1بیان مسئله........................................................................................................................................................5

    1-2پرسش­های پژوهش........................................................................................................................................7

    1-3فرضیه­های پژوهش..........................................................................................................................................8

    1-4مروری بر ادبیات نظری و پیشینه تحقیق...................................................................................................9

    1-5اهداف و ارزش نظری پژوهش.....................................................................................................................19

    1-6 روش تحقیق و معرفی جامعه آماری.........................................................................................................20

    1-7محدودیت­های پژوهش................................................................................................................................27

    فصل دوم(مبانی نظری، مباحث و داده­های پژوهش)

    بخش اول

    2-1-1 تعریف علم­ و هنر.......................................................................................................................................28

    2-1-2 جایگاه آموزش عالی در گسترش علم و دانش....................................................................................31

    2-1-3 اهداف نظام آموزش عالی در ایران........................................................................................................33

    2-1-4 چگونگی تأسیس هنرکده هنرهای تزئینی..........................................................................................36

    2-1-5 معرفی دانشگاه هنر تهران.......................................................................................................................45

    بخش دوم

    2-2-1رشته فرش­دستباف در شاخه کاردانش آموزش و پرورش...............................................................37

    2-2-2 چگونگی تکوین رشته دانشگاهی فرش..............................................................................................39

    2-2-3 اهداف شکل­گیری آموزش عالی فرش در مقطع کارشناسی.........................................................44

    2-2-4 ضرورت ایجاد رشته دانشگاهی فرش از دیدگاه آقای عابد............................................................45

    2-2-5 ضرورت ایجاد رشته دانشگاهی فرش از دیدگاه وزارت علوم و تحقیقات....................................46

    2-2-6 نگاهی گذرا به تاریخچه هنر طراحی فرش.......................................................................................47

    2-2-7 معرفی رشته دانشگاهی کارشناسی فرش با گرایش طراحی.........................................................51

    بخش سوم

    2-3-1 فرهنگ......................................................................................................................................................53

    2-3-2 اصطلاحات فرهنگی................................................................................................................................54

    2-3-3 فرش ایرانی یک سرمایه فرهنگی اقتصادی.......................................................................................56

    2-3-4 فرش ایرانی یک حافظه­ی فرهنگی.....................................................................................................56

    2-3-6 اقتصاد........................................................................................................................................................57

    2-3-7 اقتصاد خرد و کلان.................................................................................................................................57

    2-3-8 محصولات اقتصادی................................................................................................................................58

    2-3-9 بازار.............................................................................................................................................................58

    2-3-10 نظریه­های اقتصادی بازار.....................................................................................................................60

    2-3-11 نظریه بازار از نظر مارکس...................................................................................................................61

    فصل سوم( روش­شناسی)

    3-1مقدمه................................................................................................................................................................62

    3-2 روش­شناسی پژوهش....................................................................................................................................63

    3-3 متغیر پژوهش................................................................................................................................................63

    3-4روش­های جمع­آوری داده­ها.........................................................................................................................64

    3-5 نحوه طراحی پرسش­نامه.............................................................................................................................64

    3-6روایی(اعتبار) پرسش­نامه..............................................................................................................................65

    3-7پایایی( قابلیت اعتماد) پرسش­نامه.............................................................................................................66

    3-8منطق انتخاب نمونه­های آماری در این پژوهش.....................................................................................66

    3-9حجم نمونه و روش نمونه­گیری..................................................................................................................68

    3-10روش­های تجزیه و تحلیل داده­ها.............................................................................................................68

    3-11تکنیک­های آماری استفاده شده در این پژوهش.................................................................................69

    فصل چهارم(تجزیه و تحلیل یافته ها و نتایج آماری)

    بخش اول: بررسی یافته­های نظری

    4-1-1مقدمه..........................................................................................................................................................70

    4-1-2آموزش عالی در ایران و چالش­های پیش­رو........................................................................................71

    413تأثیر آموزش کارداش فرش­دستباف بر وضعیت اشتغال و پیشرفت تحصیلی در....................

     مقطع کارشناسی فرش........................................................................................................................................76

    414فرش در آموزش عالی هنر یا صنعت.....................................................................................................81

    415چالش­های رشته فرش از نگاه دانش­آموختگان..................................................................................83

     

    4-1-6 ضعف­های رشته فرش و دانش­آموختگان از دید صاحب­نظران عرصه فرش­دستباف...............85

    4-1-7 تأثیر دانشگاه بر هنر صنعت فرش­دستباف مثبت یا منفی.........................................................94

    4-1-8 فرهنگ.......................................................................................................................................................97

    4-1-9 تجلی فرهنگ و هنر ایرانی در طراحی فرش­دستباف...................................................................100

    4-1-10اقتصاد.....................................................................................................................................................106

    4-1-11بازار فرش­دستباف تهران....................................................................................................................107

    4-1-12بازار عنصری تأثیر گذار بر فرهنگ..................................................................................................108

    4-1-13 بازار متغیر............................................................................................................................................110

     

    4-1-14 مقایسه شرایط اقتصادی و نیروی کار در دو مرحله فوردیسم و پست­فوردیسم....................111

    بخش دوم: بررسی مطالعات آماری

    4-2-1 نمایش داده­های توصیفی و متغیرهای تحقیق...............................................................................112

    4-2-2 جداول توصیفی جامعه آماری دانش­آموختگان پاسخ­دهنده دانشگاه هنر................................113

    4-2-3 جداول آمار توصیفی جامعه آماری تولیدکنندگان بازار فرش­دستباف شهر تهران................119

    4-2-4 نتایج استنباطی داده­ها........................................................................................................................121

    4-2-5 بررسی تأثیر آموزش دانشگاهی کارشناسی فرش باگرایش طراحی..............................................

    بر جنبه­های فرهنگی و اقتصادی بازار فرش­دستباف شهر تهران..............................................................122

    4-2-6 فرضیه­های تحقیق.................................................................................................................................124

    4-2-7 نحوه بررسی فرضیه­های تحقیق.........................................................................................................125

    4-2-8 بررسی فرضیه 1....................................................................................................................................126

    4-2-9 بررسی فرضیه 2....................................................................................................................................131

    فصل پنجم( بررسی یافته­ها، آزمون یا( کنترل) فرضیه­های تحقیق و استنتاج نهایی)

    5-1مقدمه.............................................................................................................................................................136

    5-2بررسی یافته­ها و کنترل فرضیه­های تحقیق..........................................................................................137

    5-3استنتاج نهایی...............................................................................................................................................168

    5-4راهکارهای پیشنهادی.................................................................................................................................174

    منابع ومأخذ..........................................................................................................................................................177

    پیوست­ها...............................................................................................................................................................183

    گزارش­کار بخش عملی......................................................................................................................................189

    چکیده انگلیسی..................................................................................................................................................221

    منبع:

    ندارد.



تحقیق در مورد پایان نامه تأثیر آموزش دانشگاهی رشته ی کارشناسی فرش با گرایش طراحی بر جنبه های فرهنگی و اقتصادی بازار فرش دستباف شهر عنوان پایان نامه عملی طراحی قالی با توجه به سلیقه ی بازار روز قالی دستباف و توانایی خرید قشر متوسط جامعه, مقاله در مورد پایان نامه تأثیر آموزش دانشگاهی رشته ی کارشناسی فرش با گرایش طراحی بر جنبه های فرهنگی و اقتصادی بازار فرش دستباف شهر عنوان پایان نامه عملی طراحی قالی با توجه به سلیقه ی بازار روز قالی دستباف و توانایی خرید قشر متوسط جامعه, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تأثیر آموزش دانشگاهی رشته ی کارشناسی فرش با گرایش طراحی بر جنبه های فرهنگی و اقتصادی بازار فرش دستباف شهر عنوان پایان نامه عملی طراحی قالی با توجه به سلیقه ی بازار روز قالی دستباف و توانایی خرید قشر متوسط جامعه, پروپوزال در مورد پایان نامه تأثیر آموزش دانشگاهی رشته ی کارشناسی فرش با گرایش طراحی بر جنبه های فرهنگی و اقتصادی بازار فرش دستباف شهر عنوان پایان نامه عملی طراحی قالی با توجه به سلیقه ی بازار روز قالی دستباف و توانایی خرید قشر متوسط جامعه, تز دکترا در مورد پایان نامه تأثیر آموزش دانشگاهی رشته ی کارشناسی فرش با گرایش طراحی بر جنبه های فرهنگی و اقتصادی بازار فرش دستباف شهر عنوان پایان نامه عملی طراحی قالی با توجه به سلیقه ی بازار روز قالی دستباف و توانایی خرید قشر متوسط جامعه, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تأثیر آموزش دانشگاهی رشته ی کارشناسی فرش با گرایش طراحی بر جنبه های فرهنگی و اقتصادی بازار فرش دستباف شهر عنوان پایان نامه عملی طراحی قالی با توجه به سلیقه ی بازار روز قالی دستباف و توانایی خرید قشر متوسط جامعه, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تأثیر آموزش دانشگاهی رشته ی کارشناسی فرش با گرایش طراحی بر جنبه های فرهنگی و اقتصادی بازار فرش دستباف شهر عنوان پایان نامه عملی طراحی قالی با توجه به سلیقه ی بازار روز قالی دستباف و توانایی خرید قشر متوسط جامعه, پروژه درباره پایان نامه تأثیر آموزش دانشگاهی رشته ی کارشناسی فرش با گرایش طراحی بر جنبه های فرهنگی و اقتصادی بازار فرش دستباف شهر عنوان پایان نامه عملی طراحی قالی با توجه به سلیقه ی بازار روز قالی دستباف و توانایی خرید قشر متوسط جامعه, گزارش سمینار در مورد پایان نامه تأثیر آموزش دانشگاهی رشته ی کارشناسی فرش با گرایش طراحی بر جنبه های فرهنگی و اقتصادی بازار فرش دستباف شهر عنوان پایان نامه عملی طراحی قالی با توجه به سلیقه ی بازار روز قالی دستباف و توانایی خرید قشر متوسط جامعه, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تأثیر آموزش دانشگاهی رشته ی کارشناسی فرش با گرایش طراحی بر جنبه های فرهنگی و اقتصادی بازار فرش دستباف شهر عنوان پایان نامه عملی طراحی قالی با توجه به سلیقه ی بازار روز قالی دستباف و توانایی خرید قشر متوسط جامعه, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تأثیر آموزش دانشگاهی رشته ی کارشناسی فرش با گرایش طراحی بر جنبه های فرهنگی و اقتصادی بازار فرش دستباف شهر عنوان پایان نامه عملی طراحی قالی با توجه به سلیقه ی بازار روز قالی دستباف و توانایی خرید قشر متوسط جامعه, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تأثیر آموزش دانشگاهی رشته ی کارشناسی فرش با گرایش طراحی بر جنبه های فرهنگی و اقتصادی بازار فرش دستباف شهر عنوان پایان نامه عملی طراحی قالی با توجه به سلیقه ی بازار روز قالی دستباف و توانایی خرید قشر متوسط جامعه, رساله دکترا در مورد پایان نامه تأثیر آموزش دانشگاهی رشته ی کارشناسی فرش با گرایش طراحی بر جنبه های فرهنگی و اقتصادی بازار فرش دستباف شهر عنوان پایان نامه عملی طراحی قالی با توجه به سلیقه ی بازار روز قالی دستباف و توانایی خرید قشر متوسط جامعه

ثبت سفارش
تعداد
عنوان محصول
بانک دانلود پایان نامه رسا تسیس