پایان نامه آثار تمرینات منتخب پلایومتریک بر چابکی،توان¬انفجاری و سرعت بازیکنان بدمینتون پسر

word
103
509 KB
30559
1393
کارشناسی ارشد
قیمت: ۱۳,۳۹۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه آثار تمرینات منتخب پلایومتریک بر چابکی،توان¬انفجاری و سرعت بازیکنان بدمینتون پسر

    پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد

    رشته : تربیت­بدنی         گرایش: علوم ورزشی

    چکیده:

    هدف­از تحقیق­حاضر بررسی آثار تمرینات­منتخب­پلایومتریک­بر چابکی، توان­انفجاری و سرعت­بازیکنان­بدمینتون پسر17-21 سال­است.

    آزمودنی­های تحقیق 40 بازیکن پسر نخبه 21-17 سال در رشته بدمینتون بودندکه به­طور تصادفی به­دو گروه مساوی به نام گروه­تجربی (میانگین شاخص­توده­بدنی 51/0±79/22 کیلوگرم/متر2 ، درصد چربی­زیرجلدی 27/0±84/16 درصد، میانگین­سن: 29/1±25/19 سال، میانگین­قد: 03/0±55/175 سانتیمتر و میانگین وزن 94/2±12/70 کیلوگرم) تقسیم­شدند. گروه­تجربی به مدت 8 هفته و هفته­ای 3 جلسه­تمرینات­منتخب پلایومتریک­را انجام­دادند و گروه­کنترل تنها تمرینات بدمینتون­را انجام­می­دادند. قبل­و بعد از تمرینات­پلایومتریک از آزمودنی­ها تست­سارجنت، تست­چابکی 9×4 متر و تست 36 متر سرعت­گرفته شد. برای­تجزیه و تحلیل آماری از آمار توصیفی­و استنباطی­آزمون­های t وابسته و مستقل (5./.>p) استفاده ­شد. بررسی­های­انجام شده در این­تحقیق­نشان­داد که تمرینات منتخب­پلایومتریک تأثیر معنی­داری بر چابکی، توان­انفجاری و سرعت آزمودنی­ها داشت (5./.>p).

    -1 مقدمه

    یکی­از مؤثرترین­روش­های­مختلف­تمرین، به­ویژه ­برای­پرورش­قدرت­و سرعت­و در نهایت­توان­ورزشکاران­تمرینات ­پلایومتریک­است. که­در دهه­های اخیر در میان­ورزشکاران­ و مربیان رشته­های­توانی جایگاه­خاصی پیدا کرده­است. تحقق اهداف ورزش­قهرمانی بدون داشتن انگیزه، پشتکار و صرف­وقت در تمرین­های سخت و طاقت­فرسا و راهنمایی مربیان آگاه و آراسته به­علوم روز و تکنیک­های­کارآمد میسر نمی­شود. ورزشکاران سال­ها با علاقه­زیاد تمرین می­کنند تا با پالایش­مهارت­های مورد نظر در رشته­های­ورزشی­خویش­به­لحاظ حرکتی­و ذهنی، خود را به اوج­ آمادگی­ورزشی ­رسانیده و بتوانند در صحنه­های­رقابت و مسابقه­ با اعتماد به­نفس ­ظاهر شوند (1،8).

    مطالعه­در مورد عوامل مؤثر در افزایش قدرت ودر نتیجه کسب­کارایی­مکانیکی مطلوب­تر در اجرای تکنیک­های مختلف­ورزشی موضوعی است که همواره مورد توجه بسیاری از متخصصان و پژوهشگران علوم ورزشی بوده است. پی­بردن به قابلیت­ها برای دستیابی به رکوردهای­ورزشی بهتر ارزش و اهمیت روز افزونی را دارا می­باشد. انسان­امروزی به­واسطه این­تحقیقات علمی و کاربردی­از توانایی­های بیشتری برخوردار بوده و نسبت­به انسان­های پیشین­سریع­تر و بهتر شده­است. با بهره­گیری از علوم­مختلف­و استفاده­از تجارب علمی­و عملی و نیز پژوهش­های ارزنده­ای که­انجام شده است، می­توان در میادین رقابت­های مختلف ورزشی بهتر ظاهر شد. بهبود در رکورد­ها و اجرای بهتر مهارت­ها دلیل روشنی بر این ادعا می­باشد (2).

    چابکی، توان­انفجاری و سرعت بدون شک یکی­از عوامل مؤثر و مهم در بسیاری ­از مهارت­های­ورزشی­­است. ورزش­هایی نظیر بسکتبال، والیبال، فوتبال، پرش­ارتفاع، بدمینتون­ و... نمونه­هایی­از این نوع عملکرد­های­ورزشی است. ورزشکار در صحنه­رقابت و مسابقه دائماً در شرایطی­قرار می­گیرد که­باید در برابر تیم­های­قوی­تر، جثه­های بزرگ­تر و سرعت­های بیشتر به مبارزه و مسابقه بپردازد. این­نوع تغییر و تحول یک فرآیند دائمی­است و لذا باید ورزشکار و مربی با بهره­جویی­از بهترین شیوه­های­علمی و روش­های تمرینی­خود را برای­چالش­های­حال و آینده­آماده سازند (1).

    برای­­رسیدن به حداکثر توانایی­و عملکرد، روش­های­تمرینی مختلفی ابداع شده است­که هر یک­دارای ویژگی­هایی است و هر کدام از این روش­های تمرینی بر روی ورزشکاران مختلف اثری متفاوت دارد (2).

    روش­های تمرینی پلایومتریک به­منظور ترکیب سرعت و قدرت در اجراهای ورزشی طراحی شده است که ذاتا از توان­بالقوه­ی­زیادی­برخوردار است و در صورتی­که­با روش­های­علمی به­کار گرفته شود به ورزشکار ویژگی­های مهمی­را می­دهد تا او بتواند اجرای ­حرکت ­و مهارت ­را با سرعت ­بیشتری ­آغاز کند، تغییر مسیر ناگهانی­ بدهد و شتاب­حرکتی ­مناسبی را در کوتاه­ترین زمان­ممکن بدست­آورد. پلایومتریک­حرکتی ­با شتاب، انفجاری و واکنشی سریع را ایجاد می­کند (1).

    تمرینات­پلایومتریک نوعی­روش تمرینی­برای­افزایش توان­انفجاری ورزشکاران­است. این­تمرینات­شامل هر تمرین عضلانی­یا تمرین­پرشی­است که­در آن رفلکس­کشش­عضله نیز مورد استفاده قرار می­گیرد. این رفلکس­ها زمانی به وجود می­آیند که عضلات­از قبل کشیده­شده منقبض­شوند. اگر این کشش­با انقباض­سریع ­همراه باشد، در مقایسه با دیگر حالات انقباضات عضلانی باعث قدرت حرکت بیشتری خواهد شد (2).

     

    1-2 بیان مسأله

    برنامه­های­تمرین و آماده­سازی بدن­زمانی­سودمند است که طراحی­آن­ها­به گونه­ای­باشد که­توانایی­های فیزیولوژیک ویژه­ای­را که برای انجام یک­ورزش، مهارت و فعالیت­بدنی لازم است­افزایش دهد. تمرینات­پلایومتریک در زمان آماده­سازی­ورزشکاران مورد استفاده مربیان ­و پژوهشگران علوم ورزشی قرار می­گیرد. مطالعات چندی نشان­داده­ است­ که­ با اجرای­ تمرینات­پلایومتریک­ می­توان ­برخی­ فاکتورهای­ مربوط­­به ­آمادگی­جسمانی ­را تا حد قابل­توجهی توسعه و افزایش داد و از این طریق به بهبود مهارت­ورزشی کمک نمود (41).

    برای موفقیت­در ورزش­های­مدرن امروزی عواملی وجود دارند که ­یکی­از مهمترین­آن­ها استعداد ذاتی­افراد است­و شناسایی­و کشف به موقع و زود هنگام این استعداد مؤثرترین و مهمترین­عامل در ورزش معاصر است.

    بسیاری ­از کشورها با کمک­ علوم­ورزشی­و روش­های ­تخصصی­در مقوله­ی ­استعدادیابی ­پیشرفت­ زیادی­ کرده­اند، کشورهای­اروپای شرقی به­ویژه­روسیه، آلمان­شرقی، مجارستان­و بعد چین­برنامه­های منظمی­را در طول­دو دهه­ی 1970 و 1980 در یک نظام­استعداد­یابی­ علمی مبتنی بر معیارهای فیزیلوژیکی، ساختاری، آمادگی­جسمانی و مهارتی برای کشف ­به موقع استعدادها و جذب و پرورش­آن­ها دنبال کردند و توانستند تعداد زیادی­ از مدالهای بین­المللی را بدست­آورند.

    استعداد فرآیندی­است که­از طریق آن کودکان­و نوجوانان را بر اساس نتایج­آزمون و ویژگی­های­شخصی برای یک رشته­ورزشی­انتخاب­می­کنند که شانس­موفقیت­ در آن­رشته­ورزشی­را داشته­باشند. مرکز استعدادیابی­بدمینتون کشور چین­به عنوان­الگو و قهرمان­جهان­در رشته­بدمینتون­در انتخاب­بازیکنان ابتدا به ساختار جسمانی، عوامل جسمانی- حرکتی و روانی- حرکتی توجه می­نماید.

    بیشترمربیان بدمینتون­بر روی حداکثر توان­انفجاری­و توان­هوازی­تأکید دارند، بدون­این­که کم­ترین­توجهی به قدرت و استقامت­عضلانی داشته باشند، در صورتی­که میزان­سلامت بازیکنان در شرایط مختلف­بازی حائز اهمیت­است. بدمینتون­ورزشی­است­که­امروزه مسابقات­آن در تمامی­طول­سال­برگزار می­شود، بنابراین فرد باید از آمادگی­جسمانی بالایی­برخوردار باشد تا به­فعالیت­ادامه­دهد، مهمترین­عامل این­کار، داشتن­حداکثر اکسیژن­مصرفی­است. ورزشکاران بدمینتون­نخبه­از توان­هوازی­و بی­هوازی­بالاتری­نسبت­به­بازیکنان­مبتدی­دارند و همچنین­در ویژگی­های فیزیولوژیکی و جسمانی بازیکنان­ملی با بازیکنان حرفه­ای جهان تفاوت­های معنی­داری وجود دارد. بازی­های بدمینتون­مدرن یا پیشرفته، نیازمند توان­­مکانیکی­بالا مانند: سرعت، قدرت، چابکی، توان­انفجاری، استقامت، تعادل و انعطاف­پذیری مناسب است.

    مهمترین­ظرفیت­های فیزیکی بازیکنان چابکی­و سرعت است. که در مدت­زمان کوتاه که یک بازی­سرعتی را رقم می­زند، نیاز به سوخت­و ساز بی­هوازی است، در حالی که ظرفیت قابل­قبول در کل رقابت به استقامت­هوازی بر می­گردد، علیرغم این­ها قدرت، توان­انفجاری، هماهنگی و انعطاف­پذیری در این­ورزش نقش­بسزایی را بر عهده دارد. در بدمینتون پیشرفته، بیشتر بازیکنان­حرفه­ای به بازی­حمله­ای و تهاجمی تمایل دارند که عملکرد بی­هوازی در آن از اهمیت­خاصی برخوردار است.

    با توجه­به تعاریف چابکی، توان­انفجاری­و سرعت­و تمرینات­پلایومتریک­و نیز نوع حرکات­و مهارت­های بازیکنان بدمینتون­در زمین­بازی­و نوع ضربات این­رشته­و نیاز به­آگاهی­بیشتر مربیان­و ورزشکاران­به دسته­های­علمی­کارآمدتر، پژوهشگر در نظر دارد تا آثار تمرینات­منتخب­پلایومتریک بر چابکی، توان­انفجاری­و سرعت بازیکنان پسر 21 تا 17 سال را مورد بررسی­و مطالعه قرار دهد.

    در حقیقت یک سؤال بسیار مهم وجود دارد که آیا انجام تمرینات­پلایومتریک ­می­تواند باعث افزایش برخی از فاکتورهای مؤثر آمادگی­جسمانی در ورزش­بدمینتون بشود؟

    بدین­لحاظ این پژوهش­بر آن­است تا آثار انجام ­تمرینات­منتخب­پلایومتریک همراه با تمرینات­بدمینتون را بر بهبود فاکتورهایی­نظیر چابکی، توان­انفجاری­و سرعت پسران­ورزشکار مورد بررسی­و مطالعه ­قرار داده و دریابد که­آیا طراحی­و انجام تمرینات­پلایومتریک همراه با تمرینات­بدمینتون در برنامه­های­تمرینی­ورزشکاران این­رشته ورزشی مفید و لازم است؟

     

    1-3 ضرورت و اهمیت تحقیق

    عدم­آگاهی­از تفاوت­های­فردی­و عوامل­فیزیولوژیکی­مؤثر در تربیت­و آماده­ساز­ ورزشکاران­حرفه­ای­یا غیره­حرفه­ای، آماده­نمودن­ورزشکاران ­را برای­ حضور موفق­ در میادین­و رقابت­های­قهرمانی­دچار مشکل­کرده­و باعث صرف­وقت­و هزینه­ی­گزافی­خواهد شد. بدمینتون­ورزشی­پرتحرک­­است­و به­دلیل­ویژگی­های­خاص­خودش­قابلیت­های بالایی­از آمادگی­جسمانی­را نیز طلب می­نماید. اجرای حرکاتی نظیر پریدن، ضربه­زدن، خم­شدن، دویدن و تغییر مسیرهای ناگهانی­به­طور دائم مورد استفاده­ورزشکاران این رشته­ورزشی­قرار می­گیرد. همچنین ­بازی­بدمینتون دارای ضربات مختلفی­است (تاس، اسمش، دراپ و...) که­به­طور متوسط­زمان­رفت­و برگشت­توپ بر اثر یک­ضربه­در حدود 5/1 ثانیه می­باشد، که البته در حال­حاضر و با توجه به پیشرفت­توانایی بازیکنان­در مسابقات مختلف این­زمان به کمتر از یک ثانیه نیز رسیده­است (بازی دو نفری) و این­امر نشان­دهنده این­است که ورزشکاران این رشته­ی­ورزشی به حداکثر چابکی­نیاز دارند. برای­اجرای­صحیح در سطوح­بالای­این­رشته­ی­ورزشی­می­بایستی­تمام قابلیت­های فیزیکی بدن (سرعت، قدرت، توان، چابکی و انعطاف­پذیری) و همچنین قابلیت­های مهارتی مورد توجه قرار گرفته و در طی جلسات­تمرین تقویت­گردد (21،38).

    بر اساس ­برخی­ مطالعات ­و تحقیقات (22،27،30،41) در مورد تأثیر تمرینات­ منتخب­ پلایومتریک­ بر روی آمادگی­جسمانی و همچنین­بهبود اجرای­مهارت­های­ورزشی، پژوهشگر بر آن­شد تا با بررسی عوامل­اساسی و مؤثر در ورزش­بدمینتون­نظیر چابکی، توان­انفجاری و سرعت، میزان­آثار تمرینات­منتخب­پلایومتریک را بر روی­هر یک از عوامل­فوق­مورد مطالعه­و بررسی­قرار دهد و دریابد که­آیا اجرای­تمرینات­پلایومتریک­به همراه­تمرینات بدمینتون تأثیری بر روی برخی از فاکتورهای مهم آمادگی­جسمانی در ورزش بدمینتون دارد یا ندارد؟ و آیا می­بایست که اجرای­این­تمرینات را در برنامه تمرینی ورزشکاران سطوح مختلف این رشته ورزشی مد نظر قرار داد و یا نداد؟

    بنابراین ­در رشته­ی­بدمینتون­ مربی­ها، باید فاکتور­های ­مورد نیاز را شناخته ­و چگونگی ­بالا بردن­ و تقویت ­آن­ها را بدانند تا بتوانند بازیکنان خود را به سطح بالاتری­ارتقاء دهند. این­فاکتورها عبارتند از: سرعت، چابکی، شتاب، استقامت، استقامت­در سرعت، انعطاف­پذیری، هماهنگی­و تعادل­است (13).

     

    4-1هدف­های تحقیق

     هدف­های­این­پژوهش به دو بخش عمده هدف­های کلی و ویژه تقسیم­شده­اند که به شرح زیر است:

    1-4-1 اهداف کلی

    تعیین­آثار تمرینات­منتخب­پلایومتریک بر چابکی، توان­انفجاری و سرعت بازیکنان بدمینتون پسر21 تا 17 سال.

    1-4-2 اهداف ویژه

    1) تعیین­تفاوت شاخص­های­ترکیب­بدنی( BMI و درصد چربی زیر جلد) بازیکنان بدمینتون پسر21­ تا 17 سال در دو گروه کنترل و تجربی پس از هشت هفته تمرینات منتخب پلایومتریک.

    2) تعیین­تفاوت میزان چابکی بازیکنان بدمینتون پسر21 تا 17سال در دو گروه کنترل وتجربی پس­از هشت هفته تمرینات منتخب­پلایومتریک.

    3) تعیین­تفاوت میزان توان­انفجاری بازیکنان بدمینتون پسر21 تا 17 سال در دو گروه­کنترل و تجربی پس از هشت هفته تمرینات­منتخب­پلایومتریک.

    4) تعیین­تفاوت میزان سرعت بازیکنان بدمینتون پسر21 تا 17سال در دو گروه کنترل­و تجربی  پس از هشت هفته تمرینات­منتخب­پلایومتریک.

     

    1-5 فرضیه­های تحقیق

    فرضیه­های این تحقیق به دو بخش فرضیه­های اصلی و فرعی تقسیم شده­اند که به شرح زیر است:

    1-5-1 فرضیه­های اصلی

    1) بین شاخص­های ترکیب بدنی( BMI و درصد چربی زیر جلد) بازیکنان بدمینتون پسر21 تا 17سال در دو گروه­کنترل و تجربی بعد از هشت هفته تمرینات منتخب پلایومتریک تفاوت معنی­داری وجود دارد.

    2) بین­میزان چابکی بازیکنان بدمینتون پسر21 تا 17 سال در دو گروه­کنترل و تجربی بعداز هشت هفته تمرینات­منتخب­پلایومتریک تفاوت معنی­داری وجود دارد.

    3) بین میزان توان­انفجاری بازیکنان بدمینتون پسر21 تا 17سال در دو گروه­کنترل و تجربی بعد از هشت هفته تمرینات­منتخب­پلایومتریک تفاوت معنی­داری وجود دارد.

    4) بین­میزان سرعت بازیکنان بدمینتون پسر21 تا 17 سال در دو گروه­کنترل و تجربی بعد از هشت هفته تمرینات­منتخب­پلایومتریک تفاوت معنی­داری وجود دارد.

     

    1-5-2 فرضیه­های فرعی:

      1) بین­میزان چابکی بازیکنان بدمینتون پسر21 تا 17سال گروه­تجربی در پیش­آزمون و پس­آزمون تفاوت معنی­داری وجود دارد.

     2) بین­میزان چابکی بازیکنان بدمینتون پسر21 تا 17سال گروه کنترل در پیش­آزمون و پس­آزمون تفاوت معنی­داری وجود دارد.

     3) بین­میزان توان­انفجاری بازیکنان بدمینتون پسر 21 تا 17سال گروه­تجربی در پیش­آزمون و پس­آزمون تفاوت معنی­داری وجود دارد.

    4) بین­میزان توان­انفجاری بازیکنان بدمینتون پسر 21 تا 17 سال گروه­کنترل در پیش­آزمون و پس­آزمون تفاوت معنی­داری وجود دارد.

     5) بین­میزان سرعت بازیکنان بدمینتون پسر 21 تا 17سال گروه­تجربی در پیش­آزمون و پس­آزمون تفاوت معنی­داری وجود دارد.

    6) بین­میزان سرعت بازیکنان بدمینتون پسر 21 تا 17سال گروه­کنترل در پیش­آزمون و پس­آزمون تفاوت معنی­داری وجود دارد.

     

    1-5-3 پیش فرض­های تحقیق

    1) تمرینات­پلایومتریک می­تواند باعث افزایش آمادگی جسمانی افراد شود (75).

    2) آزمون 36 متر برای اندازه­گیری سرعت آزمودنی­ها از اعتبار و روایی کافی برخوردار است (13).

    3) آزمون سارجنت برای اندازه­گیری توان­انفجاری آزمودنی­ها از اعتبار و روایی کافی برخوردار است (2).

    4) آزمون 9×4 برای اندازه­گیری چابکی آزمودنی­ها از اعتبار و روایی کافی برخوردار است (5).

     

    1-6 محدودیت­های تحقیق

    محدودیت­های پژوهش به­دو بخش تقسیم می­شوند. بخش­اول شامل محدودیت­هایی بوده­است که پژوهشگر توانسته است تا حد بسیار زیادی­آن­ها را کنترل­کرده و از اثر مزاحم آن­ها بکاهد.

     

    1-6-1 محدودیت­های قابل­کنترل

    پژوهشگر سعی­نموده­است تا با انتخاب آزمودنی­هایی­که به لحاظ متغیرهائی­نظیر سن، وزن، قد و سطح­آمادگی جسمانی­اولیه در یک محدوده مشخص و همگن بوده­اند تا حد ممکن از اثر مداخله­ای این متغیرها بکاهد.

    در روزهای برگزاری پیش­آزمون وپس­آزمون و نیز در جلسات تمرین درجه حرارت محیط به­طور معمول 5/. ± 20 درجه سانتیگراد بوده­است. قابل ذکر است­که تمام جلسات تمرین، پیش­آزمون و پس­آزمون در سالن ورزش سرپوشیده­و مجهز به سیستم­تهویه مطبوع انجام شده­که­درآن درجه­حرارت محیط قابل­کنترل­بوده­است اما متأسفانه ­به علت در اختیار نداشتن وسایل مربوط به اندازه­گیری و سنجش رطوبت هوا، سنجش و تنظیم رطوبت هوای سالن­ورزش­مقدور نبوده­است. به کلیه­آزمودنی­ها توصیه­شده­بود که­در هنگام­جلسات­تمرین­و نیز روزهای برگزاری آزمون­همگی از یک نوع­پوشش و لباس­ورزشی استفاده­نمایند که با دقت­و پیگیری پژوهشگر این امر تا حد بسیار زیادی­انجام شده بود. تمام مراحل سنجش، وسایل و روش­های اجرای­تمرینات و آزمون­ها همگی به دقت تحت نظر پژوهشگر بوده و سعی­شده­است تا روش­های اجرای تمرینات و نیز چگونگی انجام آزمون­ها یکسان باشد. تمام جلسات تمرین در عصر روزهای فرد، در حد فاصل ساعات 19 الی 17 بوده­است. که­این­زمان تا پایان پژوهش­حفظ شده تا از اثر مزاحم­آن­ها ( به لحاظ ریتم­های بیولوژیک مختلف) کاسته شود.

    1-6-2 محدودیت­های غیر قابل­کنترل

    محدودیت­هایی­که پژوهشگر نتوانسته­است آن­ها­را کنترل­ نماید و کنترل آن­ها از عهده پژوهشگر خارج بوده­است که ­از آن جمله می­توان به موارد زیر اشاره نمود:

     

    تغذیه آزمودنی­ها

    به­دلیل­در اختیار نبودن­آزمودنی­ها به­طور تمام وقت­در روزهای قبل­از آزمون و نیز در طول مدت تمرینات­کنترل دقیق رعایت­رژیم غذائی میسر نبوده­است، اما توصیه­ها و سفارشات لازم جهت­پیروی از یک­رژیم­غذایی مطلوب در روزهای تمرین و نیز آزمون به تمام آزمودنی­ها شده بود. بنابر­این تغذیه جزء عوامل غیر قابل­کنترل است.

     

    نوع و شدت­فعالیت پیش از انجام­آزمون­ها و جلسات­تمرین

    هر چند آزمودنی­ها بعد از یک­روز تعطیل­ برای ­انجام پیش­آزمون و پس­آزمون­ دعوت ­شده­ بودند و از قبل ­نیز به آن­ها در این ­خصوص ­توصیه­ شده­ بود اما­ به­طور کلی ­این­ عامل نیز در زمره­ عواملی ­است­ که کنترل­ آن­در اختیار پژوهشگر نبوده­است. همچنین­ انجام­­تمرینات­و فعالیت­های­­بدنی ­دیگر در روزهای­ دوره­تمرین­­و آزمون نیز از جمله عواملی­است ­که­کنترل­آن­ها از عهده­پژوهشگر خارج بوده­است اما توصیه­ها و سفارشات لازم در این­زمینه­ها­ به­آزمودنی­ها شده بود.

     

    عوامل­روانی و انگیزشی

    عوامل­روانی­و انگیزشی­نیز از جمله­عواملی­است که به­طور کامل تحت­کنترل پژوهشگر نبوده اما سعی­شده­است که تمام­آزمودنی­ها به­لحاظ سطح­ انگیزش­ و عوامل­روانی­­اولیه و نیز حفظ انگیزش ­لازم در طول هشت­هفته تقریبا در یک سطح باشند تا بتوان تا حد ممکن از اثر مزاحم­آن­ها کاست. آنان در شرایط مسابقه و رقابت جهت ­انتخاب­و اعزام بوده­اند که­این امر خود باعث انگیزش آزمودنی­ها جهت­پیگیری و حضور مستمر و مفید در طول جلسات تمرین شده­است.

     

    Abstract

    The purpose of this research was to investigate the effect of selected plyometric trainings of agility, explosive power and speed of male badminton players (17-21).

    The subjects of research , 40 male elites in the ages of 17-21 elite in the field of badminton  were randomly divided in to two equal groups namely experimental group ( mean BMI: 22/79±0/51 kg/m2, mean  subcutaneous fat: 16/84±0/27 percent, mean age: 19/25±1/29 yr, mean height: 175/55±0/03  cm, and mean weight: 70/12±2/94  kg). The experimental group  during 8 week with 3 sessions in a week have received, the plyometric and badminton trainings bot the control group only finished badminton trainings. The sergeant test, 36 meter sprint test and 4×9 test were taken prior to and after the plyometric trainings. The descriptive and inferential  statistical, t-test dependent and t-test independent (p<0/05) were used for statistical analysis. The results of this research showed that selected plyometric trainings had significant effect on agility, explosive power and speed of the subjects (p<0/05).   

    Key words:agility, explosive power , speed  and  plyometric

     

     

     

  • فهرست و منابع پایان نامه آثار تمرینات منتخب پلایومتریک بر چابکی،توان¬انفجاری و سرعت بازیکنان بدمینتون پسر

    فهرست:

     

    فهرست مطالب

     

    فصل اول: طرح تحقیق

    مقدمه......................................................................................................................................................2

    بیان مسأله...............................................................................................................................................3

    ضرورت و اهمیت تحقیق.......................................................................................................................4

    هدف های تحقیق...................................................................................................................................6

    فرضیه های تحقیق..................................................................................................................................7

    محدودیت های تحقیق...........................................................................................................................9

    تعریف واژه ها و اصطلاحات..............................................................................................................11

     

    فصل دوم: پیشینه تحقیق

    مقدمه...................................................................................................................................................14

    تاریخچه ورزش بدمینتون....................................................................................................................14

    تاریخچه تمرینات پلایومتریک............................................................................................................16

    تعریف تمرینات پلایومتریک..............................................................................................................17

    کاربرد تمرینات پلایومتریک در برنامه های ورزشی...........................................................................19

    اصول فیزیولوژیکی تمرینات پلایومتریک...........................................................................................19

    مکانیسم های فیزیولوژی درگیر در تمرینات پلایومتریک...................................................................26

    چابکی، توان انفجاری و سرعت در ورزش بدمینتون..........................................................................28

    تست های مربوط به تمرینات پلایومتریک.........................................................................................36

    برخی از فاکتور های مهم در انجام تمرینات پلایومتریک...................................................................37

    نکات ایمنی در تمرینات پلایومتریک..................................................................................................40

    ادبیات پیشینه تحقیق...........................................................................................................................41

     

    فصل سوم: روش تحقیق

    3-1 مقدمه.......................................................................................................................................................65

    3-2 روش پژوهش..........................................................................................................................................65

    3-3 جامعه آماری............................................................................................................................................66

    3-4 روش نمونه گیری....................................................................................................................................66

    3-5 متغیرهای پژوهش....................................................................................................................................67

    3-6 روش اجرا................................................................................................................................................68

    3-7 معرفی وسایل و ابزارهای اندازه گیری.....................................................................................................77

     

     

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل

    4-1 مقدمه........................................................................................................................................................80

    4-2 ویژگی آزمودنی ها...................................................................................................................................80

    4-3 آزمون فرضیه های پژوهش......................................................................................................................80

     

     

    فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

    5-1 مقدمه.......................................................................................................................................................90

    5-2 خلاصه پژوهش.......................................................................................................................................90

    5-3 نتایج پژوهش...........................................................................................................................................91

    5-4 بحث و نتیجه گیری...............................................................................................................................100

    5-5 پیشنهادات..............................................................................................................................................105

     

    ...............................................................................................................................................................107 

    منبع:

     

    منابع فارسی:

    خلیلی­مرندی، پری (1380). ارتباط بین میزان­آمادگی­جسمانی بازیکنان نخبه بدمینتون­دختر با رتبه­های­کسب شده در مسابقات قهرمانی کشور.

    2- دونالدآ، چو (1388). تمرینات­پلایومتریک و قدرت پرش. ترجمه­بهجت­رجایی، انتشارات جهاد دانشگاهی اصفهان.

    3- فاکس و ماتیوس. فیزیولوژی ورزش، ترجمه­اصغر خالدان. جلد اول و دوم، انتشارات دانشگاه تهران.

    4- خداداد، احمد (1388). اصول عمومی آمادگی­جسمانی، انتشارات دفتر تحقیقات سازمان تربیت­بدنی.

    5- خرمی، سید محمد (1386). استانداردهای ورزش قهرمانی، انتشارات سازمان تربیت بدنی.

    6- درویشی، فریده (1375). بررسی تمرینات پلایومتریک، پایان نامه کارشناسی­ارشد فیزیوتراپی دانشگاه توان بخشی علوم پزشکی ایران.

    7- شارکی، برایان و رحمانی­نیا، فرهاد (1388). فیزیولوژی ورزش راهنمای مربیان، انتشارات.

    8- رحیمی، رحمان (1384). تأثیر تمرینات پلایومتریک، قدرتی و پلایومتریک– قدرتی بر توان بی­هوازی قدرت عضلانی پا و ترکیب بدنی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه رازی کرمانشاه.

    9- سندگل، حسین (1380). فیزیولوژی ورزش، جلد اول، انتشارات کمیته ملی المپیک.

    10- محمدی، رسول (1390). بررسی تأثیر یک­دوره تمرین پلایومتریک­در آب و خشکی بر برخی پارامترهای شنای قورباغه و پروانه شناگران نخبه پسر، پایان نامه کارشناسی­ارشد، دانشگاه­آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.

    11-خجسته، سالم (1381). تأثیر تمرینات پلایومتریک بر چابکی بازیکنان هاکی، پایان نامه کارشناسی­ارشد، دانشگاه­آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.

    12- ساریخانی، زهرا (1391). تأثیر تمرینات پلایومتریک، مقاومتی، پلایومتریک– مقاومتی بر توان بی­هوازی دانش آموزان دختر 13- 12 ساله، پایان نامه کارشناسی ارشد تربیت­بدنی دانشگاه­آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.

    13- مداحی، مرتضی (1383). آموزش مهارت­های بدمینتون، فدراسیون بدمینتون جمهوری اسلامی ایران.

    14- عربی، نادر (1375). تأثیر تمرین پلایومتریک و تمرین با وزنه روی پرش­عمودی بازیکنان بسکتبال، پایان نامه کارشناسی­ارشد تربیت­بدنی، دانشگاه تهران.

    15- فدراسیون دو و میدانی (1380). بیومکانیک و پلایومتریک،.

    16- کریمیان، جهانگیر (1372). بررسی اثر تمرینات پلایومتریک بر توان بی­هوازی بازیکنان بازیکنان فوتبال باشگاه انتظام اصفهان، دانشگاه تهران.

    17- معینی، مسعود (1374). بررسی­ و تأثیر تمرینات ­پلایومتریک ­بر روی برد توپ ­در فوتبال، پایان ­نامه کارشناسی­­ارشد تربیت­بدنی، دانشگاه تهران.

    18- نامبخش، پرویز (1387). بررسی­تأثیر تمرینات­پلایومتریک­بر روی فاکتورهای­قدرت، شدت­و سرعت­های انفجاری بازیکنان فوتبال جوانان، پایان نامه کارشناسی­ارشد تربیت­بدنی دانشگاه تهران.

    19- گایتون (1385)، فیزیولوژی پزشکی جلد 1 و 2 ، نیاورانی احمد رضا، نشر طبیب.

    20- وزوایی، الف (1380). قوانین بدمینتون، نشر علم و حرکت و فدراسیون بدمینتون.

    21- عالمی، محمدحسین (1377). بررسی تأثیر تمرینات­پلایومتریک بر روی چابکی بازیکنان جوان و  برتر بدمینتون کشور، پایان نامه کارشناسی­ارشد تربیت­بدنی مرکز آموزش و تربیت مربی.

    22- رواسی علی­اصغر، گائینی­عباسعلی، تاسمه مجید، عبدی هادی، عبدالمحمدی­امیر(1393)، بررسی تأثیر8 هفته­تمرین­پلایومتریک، قدرتی­و ترکیبی بر چابکی کشتی­گیران آزاد­­کار جوان شهرستان ایلام، نشریه علوم زیستی ورزشی.

    23- دکتر مجید کاشف و فرانک شالچی (1386)، سنجش و ارزشیابی در تربیت­بدنی.

    24- ویلیام دی. مک آردل (1387). فرانک آی. کچ. ویکتور ال.کچ فیزیولوژی ورزشی ترجمه دکتر اصغر خالدان.

    25- حسن­زاده، حکیمه (1379). بررسی تأثیر تمرین منتخب پلایومتریک بر توان­انفجاری دختران ژیمناست تمرین کرده 9 تا 12 سال، دانشگاه تربیت معلم تهران.

    26- سلیمانی، مسعود (1376). مقایسه اثر دو روش تمرینی بدنسازی با وزنه و پلایومتریک روی رکورد صد متر کرال سینه شناگران پسر شهرستان کرمان، پایان نامه کارشناسی ارشد تربیت­بدنی، سازمان تربیت­بدنی.

    27- شیخ آقایی، کامبیز (1381). بررسی و مقایسه تأثیرات دو روش تمرینی پلایومتریک و تمرینات با وزنه بر میزان شوت، توان­انفجاری و سرعت بازیکنان فوتبال 20-17 سال شهرستان مهاباد، پایان­نامه کارشناسی­ارشد، دانشگاه­آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.

    28- شکرچی، پریوش (1383). اثر تمرینات پلایومتریک بر روی توان هوازی بانوان والیبالیست باشگاه تام اصفهان، پایان نامه کارشناسی ارشد تربیت بدنی، دانشگاه تهران.

    29- محسن­زاده، مهسا (1379). بررسی تأثیر تمرینات منتخب پلایومتریک بر میزان چابکی و توان­انفجاری پاهای کاراته کاران پسر 20-15 سال تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.

    30- نیک­سرشت، محمود. پیری، مقصود. آقاعلی نژاد، حمید. نیک­سرشت، علی (1388). اثر تمرین استقامتی، پلایومتریک و موازی بر ویژگی های بیوانرژیک و مهارتی بازیکنان فوتبال مرد، نشریه علوم حرکت انسان، سال دوم، شماره 3.

    31- کرباسی، صادق (1378)، اثر تمرینات پلایومتریک بر افزایش توان­پا، انعطاف­پذیری و چابکی بازیکنان بدمینتون پسر 19 تا 17 سال.

    32- عباس، آقا کوچکی (1377). بررسی­و تعیین­اثر تمرینات­پلایومتریک در افزایش­توان­بی­هوازی ورزشکاران رشته بسکتبال.

    33- قناعی، ابراهیم (1384). تأثیر تمرینات پلایومتریک بر چابکی، انعطاف­پذیری و توان­انفجاری پاها، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان،.

    34- غزل­گو، محمد رضا (1387). بررسی تمرینات مقاومتی پیشروندهP.R.E،پایان نامه کارشناسی ارشد فیزیوتراپی، دانشکده توان بخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران.

    35- غلامرضا پارساپور (1377). بررسی­و مقایسه دو روش تمرین­پلایومتریک و وزنه بر روی پرش­عمودی ورزشکاران والیبال 19 تا 17 سال.

    36- نیریزی، لیدا (1379). بررسی تأثیر تمرینات­پلایومتریک بر توان بی­هوازی بازیکنان بدمینتون بانوان باشگاهی، مرکز آموزش و تربیت مربی.

    37- آزاد، احمد (1384). مبانی تربیت­بدنی، انتشارات کمیته ملی المپیک.

    38- رجبی، حمید (1382). آمادگی­جسمانی، انتشارات سمت.

    39- جلالیان جوادپور، فریبا (1380).مقایسه­ی دو روش تمرینی آمادگی­جسمانی بر بهبود کارآیی بازیکنان بدمینتون دختر باشگاه­های استان تهران.

    40- شهدادی، احمد (1388). تأثیر تمرینات­پلایومتریک­بر توان­انفجاری­و تغییر شتاب بازیکنان­هندبال، دانشگاه تهران.

    41- رمضان­پور، محمد رضا. مقدم، امیر. علیزاده، مهدی (1390). اثر تمرین های­پلایومتریک بر سرعت چابکی، انعطاف­پذیری و توان هوازی ورزشکاران تکواندو کار.

    42- نادری (1391)، مقایسه سه­شیوه تمرینی­پلایومتریک بر توان­انفجاری اندام­تحتانی­دانش­آموزان فوتبالیست.

     

    منابع لاتین:

    43- Chelly, M. S., Ghenem, M. A., Abid, K., Hermassi, S., Tabka, Z., & Shephard, R. J(2010). Effects of in-season short-term plyometric training program on leg power, jump-and sprint performance of soccer players.The Journal of Strength & Conditioning Research,.24(10), 2670-2676

    44- de Villarreal, E. S. S., Izquierdo, M., & Gonzalez-Badillo, J. J(2011). Enhancing jump performance after combined vs. maximal power, heavy-resistance, and plyometric training alone. 25(12), 3274-3281.

    45- Atha.J(1985).strengthening muscle in exercise and sport sciences. A: Frankin institute (P . 4).

    46- Ebben, W. P., Simenz, C., & Jensen, R. L(2008). Evaluation of plyometric intensity using electromyography.22(3), 861-868.

     

    47- Luebbers, P. E., Potteiger, J. A., Hulver, M. W., Thyfault, J. P., Carper, M. J., & Lockwood, R. H(2003). Effects of plyometric training and recovery on vertical jump performance and anaerobic power.The Journal of Strength & Conditioning Research .17(4), 704-709.

     

    48- Mihalik, J. P., Libby, J. J., Battaglini, C. L., & McMurray, R. G(2008). Comparing short-term complex and compound training programs on vertical jump height and power output. The Journal of Strength & Conditioning Research, 22(1), 47-53.

     

    49- Potdevin, F. J., Alberty, M. E., Chevutschi, A., Pelayo, P., & Sidney, M. C(2011). Effects of a 6-week plyometric training program on performances in pubescent swimmers. The Journal of Strength & Conditioning Research, 25(1), 80-86.

     

    50- Roopchand-Martin, S., and P. Lue-Chin(2010). "Plyometric training improves power and agility in Jamaica's national netball team." West Indian Medical Journal. : 59.2 182-186.

     

    51- Salonikidis, K., & Zafeiridis, A(2008). The effects of plyometric, tennis-drills, and combined training on reaction, lateral and linear speed, power, and strength in novice tennis players.The Journal of Strength & Conditioning Research, 22(1), 182-191.

     

    52- Stemm, John D., and Bert H. Jacobson(2007). "Comparison of land-and aquatic-based plyometric training on vertical jump performance."The Journal of Strength & Conditioning Research 21.2: 568-571.

     

    53- Sedano, S., Matheu, A., Redondo, J. C., & Cuadrado, G. Effects of plyometric training on explosive strength, acceleration capacity and kicking speed in young elite soccer players. The Journal of sports medicine and physical fitness . (2011). 51(1), 50-58.

     

    54-Saez de Villarreal, E. S., Requena, B., & Cronin, J. B(2012).  The effects of plyometric training on sprint performance: A meta-analysis. The Journal of Strength & Conditioning Research, 26(2), 575-584.

     

    55- Vescovi, J. D., Canavan, P. K., & Hasson, S(2008). Effects of a plyometric program on vertical landing force and jumping performance in college women. Physical Therapy in Sport, 9(4), 185-192.

     

    56- Santos,EJ , Janeira, MA.)2013(. The effects of  Plyometric  Training followed by detraining and reduced Training periods on explosive strength in adoles cent male basketball players, J Strength Cond Res; 25(2):442-50.

     

    57- Bedi, J. F., Cresswell, A. G., Engel, T. J., & Nicol, S. M(1987).  Increase in jumping height associated with maximal effort vertical depth jumps. Research Quarterly for Exercise and Sport, 58(1), 11-15.

     

    58- Riley / Doyle(1992). Bimestrole ricera scientica and technical applica all athletica.international journal of sport medicine. 7:30

     

    59- Verkhoshanski( 1969) . perspective in the improvement of speed strength preparation of jumpers. NSCA journal.volume number 6 (P-22).

     

     

    60- Verkhoshanski Tatyan( 1969). Speed strength preparation of fulure champions. NSCA journal .volume number 6 (P-25).

     

    61- Garet CH, Brown B. effect of plyometric exercise on selected motor abilitis of university level on female tennis players. Brj sport med, volum 55,55:23.2013

     

    62- Ismail, M. M., Ibrahim, M. M., Youssef, E. F., & El Shorbagy, K. M(2010).  Plyometric training versus resistive exercises after acute lateral ankle sprain. Foot & Ankle International, 31(6), 523-530

     

    63- Newberry, Leanne, and Mark D. Bishop(2006). "Plyometric and agility training into the regimen of a patient with post-surgical anterior knee pain."Physical therapy in sport 7.3: 161-167.

     

    64- Nakamura , D, Suzuki, T., Yasumatsu, M)2013(. Moderate Ramning and plyometric training during off-season did not show significant difference on soccer-related high  intensity  perfprmances campared with no training controls.

     

    65- Klissouras, V., & Karpovich,P. V(1967). Electrogoniometric study of jumping events. Research Quarterly. American Association for Health, Physical Education and Recreation, 38(1), 41-48.

     

    66- Boscon. C.P.V komi and LTO(1981). Technic prestretch potention of human skeletal myscle during ballistic movement. Acta physiologica scandinavica 116: 343-349.

     

    67- Freeman(1991). W.championship book. National strength and conditioning association  journal. Volume 13, number 6,

     

    68-Hesen .P.L(1984). Plyometrics explosive power training. Track and field quarterly rev. 84(1): 56-57

     

    69- LIoyd, RS, Oliver, JL, Hughes, MG, Willams, PC( 2011). The Effects of 4-weeks Plyometric Training on reactive strength index and leg stiffness in male youths.

     

    70-Marina , M, jemni, M, Rodriguez , FA, Jimenez, A(2013). Plyometric Jumping Preformances of male and female gymnasts from different heights, J strength Cond Res .;26(7):1879-86.

     

    71- Conroy. T ,R(1994).plyometric training and pawer of intercollegiate athletes M.Ed Thesis. Bowling Green state university.

     

    72-Thomas, K,F rench , D, Hayes , PR(2009). The Effect of Two Plyometric Training Techniques on muscular power and agility in youth soccer players, J strength Cond Res, ;23(1):332-5.

     

    73- Fouré, A., Nordez, A., McNair, P., & Cornu, C(2011). Effects of plyometric training on both active and passive parts of the plantarflexors series elastic component stiffness of muscle–tendon complex. European journal of applied physiology, 111(3), 539-548.

     

     

    74- Markovic, G., Jukic, I., Milanovic, D., &Metikos(2007). DEffects of sprint and plyometric training on muscle function and athletic performance. The Journal of Strength & Conditioning Research .21(2), 543-549.

     

    75- Understanding  plyometrics(1993).  Fitness and  sport  review  international. P   (1-28)

     

    76- Makaruk, H., Winchester, J. B., Sadowski, J., Czaplicki, A., & Sacewicz, T(2011).  . Effects of unilateral and bilateral plyometric training on power and jumping ability in women. The Journal of Strength & Conditioning Research, 25(12), 3311-3318.

     

    77- Matavulj, D., Kukolj, M., Ugarkovic, D., Tihanyi, J., & Jaric, S(2001). Effects of plyometric training on jumping performance in junior basketball players. The Journal of sports medicine and physical fitness, 41(2), 159-164.

     

    78-Review of  plyometric  traning (1991).  National strength and conditioning association  journal . volum 13, Number 6,

     

    79- Pysical training for badminton. By international badmintonfederation. P (95-108).

     

    80- Sport  exercise and injery(1996). Plyometric training  a  review of principles  and  practice.  Center  for  sport  and  exercise . sciences, Liverpool  john  mores university , liverpool. UK p(25-28) .

     

    81- Sáez, Sáez De Villarreal E., B. Requena, F. Arampatzi, and K(2010). Salonikidis. "Effect of plyometric training on chair-rise, jumping and sprinting performance in three age groups of women."The Journal of sports medicine and physical fitness 50, no. 2: 166-173.

     

    82- Kotzamanidis, C(2006). Effect of plyometric training on running performance and vertical jumping in prepubertal boys. The Journal of Strength & Conditioning Research .20(2), 441-445.

     

    83-Saunders, P. U., Telford, R. D., Pyne, D. B., Peltola, E. M., Cunningham, R. B., Gore, C. J., & Hawley, J. A(2006). Short-term plyometric training improves running economy in highly trained middle and long distance runners. The Journal of Strength & Conditioning Research, 20(4), 947-954.

     

    84- Miller, Michael G., Jeremy J. Herniman, Mark D. Ricard, Christopher C. Cheatham, and Timothy J(2006). Michael. "The effects of a 6-week plyometric training program on agility."Journal of sports science & medicine 5, no. 3: 459.

     

    85-Kaplan & Sadock s(2001). clinical psychiatry (jrd, Ed) .



تحقیق در مورد پایان نامه آثار تمرینات منتخب پلایومتریک بر چابکی،توان¬انفجاری و سرعت بازیکنان بدمینتون پسر, مقاله در مورد پایان نامه آثار تمرینات منتخب پلایومتریک بر چابکی،توان¬انفجاری و سرعت بازیکنان بدمینتون پسر, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه آثار تمرینات منتخب پلایومتریک بر چابکی،توان¬انفجاری و سرعت بازیکنان بدمینتون پسر, پروپوزال در مورد پایان نامه آثار تمرینات منتخب پلایومتریک بر چابکی،توان¬انفجاری و سرعت بازیکنان بدمینتون پسر, تز دکترا در مورد پایان نامه آثار تمرینات منتخب پلایومتریک بر چابکی،توان¬انفجاری و سرعت بازیکنان بدمینتون پسر, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه آثار تمرینات منتخب پلایومتریک بر چابکی،توان¬انفجاری و سرعت بازیکنان بدمینتون پسر, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه آثار تمرینات منتخب پلایومتریک بر چابکی،توان¬انفجاری و سرعت بازیکنان بدمینتون پسر, پروژه درباره پایان نامه آثار تمرینات منتخب پلایومتریک بر چابکی،توان¬انفجاری و سرعت بازیکنان بدمینتون پسر, گزارش سمینار در مورد پایان نامه آثار تمرینات منتخب پلایومتریک بر چابکی،توان¬انفجاری و سرعت بازیکنان بدمینتون پسر, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه آثار تمرینات منتخب پلایومتریک بر چابکی،توان¬انفجاری و سرعت بازیکنان بدمینتون پسر, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه آثار تمرینات منتخب پلایومتریک بر چابکی،توان¬انفجاری و سرعت بازیکنان بدمینتون پسر, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه آثار تمرینات منتخب پلایومتریک بر چابکی،توان¬انفجاری و سرعت بازیکنان بدمینتون پسر, رساله دکترا در مورد پایان نامه آثار تمرینات منتخب پلایومتریک بر چابکی،توان¬انفجاری و سرعت بازیکنان بدمینتون پسر

ثبت سفارش
تعداد
عنوان محصول
بانک دانلود پایان نامه رسا تسیس