پایان نامه بررسی تاثیر بازی درمانی شناختی رفتاری برمهارت¬های ارتباطی کودکان درخودمانده 10-7 ساله با عملکرد بالا

word
89
287 KB
29981
1393
کارشناسی ارشد
قیمت: ۸,۹۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی تاثیر بازی درمانی شناختی رفتاری برمهارت¬های ارتباطی کودکان درخودمانده 10-7 ساله با عملکرد بالا

    پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد  رشته روانشاسی گرایش کودکان استثنایی

    چکیده

    حوزه درخودماندگی، موضوع مهم مطالعه و پژوهش در زمینه سلامت روان و آموزش در سطح جهان است. شیوه­های بازی درمانی شناختی-رفتاری برای مقابله با دغدغه هایی نظیر خشم، اضطراب، کمال گرایی، پرخاشگری، جدایی، مهارت های اجتماعی، سواستفاده و اعتماد به نفس ارائه می­شود. هدف این پژوهش بررسی تأثیر بازی­درمانی شناختی-رفتاری بر مهارت­های ارتباطی کودکان درخودمانده با عملکرد بالا است. جامعه آماری شامل کودکان 7 تا 10 ساله درخودمانده با عملکرد بالا که در سال 1393 به فرهنگسراهای بهجت آباد و امیرآباد تهران مراجعه کرده اند. ابزار سنجش در این پژوهش برگه ثبت داده­ها می­باشد که از طریق مشاهده­ی دقیق و علمی پژوهشگر انجام شده است. در این پژوهش آزماینده دو بعد از ابعاد مهارت­های ارتباطی را که کودکان درخودمانده در آنها دچار نقص می­باشند و در پژوهش­های شارلوپ، والش در سال 1986 و کانر در سال 1943 به آنها پرداخته شده است( شارلوپ، 1986؛ ترجمه ناینیان، 1388) را به صورت رفتارهای قابل مشاهده و اندازه گیری تعریف می­کند و از طریق مشاهده دقیق و علمی به ثبت هر یک از آنها می­پردازد.

    بررسی­ها در این پژوهش نشان می­دهد که فراوانی رفتارهای هدف بعد از اتمام این برنامه مداخله، افزایش داشته است که این نشان دهنده­ی موثر بودن این برنامه مداخله می­باشد. با استناد به این پژوهش می­توان به این نتیجه کلی دست یافت که بازی درمانی شناختی-رفتاری می­تواند بر افزایش مهارت­های ارتباطی کودکان درخودمانده با عملکرد بالا موثر باشد.

    کلید واژه ها: بازی درمانی، مهارت­های ارتباطی، کودکان درخودمانده. 

    مقدمه و بیان مسئله

    مهارت­های ارتباطی، توانایی اختصاصی هستندکه فرد به آنها نیاز دارد تا بتواند هنگامی که پیام­هایی را که به گونه نمادین به شخص دیگری می­رساند، با کفایت عمل کند. این مهارت­ها اغلب مشتمل بر مهارت­های گوش دارن، صحبت کردن، ابراز وجود، مدیریت هیجان هستند(برتشتاین[1]، 1982؛ به نقل از زاده هفت تنیان، 1386). با این حال برخی از انسان­ها در برقراری ارتباط، کارآمد عمل نمی­کنند. لذا در چند دهه اخیر توجه به مهارت­های ارتباطی و آموزش آنها به عنوان یکی از راهبرهای کاهش مشکلات ارتباطی و بهبود کیفیت زندگی مطرح شده است( ملکی، 1386).

    با توجه به مطالعات انجام شده، یکی از گروه­هایی که در مهارت­های ارتباطی به طور موثر عمل نمی­کنند، و در طبقه­بندی اختلالات فراگیر رشد قرار می­گیرند، اختلال درخودماندگی است. درخودماندگی عمده­ترین گروه از اختلالات رشدی فراگیر است که کودکان درخودمانده، و خانواده­هایشان را در شرایط ویژه­ای قرار می­دهد. کودکان مبتلا به اختلال درخودماندگی، غالبا علاقه شدید و خاصی به دامنه محدودی از فعالیت­ها نشان می­دهند، در مقابل تغییر مقاومت نشان می­دهند و پاسخ متناسب به محیط اجتماعی، ابراز نمی­کنند. این اختلال­ها بر زمینه­های مختلف رشد اثر می­گذارد، در اوایل کودکی ظاهر می­گردد واختلال مستمری در کاردکرد­های طبیعی به وجود می­آورد. اختلال درخودماندگی با آسیب­های شدید و گسترده­ای در زمینه­های گوناگون رشدی مانند اختلال در مهات­های اجتماعی، مهارت­های ارتباطی، علاقه و فعالیت­های کلیشه­ای، مشخص می­شود( میرسچات[2]، 2010).

    یکی از زیر مجموعه­های این نوع اختلال، درخودماندگی با عملکرد بالا است. این اصطلاح در مورد کودکانی به­کار می­رود که اختلال درخودماندگی­ دارند، اما مهارت­های فکری و یادگیری آنها در سطح طبیعی است. حداقل یک چهارم تا یک سوم کودکانی که دارای اختلال درخودماندگی هستند در این طبقه قرار می­گیرند( اوزنوف[3]، 1996؛ ترجمه­ی شریفی درآمدی، 1385).

    با توجه به موارد ذکر شده در مورد اهمیت مهارت­های ارتباطی افراد در جامعه و همچنین نقص این مهارت در کودکان مبتلا به اختلال درخودماندگی­باعملکرد بالا، برنامه­ها و مداخلات مختلفی برای این کودکان پیشنهاد و اجرا شده است. که بیشتر این برنامه­ها مستلزم مداخلات نظام دار و رسمی هستند که معمولا در بستر برنامه­های آموزشی در مدارس و درمانگاه­های درمانی ارائه می­شوند( اصغری نکاح، 1390). شایان ذکر است که در این مداخلات از ابزارها و وسایل مختلفی استفاده شده است، و هر کدام به نوعی می­کوشند زمینه­ی ایجاد انگیزه، تغییر رفتار و تسهیل ارتباط و تعامل بین فردی را فراهم آورند که وسایلی نظیر اسباب­بازی­های رایج، کتاب و تصاویر، رایانه، تجهیزات سمعی و بصری، وسایل موسیقی و استفاده از ربات­های مناسب­سازی شده برای بازی یا ارتباط با کودکان درخودمانده از جمله ابزار­ها و وسایل به کار گرفته شده در این مداخلات آموزشی و توان­بخشی هستند. همچنین مرور مداخلات توان­بخشی و درمان کودکان درخودمانده نشان می­دهد که بازی­درمانی به عنوان یک درمان ایمن و همساز با ویژگی­های رشدی و شرایط کودکان درخودمانده همواره سهمی از مداخلات آموزشی، روان­شناختی و توان­بخشی این کودکان را به خود اختصاص داده است(اصغری نکاح، 1390).

    یکی از بازی­درمانی­های موثر، بازی­درمانی با رویکرد شناختی­-رفتاری است. بازی درمانی شناختی رفتاری قادر به هماهنگ­سازی مداخلات رفتاری و شناختی در بازی­درمانی است. این مدل بر پایه تعامل شناخت، عواطف و رفتار شکل گرفته است. در بازی­درمانی شناختی رفتاری، تاکید فراوانی بر درگیری کودک در فرآیند درمان نسبت به سایر  درمان­ها برای کودکان کم سن وجود دارد. بازی­درمانی شناختی-رفتاری کودک را از طریق بازی، با درمان درگیر می­کند. این نوع بازی­درمانی ترکیبی از تکنیک­های سنتی بازی­درمانی با تکنیک­های رفتاری-شناختی است. بازی درمانی شناختی-رفتاری، با ترکیب اقدامات شناختی و رفتاری در یک الگوی بازی درمانی ایجاد شده، توسط نل[4]( 1995) به ادبیات روان درمانی معرفی شد(مارک­ای[5]، 1998). بازی درمانی شناختی رفتاری یک درمان نفوذ پذیر توسعه یافته است که بر قابلیت انعطاف کودکان کوچکتر تکیه می­کند، انتظار برای بیانات شفاهی با کودکان را کاهش داده و اعتماد به رویکرد تجربی را افزوده است. بازی درمانی شناختی رفتاری اقتباس نسبتا منحصر به فردی از درمان شناختی-رفتاری ویژه بزرگسالان است که برای کودکان پیش دبستانی و سال­های اول مقطع دبستانی توسعه یافته است. پیش از آغاز آن، بیشتر تکنیک های بازی ردمانی یا مبتنی بر تئوریهای روان پویشی یا درمانجو محور بودند. با هر دو دیدگاه نظری پیشین، بازی درمانی ساختار نیافته و توسط کودک هدایت می شد. بازی درمانی شناختی-رفتاری یک دیدگاه نظری جدید در روان درمانی کودک فراهم می کند، که در آن­ها مهم ترین تفاوتها بین این نوع بازی درمانی و بازی درمانی های دیگر شامل ساختار آن، اجرا روانی-تربیتی، و دیدگاه های معطوف بر هدف و مشارکتی می باشد یعنی، هم توسط کودک و هم درمانگر هدایت می شود( نل، 2006). چارچوب نظری این درمان شناختی مبتنی بر مدل شناختی اختلالات هیجانی است. این مدل بر پایه­ی تعامل شناخت، هیجانات و رفتار قرار دارد. رفتار آشفته بیانگر تفکر غیر منطقی است و درمان بر اساس تغییر شناختی است. در زمان کار با کودکان با استفاده از این مدل، مداخلات متمرکزند بر کمک به کودک برای فرمول بندی تفکراتی که باید با موقعیتشان سازگار شوند، نه این کودک را وادار کند همانند یک بزرگسال بیاندیشد.(امجدی­فر، 1385). بازی درمانی شناختی-رفتاری به طور شاخص یک مدل سازی ترکیبی از مهارتهای مقابله ای سازگارانه است. در طول استفاده از بازی، تغییر شناختی به طور غیرمستقیم مورد مکالمه قرار می گیرد و بیشتر رفتارهای سازگارانه به کودکان معرفی می شود. این طرح برای استفاده با بسیاری از مداخلات شناختی و رفتاری ویژه فراهم آمده است. در ترکیب های این نوع بازی، نتیجه کلی و پیشگیری از عود، از ویژگی های مهم به شمار می­روند. با اصلاحات و تغییرات جزئی بسیاری از اصول درمان شناختی همانند آنجه برای استفاده با بزرگسالان طراحی شده برای بچه های کوچکتر هم قابل استفاده است(نل، 1998). چنین رویکرد­هایی در رشد مهارت­های حل مسئله و مهارت­های اجتماعی مفید و موثر واقع شده است. بازی­درمانی شناختی-رفتاری، امکان تعامل کودک را با همسن و سالان خود فراهم کرده، مشارکت فعال وی را در درمان خود می­طلبد و در نتیجه، مزایایی که در این رویکرد وجود دارد نقایص سایر رویکردها را تا حد زیادی برطرف می­کند. به علاوه یکی از مزایای بازی شناختی-رفتاری این است که اهداف و روش­های درمانی کاملا اختصاص یافته­ای دارد. در زمینه­ی موفقیت بازی­درمانی شناختی­-رفتاری، اکثر بازی درمانگران معتقداند که در هشتاد درصد موارد، درمان­های آنها موفقیت آمیز بوده است. مکانیزم­های تاثیر این رویکرد از طریق اصلاح تصورات ناسازگار و تغییر عقاید و نگرش­های مرتبط  نشانه­های بیماری صورت می­گیرد و تعامل دوجانبه و پیچیده بین شناخت­ها، هیجان­ها، رفتار و محیط را مورد توجه قرار می­دهد( گرالد[6]، 1999).

    کودکان مبتلا به اختلال درخودماندگی، گاه به عنوان افرادی که در محدودیت­های شدید گفتاری و نماد سازی دارند، و از بازی­درمانی نمی­توانند بهره­ای بگیرند، معرفی می­شوند، اما کودکان مبتلا اختلال درخودماندگی که دارای عملکرد سطح بالاتری باشند می­توانند از شیوه­های بازی درمانی بهره گیرند. این افراد هرچند مبتلا به اختلال درخودماندگی هستند، اما عملکرد هوشی آنها بالاتر از افراد دیگر است که دارای اختلال درخودماندگی کلاسیک می­باشند(صمدی،1389).

    باتوجه به مزیت­های ذکر شده درمورد بازی­درمانی شناختی-رفتاری در کودکان، در این پژوهش تاثیر این روش درمانی بر مهارت­های ارتباطی کودکان مبتلا به درخودماندگی با عملکردبالا مورد بررسی قرار می­گیرد.

     

    اهمیت و ضرورت پژوهش

    شیوع اختلال درخودماندگی به دلایل مختلفی در حال افزایش چشمگیری است. در سال­های گذشته برآورد می­شد که شیوع اختلال درخودماندگی، 1 در 350 نفر باشد، لیکن بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری­ها[7]، این میزان در سال­های اخیر رو به افزایش بوده است و به ویژه با در نظر گرفتن طیف درخودمانده به 1 در 150 نفر افزایش یافته و توجه متخصصان شاخه­های مختلف علوم و برنامه­ریزان بهداشت جهانی را به خود جلب نموده تا حدی که سازمان بهداشت جهانی با اختصاص روز جهانی اطلاع رسانی پیرامون این اختلال، اهتمامی فراگیر برای شناسایی زود هنگام، طراحی و اجرای مداخلات زود هنگام در این زمینه را خواستار گردیده است( برگین آلسوپ[8]، 2000). اختلال درخودماندگی به دلیل برخورداری از چندین ویژگی مانند دربرداشتن طیف متنوعی از نابهنجاری­های زبانی، ارتباطی، رفتاری، اجتماعی و همچنین فقدان درمان­های قطعی و موثر، می­تواند فشارهای روانی گوناگونی را بر خانواده و نزدیکان کودک تحمیل می­کند( رافعی، 1385).  مطالعات نشان داده است که دانش­آموزان دارای مهارت­های ارتباطی ضعیف، کمتر احتمال دارد که از سوی همسالانشان مورد پذیرش قرار گیرند. در مقابل آموزش مهارت­های ارتباطی می­تواند محبوبیت اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان را در پی داشته باشد. تحقیقات گوناگون نشان داده است، نقص در مهارت­های ارتباطی از ویژگی­های اساسی کودکان درخودمانده است و حدود 50 درصد این کودکان هیچ وقت توانایی استفاده کاربردی از زبان و مهارت­های ارتباطی را به دست نمی­آورند( شارلوپ[9]، 1986؛ ترجمه­ی ناینیان، 1388).

    اگر آموزش­های زود هنگام در زمینه­ی بهبود مهارت­های ارتباطی به این کودکان داده شود، در آینده عملکرد بهتری در زمینه­ی زندگی مستقل و ارتباط، از خود نشان خواهند داد. و این مسئله خود باعث بهتر شدن عملکرد تحصیلی و اجتماعی این افراد می­شود( میرندا[10]، 1988).

    هدف پژوهش      

    هدف از این پژوهش بررسی تاثیر بازی درمانی شناختی-رفتاری بر افزایش مهارت­های ارتباطی کودکان درخودمانده با عملکرد بالا است.

     

    سوال تحقیق

    آیا بازی­درمانی شناختی-رفتاری بر مهارت­های ارتباطی کودکان درخودمانده با عملکرد بالا تاثیر دارد؟

     

    تعاریف واژگان و مفاهیم اختصاصی پژوهش

    1-5-1- تعاریف نظری

    مهارت­های ارتباطی:

    مهارت­هایی که به فرد کمک می­کند تا تعارض­های بین فردی را حل کند و پایه­های رفتار و روابط اجتماعی سالم را بنا گذارد( سازمان بهداشت جهانی، 2004؛ به نقل از سادات سجادی پور، 1386).

    مهارت­های ارتباطی توانایی اختصاصی هستند که فرد به آنها نیاز دارد تا بتواند هنگامی که پیام­ها را به گونه­ی نمادین به شخص دیگری می­رساند، با کفایت عمل کند( برنشتاین، 1998؛ ترجمه حسن­پور عابدی، 1380).

    اختلال درخودماندگی:

    اختلال درخودماندگی اختلال رشدی شدیدی است با نابهنجاری­هایی

     در کارکردهای اجتماعی، زبان، ارتباط، رفتارها و علایق غیر عادی مشخص می­شوند( اریک­جی[11]، 2008؛ ترجمه مکی­آبادی، 1391).

     

    بازی­درمانی شناختی-رفتاری:

    شیوه­ای است که می­توان به نحوی موثر، تکنیک­های بازی و نیز ارتباط کلامی را جهت تغییر شناخت، رفتار و مشارکت در درمان، با یکدیگر تلفیق کرد( کنل[12]، 1999).

     

    1-5-2- تعاریف عملیاتی

    مهارت­های ارتباطی:

    مهارت­های ارتباطی در این پژوهش به فعالیت­هایی نظیر پیوستن کودک به گروه­های همسالان، صحبت کردن و همکاری با هم­ بازی­ها در گروه، درک رفتارهای غیر کلامی و حالت­های چهره همسالان در گروه را شامل می­شود.  

    کودک درخودمانده با عملکرد بالا:

    در این پژوهش کودک درخودمانده با عملکرد بالا، کودکی است دارای سن 7 تا 10 سال که مطابق ملاک پنجمین راهنمای تشخیص و آمار اختلالات روانی، تشخیص درخودمانده را دریافت نموده و از مراکز تشخیص و توان­بخشی به عنوان درخودمانده با عملکرد بالا مشخص شده­اند.

     

    متغیرها

    متغیر مستقل: بازی­درمانی شناختی-رفتاری

    متغیر وابسته: مهارت­های ارتباطی کودکان درخودمانده

     

    [1]Bernstein

    [2] Meirsschaut

    [3]Ozonoff

    [4]Nel

    [5]Mark, A

    [6] Gerald

    [7] Center of Disease control and prevvention

    [8] Yeargin-Allsopp

    [9] charlop

    [10] Mirenda

    [11]Eric J

    [12]Connell

     

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی تاثیر بازی درمانی شناختی رفتاری برمهارت¬های ارتباطی کودکان درخودمانده 10-7 ساله با عملکرد بالا

    فهرست:

     

    فهرست

    عنوان                                                                                                                                                          صفحه

    فصل اول چارچوب پژوهش... 1

    1-1-مقدمه و بیان مسئله.. 2

    1-2-اهمیت و ضرورت پژوهش. 5

    1-3-هدف پژوهش.. 6

    1-4-سوال تحقیق..   6

    1-5-تعاریف واژگان و مفاهیم اختصاصی پژوهش….     6

    1-5-1- تعاریف نظری.. 6

    مهارتهای ارتباطی: 6

    اختلال درخودماندگی: 6

    بازیدرمانی شناختی-رفتاری: 7

    1-5-2- تعاریف عملیاتی.. 7

    مهارتهای ارتباطی: 7

    کودک درخودمانده با عملکرد بالا: 7

    1-6-متغیرها. 7

    فصل دوم مبانی نظری و پیشینه پژوهش... 8

    2-1- اتیسم. 9

    2-1-1- ویژگیهای اصلی اختلال درخودماندگی.. 9

    2-2- مهارتهای اجتماعی: 9

    2-2-1- انواع مهارتهای اجتماعی.. 11

    2-2-2- نقص مهارتهای اجتماعی: 11

    2-3- هیجان های بنیادی: 14

    2-3-1- شادی: 14

    2-3-2- غم: 15

    2-3-3- تعجب: 15

    2-3-4- نفرت: 15

    2-3-5- خشم: 15

    2-3-6- ترس: 16

    2-4- نقایص زبانی: 16

    2-5- رفتار کلیشه ای.. 17

    2-6- سبب شناسی.. 20

    2-6-1- عوامل ژنتیکی.. 20

    2-6-2- عوامل محیطی.. 21

    2-6-3- عوامل روانی.. 22

    2-6-4- عوامل عصب شناختی.. 23

    2-6-5- عوامل شناختی.. 24

    2-7- روشهای درمانی برای کودکان درخودمانده. 26

    2-7-1- مداخلات جامع بهنگام رفتاری.. 27

    2-7-2- آموزش و تربیت کودکان دارای اختلال درخودماندگی و ناتوانیهای ارتباطی.. 28

    2-7-3- سیستم مبادله تصویر. 28

    2-7-4- داستانهای اجتماعی.. 28

    2-8- مداخلات تکمیلی.. 30

    2-8-1- مداخلات غذایی.. 30

    2-8-2- روش دی.آی.آر. 31

    2-8-3- برنامهسان رایز. 31

    2-8-4- روش یکپاچگی حسی.. 32

    2-9- بازی درمانی: 32

    2-9-1- نظریات مختلف در خصوص بازی درمانی: 35

    2-9-2- ارزش درمانی بازی و بازی درمانی.. 38

    2-9-3- رویکردهای مختلف در بازی درمانی.. 39

    رویکرد روان تحلیل گری.. 39

    تحلیل بازی از دیدگاه ملانی کلاین.. 40

    کاربرد بازی درمانی از سوی آنافروید. 41

    رویکرد ارتباطی.. 43

    درمان بی رهنمود و یرجینیا اکسلاین.. 43

    رویکردهای ساختارمند. 44

    2-9-4- بازی درمانی شناختی-رفتاری.. 45

    مزایای بازی درمانی وبازی درمانی شناختی-رفتاری.. 50

    فصل سوم روش پژوهش... 52

    3-1- مقدمه: 53

    3-2- طرح تحقیق: 53

    3-3- نمونه، روش نمونه گیری و تعداد شرکت کنندگان: 53

    3-4- ابزار سنجش یا روش علمی جمعآوری دادهها: 54

    3-5- روش تجزیه و تحلیل داده ها: 54

    3-6- برگه ثبت داده ها: 55

    3-7- برنامهی درمانی: 55

    3-8- شرح حال کودکان: 55

    فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده ها 57

    4-1- مقدمه: 58

    4-2- آزمودنی اول: 59

    4-3- آزمودنی دوم: 62

    4-4- آزمودنی سوم. 65

    فصل پنجم بحث و نتیجه گیری.. 69

    5-1- مقدمه: 70

    5-2- محدودیت های پژوهش... 72

    5-3- پیشنهادات: 73

    منابع فارسی.. 74

    منابع لاتین.. 77

     

    منبع:

     

    منابع فارسی

     

    احمدی، فاطمه، (1389)، مقایسه تاثیر نظام ارتباطی مبادله تصویری و گفتار درمانی بر رشد ارتباط کودکان 4-8 ساله در خودمانده ، دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی.

    اسپادک، برنارد، (بی تا)، آموزش در دوران کودکی، مترجم، نظری نژاد، محمد حسین، (1380)، تهران: انتشارات نشر.

    اصغری نکاح، سیدمحمد، (1390)، مجله اصول بهداشت روانی، سال 13(1).

    اریک جی، مش و دیوید­ای، وولف، ( 2008). ترجمه مکی­آبادی، محمد مظفر و فروغ الدین عدل، اصغر(1391)، تهران: رشد.

    اکسلاین، ویرجینیا، (1373)، بازی درمانی، مترجم احمد حجاریان، تهران: کیهان.

    ام آکسالین، ویرجینیا، (1369)، بازی درمانی، ترجمه احمد حجاریان، تهران: کیهان.

    امجدی­فر، رضا، (1385)، اثر بخشی بازی درمانی شناختی-رفتاری به شیوه گروهی بر کاهش پرخاشگری دانش­آموزان دبستانی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی تهران.

    انجمن روان پزشکان آمریکا، (2000)، متن تجدید نظر شده راهنمایی تشخیص و آماری اختلالات  روانی، ترجمه نیکخو، (1381)، تهران: سخن.

    اوزونف، سالی، ( 2002)، راهنمای والدین کودکان آسپرگر و اوتیسم با عملکرد بالا، مترجم شریفی­درآمدی، پرویز( 1385)، انتشارات سپاهان.

    ایزرائیل، آلن، (1381)، کودکان آسیب شناسی روانی، ترجمه محمد تقی منشی طوسی، مشهد: شرکت به نشر.

    باچر، جیمز؛ مینکا، سوزان؛ هولی، جیل (1388)، آسیب شناسی روانی جلد دوم، مترجم یحیی سید محمدی، تهران: انتشارات ارسباران.

    برنشتان، فیلیپ اچ، (1380)، زناشویی درمانی از دیدگاه رفتاری – ارتباطی، ترجمه حسن پور عابدی نائینی، تهران: رشد.

    بیابانگرد، اسماعیل (1384)، مقایسه مهارت های اجتماعی دانش آموزان دختر دبیرستان نابینا، ناشنوا و عادی شهر تهران، فصلنامه پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، شماره 15، ص 68-55.

    توماس، آر. چویل، کواتول، جی، ریچارد، (بی تا)، روانشناسی بالینی کودک (روشهای درمان گری)، مترجم: نائنیان، محمد رضا، تهران: رشد.

    جلیل آبکنار، سیده سمیه (1386)، از عادی سازی تا آموزش فراگیر، تحولی در نظام آموزشی، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران.

    دادگران، سید محمد، ( 1384)، مبانی ارتباط جمعی، چاپ هفتم، تهران: فیروزه

    دریوز، آنتا، (2007)، ترکیب بازی درمانی با رفتار درمانی شناختی. ترجمه رمضانی، غزل(1389)، تهران: وانیا.

    دلاور، علی، (1388)، روش تحقیق در روان شناسی علوم تربیتی، تهران: ویرایش.

    رافعی، طلعت، ­­(1385). اتیسم ارزیابی و درمان، چاپ دوم. تهران: دانژه.

    رامشینی، مریم، (1390)، بررسی اثر بخشی آموزش داستان اجتماعی بر افزایش تماس چشمی کودکان درخودمانده، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران.

    رضا مهجور، سیامک، (1384)، روان شناسی بازی، تهران: انتشارات ساسان.

    زاده هفت تنانیان، عصمت، ( 1386). مقایسه اثر بخشی آموزش مهارت­های ارتباطی( به شیوه­ی گروهی با الگوی گوردون)، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی تهران.

    سادات سجادی­پور، فریده، ( 1386)، اثر بخشی آموزش مهارت­های ارتباطی بر اساس برنامه سازمان بهداشت جهانی بر میزان سازگاری دانش­آموزان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی تهران

    سادوک، بنیامین جیمز؛ سادوک، ویرجینیا آلکوت، (2007)، خلاصه روان پزشکی،  ترجمه فرزین رضاعی، انتشارات ارجمند.

    شفر، چالز و کداسن، هایدی، (2000). برگزیده­ای از روش­های بازی درمانی، ترجمه صابری، سوسن و وکیلی، پریوش( 1382). تهران: ارجمند

    صمدی، سید­علی، ( 1389)، بازی درمانی­ (نظریه­ها، انجام پژوهش و روش­های مداخله). تهران: دانژه.

    صمدی، علی و مک کانکی، روی، (1390)، اختلالات طیف اوتیسم، تهران: نشر دوران.

    قزوینی نژاد، حمیرا­، ( 1385)، کلیات بازی­درمانی، تهران: آییژ.

    کاکاوند، علیرضا، (1388)، روان شناسی مرض کودک، تهران: نشر ویرایش.

    کارتلج، ج ؛ میلبرن، اف، (1980)، آموزش مهارت­های اجتماعی به کودکان، ترجمه محمد حسین نظری نژاد، چاپ اول(1369). مشهد: آستان قدس رضوی.

    کراتوچویل، توماس­آر، ­(2002)، روانشناسی بالینی کودک ترجمه ناینیان، محمدرضا (1388)، تهران: رشد.

    کوانوچیل، توماس آر، موریس، ریچارد جی، (1949)، روانشناسی بالینی کودک، ترجمه محمد رضا نائنیان، (1388)، تهران: انتشارات رشد.

    لندرت، گری، ( 2002)، بازی درمانی­( هنر برقراری ارتباط). ترجمه داورپناه، فروزنده­، (1390)، تهران: رشد.

    مارک­ای، آمولفین،­ (1998)، شناخت درمانی در کودکان و نوجوانان؛ ترجمه علاقبند راد، جواد و فرهی تازه کنده، حسن( 1379)، تهران: بقعه.

    محمد اسماعیل، الهه، (1382)، بازی درمانی، نظریه ها و روش ها، تهران: انتشارات دانژه.

    ملکی، حسن،­ (1386)،30 مهارت زندگی­( ویژه نوجوانان و جوانان)، تهران: آییژ.

    هاردمن، مایکل، ام، وینستون، اگن، کیلفورد جی، درو، (1948)، روان شناسی، آموزش کودکان اسنثنایی در جامعه، مدرسه، خانواده، مترجم حمید علیزاده، کامران گنجی، مجید یوسفی لویه و فریبا یادگاری، (1387)، دانژه.

    هیوز، فرگاس، ­(1384)، روانشناسی بازی: کودکان، بازی و رشد؛ ترجمه گنجی، کامران. تهران: دانژه.

    هیوز، جان( 1384). درمان شناختی-رفتاری کودکان در مدارس. ترجمه توزنده­جانی، حسن و کمال­پور، نسرین. مشهد: نشر سنبله-آیین تربیت.

     

    منابع لاتین

     

    Barneh, H. (2010), Psyological disorder. New York: Chelsea House.

    Baron-Cohen S, Wheelwright S. The friendship questionnaire: An investigation of adults with Asperger syndrome or high-functioning autism, and normal sex differences. Journal of Autism and Developmental Disorders 2003: 33(5): 509–17.

     

    Bavon-chon, S & Cross, P, (1992). Reading the eyes: Evidence for the role of perception in the development of a theory of mind. Mind and language, 6, 173-186.

    Baron- chon, S, (1990), Autism. A Specific cognitive disorder of mind – blindness, international review of psychiatry, 2, 79-88.

    Baron- chon, S, Leslie, A. M &Frith, U. (1985), Dose the autistic child have a " theory of mind "? Conition, 21, 37-64.

    Barnett, H, (2010). Psychological disorder. New york. Chelsea House.

    Dawson, G, Webb, S.D & Mc Partland, D, (2005), Understanding the nature of face processing impairment in austim: insights from behavioral and electrophysiological studies. Developmental neuropsychology, 27(3), 403-424.

    Deffenbacher, Jerry Lee, (2000). Social skills training In: Encyclopedia of psychology, Alan E. Kazdin Ed. Vol.7, Oxford university PRESS.

    Ekman, P &Friesen, W, (1971), constants across cultures in the face and emotion, journal of personality and social physic ology, 17, 124-129.

    Ekman, P & Friesen, W, (1972), constants across cultures in the face and emotion, journal of personality and social physic ology, 17, 124-129.

    Ekman, P (1992), are there basic emotion? Psychological review, 99, 550-553.

    Ekman, P (2003), emotions revealed. London: weidenfeld& Nicolson. 

    Freeman, Gregory D; Sullivan, Kathleen; Fulton, C. Ray(2003). Effects of creative Drama on self-concept, social skills, and problem behavior. Journal of Educational Research; Jan/Feb, Vol. 96, Issue 3, P 131.

    Gerald, G.( 1999) short  termplay therapy. Newyork: Allynbucon

    Gohnng, L. Matson, Megan, A. Hattier, Brian Belva. (2011), Treatingadaptive living skills of persons with autism using applied behavior analysis: a review researching autism spectrum disorder

    Harms, M, Martin, A., Wallace, G. (2010), Facialemotion recognition in autism spectrum disorder: a review of behavioral and neuroimaging studies. Neuropsychology review, 20 (3), 290-322.

    Jones, C, (2004), using the picture exchange communication system and time elay to enchance the spontaneous speech of children with autism.

    Kalat, J, Shiota, M, N, (2007), emotion, thamsonwadsworth publisher. 

    Kef, S., Dekovic, M. (2004), the role of being a comparison adolescents with and without a visual impairment. Journal of adolescence, 27, 435-466.

    Knell, S. M.­(1999). Cognitive-behavioral play therapy. In S. W. russ& T. Ollendick­(Eds), Hand book of psychotherapier with children and families­( pp. 385-404). New York: kluwer Academic/plenum publishers.

    Landrigan, P. (2010), What causes autism exploring the environmental contribution. Department of community and prentive medicine, (22), 219-225.

    Landerth, G. Bratton, S. (2002), play therapy. Counseling and human development.

    Meirsschaut M, Roeyers H, Warreyn P. Parenting in families with a child with autism spectrum disorder and a typically developing child: Mothers’ experiences and cognitions. Res Autism Spectrdisord 2010; 4(4): 661-9.

    Mirenda, P,& Schuler, A. L( 1988). Augmenting communication for personswithautuism 193: issues and strategies. Topics in language disorders, 9(1), 24-43.

    Nelson, R. W. & Israel, A. C. (2000). Behavior disorders of childhood. Newjersey: Prentic-Halline.

     

    Orsbern, M, L.(2002). Cognitive-behavioral play therapy: A survey of play therapists know ledge and use of a new approach to child therapy. A clinical Dissertation Submitted in Partial satisfactial of the Requirements for the Degree of psychology. Pepperdine University.

    Paxton. K &Estay, I. A. (2007). Counselling people on the Austin spectrum: A practical manual – dessicakingsley publishers London and Philadelphia .p 171-184.

    Paxton, K, Estay, L, A.(2007), counseling people on the autism spectrum: a practical manual. Jessica kingsley publishers London and Philadelphia, p 171-184.

    Reere, J, M, (2009), understanding motivation and emotion, 5th edition, New York, wily.

    Shopler, E. (1989). Teaching spontaneous communication to autistic and mentally hadicapped children. USA. Univ. of San Diego.

    Sigridurloajonsdottir, Evddseamundsen, ingibjorjsifantonsdottir, solveigsigardordottir, denielolason. (2011), children diagnosed with autism spectrum disorder before after the age of 6 years. Research in autism spectrum disorder, 5, 175-184.

    Stone,W. L. (1997). Autism in infancy and early childhood. In D. J. Cohen& F.R. Volkmar (Eds.), Handbook of autism and pervasive developmental disorders. NEW YORK:johnwiley.

    Sulzer- Azarof, B., Hoffman, A, Horton, C, B, Bondy, A, Frost, L. (2009), The picture exchange communication system (PECS). Journal of focus on autism and other developmental disabilities, 24, (2), 89-103.

    Symons DK, Peterson CC, Slaughter V, Roche J, and Doyle E. Theory of mind and mental state discourse during book reading and story-telling tasks. British Journal of Developmental Psychology 2005: 23(1): 81-102.

     

    Tager, H. (2007), evaluation the theory of mind hypothesis of autism. Association for psychological science, 160(6).

    Tarkington, c, (2007), the encyclopedia of autism spectrum disorder. New york.

    Wing, Lo. (1989) ‘The continuum of autistic characteristics.’ In E. Schopler and G. Mesibov (Eds) Diagnosis and Assessment in Autism. New York: Plenum Press.

    Yapko, D, (2003). Understanding autism spectrum. London: Penton Ville.

    Yeargin-Allsopp M, Rice C, KarapurkarT,Doernberg N, Boyle C, Murphy C(2000). Prevalence of autism in a United States metropolitan area. J Am Med Assoc 2008; 121(3): 547-54



تحقیق در مورد پایان نامه بررسی تاثیر بازی درمانی شناختی رفتاری برمهارت¬های ارتباطی کودکان درخودمانده 10-7 ساله با عملکرد بالا, مقاله در مورد پایان نامه بررسی تاثیر بازی درمانی شناختی رفتاری برمهارت¬های ارتباطی کودکان درخودمانده 10-7 ساله با عملکرد بالا, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر بازی درمانی شناختی رفتاری برمهارت¬های ارتباطی کودکان درخودمانده 10-7 ساله با عملکرد بالا, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی تاثیر بازی درمانی شناختی رفتاری برمهارت¬های ارتباطی کودکان درخودمانده 10-7 ساله با عملکرد بالا, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی تاثیر بازی درمانی شناختی رفتاری برمهارت¬های ارتباطی کودکان درخودمانده 10-7 ساله با عملکرد بالا, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تاثیر بازی درمانی شناختی رفتاری برمهارت¬های ارتباطی کودکان درخودمانده 10-7 ساله با عملکرد بالا, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تاثیر بازی درمانی شناختی رفتاری برمهارت¬های ارتباطی کودکان درخودمانده 10-7 ساله با عملکرد بالا, پروژه درباره پایان نامه بررسی تاثیر بازی درمانی شناختی رفتاری برمهارت¬های ارتباطی کودکان درخودمانده 10-7 ساله با عملکرد بالا, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی تاثیر بازی درمانی شناختی رفتاری برمهارت¬های ارتباطی کودکان درخودمانده 10-7 ساله با عملکرد بالا, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر بازی درمانی شناختی رفتاری برمهارت¬های ارتباطی کودکان درخودمانده 10-7 ساله با عملکرد بالا, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر بازی درمانی شناختی رفتاری برمهارت¬های ارتباطی کودکان درخودمانده 10-7 ساله با عملکرد بالا, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر بازی درمانی شناختی رفتاری برمهارت¬های ارتباطی کودکان درخودمانده 10-7 ساله با عملکرد بالا, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی تاثیر بازی درمانی شناختی رفتاری برمهارت¬های ارتباطی کودکان درخودمانده 10-7 ساله با عملکرد بالا

ثبت سفارش
تعداد
عنوان محصول
بانک دانلود پایان نامه رسا تسیس