پایان نامه اثربخشی آموزش مدیریت رفتار کودکان به مادران بر سلامت روان مادران و نشانگان اختلال نارسایی توجه – بیش‌فعالی در کودکان

word
100
1 MB
29857
1393
کارشناسی ارشد
قیمت: ۱۰,۰۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه اثربخشی آموزش مدیریت رفتار کودکان به مادران بر سلامت روان مادران و نشانگان اختلال نارسایی توجه – بیش‌فعالی در کودکان

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) در رشته

    مشاوره مدرسه

    اثربخشی آموزش مدیریت رفتار کودکان به مادران بر سلامت روان مادران و نشانگان اختلال کمبود توجه – بیش‌فعالی در کودکان

     

    هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش مدیریت رفتار به مادران کودکان مبتلا به اختلال بیش‌فعالی – کمبود توجه به نشانگان کمبود توجه – بیش‌فعالی کودکان و سلامت روان مادران بود. با استفاده از طرح پیس‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل، مادران 34 کودک مبتلا به اختلال بیش‌فعالی – کمبود توجه، به صورت در دسترس انتخاب و بطور تصادفی به دو گروه ازمایش و کنترل تقسیم شدند.گروه ازمایش به مدت 8 جلسه تحت اموزش برنامه گروهی مدیریت رفتار کودکان قرار گرفت. آزمودنی‌ها به وسیله پرسشنامه سلامت عمومی و پرسشنامه علائم مرضی کودکان در دو مرحله (قبل و بعد از مداخله) مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از روش تحلیل کواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که اجرای برنامه آموزشی منجر به افزایش معنادار سلامت روان مادران گروه آزمایش در مقایسه با مادران گروه کنترل شده است. همچنین برنامه آموزشی منجر به کاهش نشانگان بیش‌فعالی – کمبود توجه شده است. در نتیجه برنامه مدیریت رفتاری کودکان در ارتقاء سلامت روان مادران دارای کودک مبتلا به اختلال بیش‌فعالی – کمبود توجه موثر است. لذا پیشنهاد می‌گردد درمانگران از این روش برای کمک به مادران این گروه کودکان استفاده نمایند.

     

    کلید واژه: آموزش مدیریت رفتار کودکان، سلامت روان، اختلال کمبود توجه، بیش‌فعالی

    اختلال بیش فعالی- نارسایی[1] توجه یکی از شایع ترین علل مراجعه به روانپزشک و روانشناس است. این اختلال در بر گیرنده نشانه­های تحولی نامناسب از جمله: بیش­فعالی، بی­توجهی و زودانگیختگی می­باشد (سادوک و سادوک، 2005). این احتمال وجود دارد که در صورت همبودی با سایر اختلالات همچون اختلال سلوک  و اختلال یادگیری بر روابط والد - کودک تأثیر گذارد (به­پژوه، متوالی­پور، فرزاد، رستمی، حبیبی عسکرآباد، 2010).

    هنری ماسن، پاول، کیگان، جروم، هوستون، آلتاکارول، وی کانجر، جان جین (2003، به نقل از یاسایی، 1377) معتقدند والدین و کودکان با یکدیگر کنش متقابل دارند، به سخن دیگر بر یکدیگر تأثیر دوسویه می­گذارند. بررسی تعامل­های کودکان دارای اختلال نارسایی توجه – بیش­فعالی نشان دهنده آن است که رفتار کودک، به عنوان محرک تنش­زا عمل می­کند و به نوبه خود بر رفتا ر والد و تعامل میان والد به ویژه مادر و کودک مؤثر است (یوسفی، سلطانی­فر و تیموری، 2009). کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه-بیش­فعالی در مقایسه با کودکان عادی، رفتارهای نامناسب بیشتری نشان می­دهند؛ کمتر تبعیت می­کنند و والدین آنها بیشتر منفی­گرا هستند و کمتر در فعالیت­های اجتماعی شرکت می­کنند (مک بارنت و پیفیفنر، 2008). این روابط  نامناسب و تنیدگی­زا بین والد و کودک بیش فعال، در یک چرخه معیوب قرار می­گیرد (لیفور، هارلود و چاپار[2] ،2008). بنابراین، اشکال در روابط والد- کودک در خانواده­های دارای فرزند مبتلا به اختلال نارسایی توجه – بیش­فعالی از ویژگی­های این قبیل خانواده­ها به شمار می­رود (متولی­­پور و رشیدی، 2009).

    چنان که کیمیایی و بیگی(2010)  بعد از سال ها کار با خانواده­ها، موفق به شناسایی چرخه معیوب در روابط والد- کودک در خانواده­هایی با کودک مشکل­دار (همچون کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه – بیش­فعالی) شدند و آن را " چرخه معیوب رفتار ناسازگار" نامیدند. بر اساس این چرخه، رفتار ناسازگارانه کودک، احساس نامناسبی در والدین به وجود می آورد و بر نحوه واکنش و رفتار آنها با کودکان تأثیر می­گذارد. بدین ترتیب در بسیاری از موارد، می­توان برخورد نادرست والدین را به عنوان عامل اصلی در افزایش مشکلات رفتاری کودکان در نظر گرفت.

    جانستون[3] ( 1996) نیز در تحقیقی تعامل بین  والدین و کودکان با اختلال نارسایی توجه – بیش­فعالی را مورد بررسی قرار داد و مشاهده کرد که والدین این گروه از کودکان، واکنشهای منفی­تری در برخورد با کودکان نشان می­دادند و کمتر از شیوه­های مثبت استفاده می کردند. به طور کلی ، نتایج پژوهش ها حاکی از آن است که تعاملات درون خانوادگی در خانواده های دارای فرزند مبتلا به اختلال نارسایی توجه – بیش­فعالی، با سطوح بالایی از  ناسازگاری و ناهماهنگی همراه است. زیرا این کودکا ن، از دستورات والدین و سایر اعضا خانواده پیروی نمی کنند، تکالیف را انجام نمی دهند و رفتارهای منفی بیشتری نسبت به همسالان خود دارند.

    در مجموع، چنین شرایطی، موجب بی کفایتی در کارکردهای خانوادگی خواهد شد. در تعامل والد- کودک اختلال ایجاد می کند و اضطراب والدین را افزایش می­دهد (بور، ساندرز، مارکی-دادز[4]، 2002)، اضطراب والدین، نیز به نوبه خود، بر روشهای تنبیهی آنها تأثیر می­گذارد، و مستقیماً موجب افزایش رفتارهای منفی در کودک می­شود. با توجه به مطالبی که ذکر آن رفت، منطقی به نظر می­رسد که مداخلات درمانی مؤثر برای کاهش آثار تعاملهای نامناسب والد- کودک مورد نیاز است  در این میان نقش اصلی جلوگیری از چنین شرایطی و برقراری مجدد تعادل در خانواده بر عهده والدین به ویژه، مادران می باشد که به عنوان پایه های اصلی خانواده در نظر گرفته می­شوند

    یکی از مؤثرترین راهبردهای درمانی کودکان با  اختلال نارسایی توجه – بیش­فعالی مداخله رفتاری در خانواده و آموزش والدین است .برنامه های آموزش والدین بر پایه اصول یادگیری اجتماعی بنا شده اند و به والدین یاد می دهد که چگونه می­توانند تعامل مثب­تری با کودکان برقرار کنند و میزان رفتارهای ، منفی و تعارضهای درونی خانواده را کاهش دهند (کازدین، 2000).

    برنامه­های آموزش والدین مبتنی بر این دیدگاه هستند که اختلالات رفتاری کودکان در نتیجه تعامل نادرست بین کودک و والد (به ویژه مادر) ایجاد می شود و تداوم می­یابد، ذکر این نکته ضروری است که در درمان این گروه از اختلالات رفتاری می بایستی، این تعامل ها بازنگری و اصلاح شوند به همین دلیل توجه به آموزش مادران در درمان این کودکان، در دهه های اخیر به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافته است. در همین راستا، برنامه­های متنوع آموزش مادران، با تأکید بر کل نظام خانواده به وجود آمده اند. در این برنامه­ها نگرانی­های مادران در مورد سبب شناسی، درمان و پیش آگهی اختلال فرزندان در جلسات گروهی مورد بحث قرار داده می شوند و مادران می توانند به اطلاعات لازم و حمایت حاضرین در جلسه دست یابند .همچنین، مادران در پرتو دستیابی به اطلاعات جدید، می توانند مشکلات کودکان را بهتر بفهمند و از طریق دریافت آموزش­های لازم، به مهارت­های مدیریت رفتار تجهیز گردند و متعاقب آن، احساس خود - کارآمدی در آنها افزایش یابد.

     

    بیان مسأله

    اختلال نارسایی توجه/بیش­فعالی[5] یکی از رایج­ترین اختلالات رفتاری در بین دانش­آموزان اکثر کشورها است. براساس گزارشی در ایالات متحده حدود 3 الی 5 درصد دانش­آموزان به این اختلال مبتلا هستند (فولی[6] و همکاران، 2008). شکل مزمن این اختلال به شدت کارکرد افراد را در خانه و مدرسه مختل می­کند (فایندلینگ[7] 2008). اختلال نارسایی توجه/بیش­فعالی مجموعه نشانگانی است با محدودیت میدان توجه، که با سطح رشد فرد ناهماهنگ است و به ضعف تمرکز و رفتار ناگهانی و بیش فعالی منجر می­شود. به عبارت دیگر، مشخصه اصلی این اختلال وجود الگوی ناپایدار توجه و یا بیش فعالی و تکانشگری است. تربیت کودکی که دارای فعالیت مفرط و تحریک­پذیری و حرف شنوی اندک بوده و از دستورها پیروی نمی­کند، کاری دشوار و خسته­کننده است. برای این دسته از کودکان روش­های معمول تربیت از قبیل استدلال و آگاه­سازی اغلب کارساز نیست. به همین علت والدین آنها احساس ناتوانی کرده و ممکن است به تنبیه و تمسخر کودک اقدام نمایند. بروز این واکنش­ها از سوی والدین باعث آشفتگی و اضطراب اعضای خانواده می­شود (گرجی،1383). از آنجا که کنترل این گروه از کودکان در مقایسه با همسالان دشوارتر است با مشکلات رفتاری بیشتری مواجه می­شوند (محمد اسماعیل، 1383). در واقع به علت تکانشگری و نداشتن توجه به پیامدهای اعمال خود، رابطه این کودکان با والدین تیره شده و تضاد میان کودک و مادر در سنین پیش­دبستانی بیشتر می­شود و تا دوران نوجوانی ادامه می­یابد (کرونیس[8] و همکاران، 2004). شواهد حاکی از آن است که در این اختلال هم عوامل محیطی و هم عوامل ژنتیکی نقش دارد. مطالعات روی دوقلوها درارتباط با اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی از سهم قوی ژنتیک در شکل گیری این اختلال حمایت می کند (برگر ، کافمن، آویشای[9]، 2007). به نظر می­رسد عوامل محیطی هم سهم قابل توجهی در بروز این اختلال دارند. نتایج مطالعات حاکی از آن است که نوع روابط خانوادگی، تعامل کودک- والد و فقر خانوادگی با رشد و شدت این اختلال در ارتباط است. در این اختلال تعاملات کودک - والد به طور وسیعی تحت تأثیر نشانگان کودک مبتلا به اختلال نارسایی توجه – بیش­فعالی می­باشد. این کودکان اغلب در برابر درخواست­های والدین نافرمان تر هستند و در شروع کردن و دنبال کردن فعالیت­ها شکست می­خورند و زود دست می­کشند و نسبت به کودکان غیر بیمار بیشتر از آنها تقاضا می­شود تا توجه کنند. چنین رفتارهایی برای والدین و مراقبان استرس واقعی ایجاد می­کند (بارکلی[10]، دوپوآل، مک موری،1990). در شرایطی که والدین کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه – بیش­فعالی باید تکالیف تعیین شده­ای را به کار می­بردند، کودکان آنها فرمانبرداری کمتری نشان داده و در حفظ و تداوم فرمانبرداری نیز مشکل داشته و نسبت به کودکان غیر بیمار لجبازی بیشتری داشتند. این در حالی است که والدین کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه – بیش­فعالی رهنمودها و در خواست­های بیشتری ارائه می­دادند و در بیشتر موارد این درخواست­ها منفی­تر بوده و کمتر به تعاملات مثبتی که بوسیله فرزندشان آغاز شده بود پاسخ می دادند (بارکلی، 2002). موریسون (1971، به نقل از لهنر و دوآ[11]، 2001) در بررسی شیوع آسیب شناسی روانی در بین خویشاوندان کودکان بیش فعال گزارش می­نماید که یک سوم والدین کودکان بیش فعال یک تشخیص روانپزشکی دریافت کرده بودند و بسیاری از والدین کودکان بیش فعال ملاک های تشخیصی لازم برای الکلیسم، انحراف اجتماعی و هیستریا را داشتند. نشانگان هیستری در میان مادران شایع­تر بود، در حالی که شاخص های الکلیسم و رفتار ضد اجتماعی در پدرها شایع­تر بوده است. کانینگهام  و همکاران (1988) دریافتند که والدین کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه – بیش­فعالی سطح بالاتری از افسردگی را نسبت به گروه کنترل نشان می­دهند، این والدین مصرف بیشتر الکل را نسبت به والدین گروه عادی گزارش کردند.

    مروری بر روش­های مورد استفاده در درمان اختلال نقص توجه – بیش فعالی نشان می­دهد که از دهه 1960 با شروع درمان بوسیله داروهای محرک بررسی­ها در باره اثر بخشی روش های درمانی اهمیت بیشتری یافته است. اگرچه برخی محققین هم اکنون معتقدند که دارو درمانی موفق ترین درمان این اختلال است (لهنر-دوا، 2001). محدودیت های دارو درمانی از جمله عوارض جانبی منفی نهفته در دارو درمانی، عدم پایداری تغییرات درمان پس از قطع دارو درمانی و عدم پاسخ 20 تا 30 درصد کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه – بیش­فعالی به دارو درمانی (لهنر-دوا، 2001) سبب شده است تعداد قابل توجهی از پژوهش­ها به درمانگری­های روانشناختی در مورد این کودکان اختصاص یابد (جانستون[12] و همکاران، 2008). شواهدی بسیاری نشان می­دهد که تعاملات والد و کودک و به سبب آن سلامت روان والدین و به خصوص مادران وقتی که کودک دارای اختلال نارسایی توجه – بیش­فعالی  تحت درمان­های مختلف قرار می گیرد بهبود می یابد. دانفورث[13] و همکاران(2006) دریافتند که روش­های مختلف درمانی از جمله دارو درمانی و آموزش والدین چون از طریق کاهش میزان پایه رفتارهای آزارنده منجر به قطع تعاملات قهری می­شود، می­توانند بر بهبود سلامت روان مادران مؤثر باشند. مداخلات درمانی از جمله آموزش رفتاری مادران، خود آموزی کلامی به کودکان و دارو درمانی اگر چه تاکنون در درمان کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه – بیش فعالی مورد استفاده قرار گرفته است اما به تأثیر هر کدام از روش­های فوق الذکر در سلامت روان مادران این کودکان کمتر توجه شده است. بنابراین، مطالعه حاضر به تأثیر روش آموزش رفتاری مادران بر کاهش سه نشانه از نشانه­های اختلال (بی­توجهی، بیش­فعالی و تکانشگری) و نیز  تأثیر آن بر سلامت روان مادران پرداخته است.

     

     

    [1]- Attention Deficit/Hyperactivity Disorde

    [2]- Liffore KJ, Harold TG, Thapar

    [3] - Johnstone

    [4] - Bor W, Sanders MR, Markie-Dadds C.

    [5]- Attention Deficit/Hyperactivity Disorder 

    [6] - Foley

    [7] - Findling

    [8] - Chronis

    [9] - Berger, A., Kofman, V., Avishai

    [10] - Barkley

    [11]- Lehner-Dua

    [12] -Johnstone

    [13]- Danforth

     

    The Effectiveness of Behavior management training for mothers of children with symptoms of attention deficit - hyperactivity on the symptoms of Attention Deficit – Hyperactivity children and mental health of mothers

     

    Abstract

    The purpose of present study was to determine the effectiveness of Behavior management training for mothers of children with symptoms of attention deficit – hyperactivity on ADHD symptoms of children and mental health of mothers. Thirty four mothers that their children were diagnosed with ADHD were matched and randomly assigned to experimental and control groups. The experimental group received a 8 sessions of instruction within the framework of a behavior management training Program. The subjects were assessed by General Health Questionnaire and List the Signs of Child Illness (CSI-4) in 2 sections (before and after treatment). The collected data were then put to the Multivariate Covariance Analysis. Findings show that the instruction has caused significant mental health improvement in the experimental group compared to control group mothers. The behavior management training program was found effective for the mental health of the mothers who had children with attention deficit/hyperactivity disorder. Also, results showed that group behavior management training program has led to significant reduction in ADHD index, hyperactivity, oppositional behaviors, cognitive and attention problems in ADHD children. Therefore, the program is recommended to be used for mothers of such children.

     

     

    Keywords: Behavior management training, Mental Health, Attention Deficit/Hyperactivity Disorder 

  • فهرست و منابع پایان نامه اثربخشی آموزش مدیریت رفتار کودکان به مادران بر سلامت روان مادران و نشانگان اختلال نارسایی توجه – بیش‌فعالی در کودکان

    فهرست:

     

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                        صفحه

    چکیده. 1

    فصل اول: کلیات تحقیق

    مقدمه. 3

     بیان مسأله. 5

    اهمیت و ضرورت تحقیق. 7

    اهداف پژوهش... 8

    اهداف کلی پژوهش... 8

    اهداف جزیی پژوهش... 9

    فرضیههای تحقیق. 9

    فرضیه اصلی پژوهش... 9

    فرضیههای جانبی.. 9

    تعاریف نظری و عملیاتی متغیرهای پژوهش... 9

    تعاریف نظری.. 9

    تعاریف عملیاتی.. 10

    فصل دوم: مبانی نظری و پژوهش

    مقدمه. 12

    مبانی نظری.. 12

    بخش اول: سلامت روانی.. 12

    جنبه‌های سلامت عمومی.. 16

    اهداف بهداشت روانی: 17

    مفهوم سلامت روان در مکاتب روانشناسی.. 18

    مفهوم بهداشت روانی در قرآن. 19

    دیدگاههای مربوط به سلامت روان. 20

    الف) رویکرد انسانگرایی.. 20

    1-  دیدگاه مازلو : 20

    2- دیدگاه آدلر : 21

    3- دیدگاه اریک اریکسون : 21

    4- دیدگاه کارن هورنای : 22

    5- دیدگاه اریک برن : 23

    6- دیدگاه هری استاک سالیوان : 23

    7- دیدگاه اریک فروم : 24

    7- دیدگاه کنراد لورنز : 25

    8- دیدگاه مک دوگال : 26

    9- دیدگاه اسکینر : 27

    ب) رویکرد روانکاوی : 27

    1- دیدگاه فروید : 27

    2- دیدگاه یونگ : 28

    3- دیدگاه صفات موری : 29

    4- دیدگاه انسانگرایانه : 30

    بخش دوم: اختلال کمبود توجه – بیش فعالی.. 31

    تعریف اختلال کمبود توجه / بیش فعالی (ADHD) 33

    همه‌گیرشناسی اختلال کمبود توجه / بیش فعالی (ADHD) 34

    تشخیص کودکان دارای اختلال ADHD.. 35

    انواع اختلال کمبود توجه- بیش فعالی.. 37

    سبب شناسی اختلال کمبود توجه- بیشفعالی ADHD.. 38

    توانایی های هوشی کوکان ADHD.. 38

    مشکلات اجتماعی کودکان ADHD.. 39

    سیر و پیش آگاهی اختلال کمبود توجه- بیشفعالی ADHD.. 40

    درمان اختلال کمبود توجه – بیش فعالی.. 40

    ادبیات پژوهش... 42

    تحقیقات انجام شده در داخل کشور. 42

    تحقیقات انجام شده در خارج از کشور. 44

    جمعبندی.. 50

     

    فصل سوم: روش پژوهش

    مقدمه: 53

    روش پژوهش... 53

    جامعه آماری: 53

    نمونه و روش نمونهگیری.. 53

    ابزارهای پژوهش... 54

    شیوهی اجرا 55

    روش تجزیه و تحلیل اطلاعات.. 56

    ملاحظات اخلاقی: 56

    فصل چهارم:یافته‌های پژوهش

    مقدمه. 59

    بخش اول تحلیل اطلاعات توصیفی.. 59

    توزیع گروههای مورد مطالعه بر حسب گروه 59

    میانگین و انحراف استاندارد نمرات سلامت روان و مولفهها 59

    میانگین و انحراف استاندارد نمرات نشانگان بیشفعالی- کمبود توجه و مولفهها 61

    بخش دوم: یافته‌های مربوط به فرضیههای پژوهش... 62

    فرضیه اول پژوهش: آموزش مدیریت رفتار کودکان به مادران بر سلامت روان مادران تأثیر معنی‌داری دارد. 62

    فرضیه دوم پژوهش: آموزش مدیریت رفتار کودکان به مادران بر نشانگان اختلال نارسایی توجه- بیش‌فعالی کودکان تأثیر معنی‌داری دارد. 62

    فرضیه سوم پژوهش: آموزش مدیریت رفتار کودکان به مادران بر ابعاد سلامت روان (نشانگان جسمانی، اضطراب، افسردگی و اختلال در کارکرد اجتماعی) مادران تأثیر دارد. 63

    فرضیه چهارم پژوهش: آموزش مدیریت رفتار کودکان به مادران بر نشانگان اختلال نارسایی توجه- بیش‌فعالی (بی‌توجهی، بیش‌فعالی و تکانشگری) کودکان تأثیر دارد. 64

    فصل پنجم:بحث و نتیجه‌گیری

    مقدمه. 67

    خلاصه  پژوهش... 67

    بحث و نتیجه‌گیری.. 67

    محدودیتهای پژوهش... 73

    پیشنهادهای کاربردی.. 73

    پیشنهادهای پژوهشی.. 74

    منابع و مأخذ.. 75

    پیوست... 86

    منبع:

     

    منابع و مأخذ

    منابع فارسی

    آزاد حسین (1378). سلامت روان ازدیدگاه الیس. فصلنامه اصول بهداشت روانی،شماره چهارم.

    آذربایجانی، مسعود. (1388). روان­شناسی دین. ماهنامه اطلاع­رسانی معارف، شماره 66، صص 10-6.

    احمدی، محمدرضا؛ گلزاری، محمود؛ شاملی، عباسعلی؛ رسول­زاده طباطبایی، سیدکاظم. (1387). بررسی ابعاد روان­شناختی مناسک حج و تأثیر آن بر سطح دینداری. فصلنامه علمی- تخصصی روان­شناسی و دین، سال اول، شماره 4، صص 43-4

    احمدی، علی­اصغر. (1368). روان­شناسی شخصیت از دیدگاه اسلامی. تهران، انتشارات امیرکبیر، چاپ اول. 1368.

    ابراهیم زاده، احمد.(1384). نقش ویتامین ها در تقویت حافظه و سلامت کودکان و نوجوانان. پیوند، 311 310 309.

    ابراهیمی عطری، احمد. (1372). بررسی و مقایسه صدمات ورزشی در معلولین ورزشکار با ویلچر و بدون ویلچر. تهران : انتشارات دانشگاه تربیت مدرس.

    ابراهیمی، ابوالفضل. (1387). باورهای آخرت نگرانه و رابطه آنها با سلامت روان. فصلنامه علمی- تخصصی روان­شناسی و دین، سال اول، شماره سوم، صص 107-125.

    اتکینسون، ریتا ال و همکاران. (1387). ترجمه محمدتقی براهنی و همکاران، زمینه روان‌شناسی هیلگارد، جلد اول، تهران: انتشارات رشد، چاپ سیزدهم، ص 743.

    الیری، دانیال. رفتار درمانی : کاربرد و بازده. ترجمه علی اکبر سیف. (1377). تهران : انتشارات فردوس.

    اسدالهی، ق و شیدایی، م و یعقوبی، محمد. (1370). میزان شدت افسردگی در مجروحین قطع نخاعی که درصد از کارافتادگی آنها از 70% بالاتر است. اصفهان : انتشارت دانشگاه علوم پزشکی.

    ایمان زاده، حمیرا.(77 1376)، مقایسه ویژگیهای شخصیتی مادران پسران بیش فعال و مادران پسران عادی مقطع ابتدایی شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی کودکان استثنایی،دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.

    بارکلی، راسل .(2002). اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی، فعالیتهای زندگی و پیامدهای تندرستی. ترجمه منوچهر علی یارزنجانی.(1386). تعلیم و تربیت استثنایی، 66، خرداد ماه.

    بختیاری، پروین،(1379)،بررسی وضعیت بهداشت روان معلمان استان اصفهان،فصلنامه دانشگاه ازاد اسلامی اصفهان.

    بنی جمال واحدی شکوه السات،احدی حسن،(1370)،بهداشت روانی و عقب ماندگی ذهنی،تهران،نشر نی.

    بهرامی احسان هادی،(1381)،بهداشت روانی در قرن بیست ویکم و چالشهای پیشرو، مجله روانشناسی وعلوم تربیتی دانشگاه تهران،سال سی و دوم،شماره1،ص181-199  .

    برهانی ، حسین. (1376). بهداشت خانواده. پیام زن، دوره6، شماره 68 ،آبان ماه .

    بک، آرون تی. شناخت درمانی و مشکلات روانی.  ترجمه مهدی قراچه داغی .(1369). چاپ اول، تهران : نشر ویس.

    بلوم کویست، مایکل، ال . مهارتهای سازگار با کودکان ناسازگاری. ترجمه جواد علاقبند راد . (1383). چاپ اول، تهران : نشر سینا.

    بیرو، آلن. فرهنگ علوم اجتماعی. ترجمه باقر ساروخانی. (1366). تهران : انتشارات موسسه کیهان.

    پورافکاری، نصرت ا... (1373). فرهنگ جامع روانشناسی و روانپزشکی و زمینه های وابسته. جلد اول و دوم، تهران : انتشارات فرهنگ معاصر.

    پورسلطانی زرندی، حسین. (1380 ) مقایسه سلامت عمومی جانبازان و معلولین جسمی ورزشکار و غیر ورزشکار ایرانی، دکتری رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران : انتشارات دانشگاه تربیت معلم.

    تقدیسی، محمد حسین. (1365). مطالعه چگونگی سازگاری اجتماعی معلولین مرکز توانبخشی جانبازان انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) و ارائه پیشنهادات جهت بهبود وضع آن. تهران : انتشارات دانشگاه تربیت مدرس.

    تقوی، محمدرضا. (1380). بررسی روایی و اعتبار پرسشنامه سلامت عمومی، مجله روانشناسی، جلد 5، شماره 4.

    تهرانیدوست، م، ز.. شهریور و محمودی، ج (1387). بررسی تأثیر آموزش تربیت سازنده روی والدین کودکان مبتلا به اختلال بیش­فعالی- کمبود توجه.  مجله روانشناسی؛ سال چهاردهم، ش4.

    حسینی، سید ابوالقاسم. (1364). بررسی مقدماتی اصول روان­شناسی اسلامی. جلد اول، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ اول، ص 18.

    حسینی، سید علی­اکبر. (1364). نقش اخلاق و مذهب در تحکیم مبانی بهداشت روانی، مجله علوم اجتماعی و انسانی، صص 111-99.

    خدایاری فرد، محمد؛ غباری نباب، باقر؛ شکوهی یکتا، محسن. (1380). گستره پژوهش­های روان‌شناختی در حوزه دین، فصلنامه اندیشه و رفتار، سال ششم، شماره 4، صص 53-45.

     رحیمی نیا، یوسفعلی (1384) اصول ایمنی و سلامت در محیط کار ، تهران. انتشارات اعظم

    رحیمی نژاد، عباس،پاک نژادمحسن،(1383)،ارتباط بین سازگاری خانواده با سلامت روانی وسطح ارضاء نیازهای روانشناختی فرزندان و نوجوانان، خلاصه مقالات کنگره آسیب شناسی خانواده در ایران،تهران،دانشگاه شهیدبهشتی.

    سانتراک، جان دبیلو. (1385). ترجمه مهرداد فیروزبخت، زمینه روان‌شناسی. تهران: انتشارات مؤسسه خدمات فرهنگی رسا، چاپ سوم، صص 219-218.

    ساعتچی، محمود. (1374). مشاوره و روان درمانی- نظریه­ها و راهبردها، ناشر: مؤسسه نشر ویرایش، چاپ اول، شهریور، ص 112.

    سامانی، سیامک. (1386). بررسی پایایی و روایی پرسشنامه پرخاشگری باس و پری. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، سال 13، شماره 4، صص 365-359.

    شاملو، سعید. (1382). بهداشت روانی، تهران، انتشارات رشد، چاپ شانزدهم، صص 191-190.

    شاملو، سعید (1368) مکتبها و نظریه­ها در روانشناسی شخصیت، چاپ اول، تهران، انتشارات رشد

    صالحی، لیلی؛ سلیمانی­زاده، لاله؛ باقری یزدی، سیدعباس؛ عباس­زاده، عباس. (1386). رابطه بین اعتقادهای مذهبی و منبع کنترل با سلامت روان در دانشجویان. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، سال یازدهم، شماره 1.

    گرجی، یوسف (1383). بررسی و اثربخشی کاربرد و روش­های اصلاح رفتاری توسط والدین، معلمان و ترکیب هر دو د کاهش نشانه­های اختلال بیش­فعالی و نقص توجه دانش­آموزان ابتدایی. پایان­نامه دکترا، دانشگاه علامه طباطبایی.

    کاپلان و سادوک (2012). خلاصه روانپزشکی. ترجمه دکتر فرزین رضاعی، انتشارات ارجمند.

    محمد اسماعیل، الهه (1383). درسنامه درمان شناختی- رفتاری کودکان مبتلا به اختلال بیش­فعالی- نارسایی، تهران- انتشارات دانژه

    محمد اسماعیل، الهه  (1380). بررسی اعتبار، روایی و تعیین نقاط برش اختلال­های پرسشنامه نشانه­های مرضی کودکان بر روی دانش­آموزان 6-14 ساله مدارس ابتدایی و راهنمایی شهر تهران. تهران: پژوهشکده کودکان استثنایی.

    میلانی فر بهروز، (1374)،روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی، تهران،نشر قومس.

    میلانی فر بهروز،(1382)،بهداشت روانی،چاپ هشتم،تهران، نشر قومس.

    مهرابی زاده هنرمند، نجاریان بهمن، مسعودی میترا، مقایسه سلامت روانی والدین کودکان کم توان ذهنی تربیت پذیر 12-7 ساله با سلامت روانی والدین کودکان عادی، پژوهش درحیطه کودکان استثنایی 1380 شماره 2ص187.

    نریمانی محمد، آقامحمدیان حمیدرضا، رجبی سوران، مقایسه سلامت روانی مادران کودکان استثنایی با سلامت روانی کودکان عادی فصلنامه اصول بهداشت روانی، 1386 شماره 33 و34 ، ص15-24.

    نجات حمید،(1378)،مفهوم سلامت روان در مکاتب روانشناسی،فصلنامه بهداشت روانی،شماره 3.

    نجات، حمید؛ ایروانی، محمود. (1378). مفهوم سلامت روان در مکاتب روان­شناسی. فصلنامه اصول بهداشت روانی، شماره سوم، سال اول، صص 166-160.

    واحدی، شهرام. (1380). رشد باورهای دینی و مذهبی و شیوه­های تعمیق آن. نشریه اصلاح و تربیت، دوره 7، شماره 82، صص 12-9.

    ولی زاده، شیرین، روشهای افزایش عزت نفس در کودکان دارای نیازهای ویژه، تعلیم وتربیت استثنایی، 1387، شماره 85 و 84 ص70.

    هادیانفرد، حبیب، نجاریان، بهمن، شکرکن، حسین، مهرابی­زاده­هنرمند، مهناز (1379). مقایسه اثربخشی سه روش درمانی در کاهش نقص توجه- بیش­فعالی کودکان پسر دبستانی پایه­های سوم و چهارم ابتدایی شهر شیراز. مجله علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، دوره سوم، سال هفتم- شماره 1 و 2، ص­ص: 29-.54

    هنری ماسن، پاول؛ کیگان، جروم؛ هوستون، آلتاکارول؛ وی کانجر، جان جین. (2003). ترجمه مهشید یاسایی، رشد و شخصیت کودک. ناشر: کتاب، وابسته به نشر مرکز، چاپ 16، صص 599 و 602.

    هومن، علی. (1376). استانداردسازی و هنجاریابی پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ-28) بر روی دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه تربیت معلم، مؤسسه تحقیقاتی تربیتی دانشگاه تربیت معلم.

    هومن، عباس. (1377). استانداردسازی پرسشنامه سلامت عمومی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.

    ناصری ، وحید ، (1384) اصول سلامت در محیط کار . تهران . انتشارات آسمان

    هادیانفرد، حبیب، نجاریان، بهمن، شکرکن، حسین، مهرابی­زاده­هنرمند، مهناز (1379). مقایسه اثربخشی سه روش درمانی در کاهش نقص توجه- بیش­فعالی کودکان پسر دبستانی پایه­های سوم و چهارم ابتدایی شهر شیراز. مجله علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، دوره سوم، سال هفتم- شماره 1 و 2، ص­ص: 29-.54

    یوسفی لویه مجید، مداخله های روان شناختی در مورد کودکان با نیازهای ویژه تعلیم و تربیت استثنایی1387 شماره 85 و 84.

     

     

    References

    Anastopoulos AD, Guevermont DC, Shelton TL, Dapaul GJ. Parenting stress among families of children with attention deficit hyperactivity disorder. J Abnorm Children Psychol 1992; 20(5): 503-20.

    Anastopoulos, A. D., Shelton, T. L., DuPaul, G. J. & Guevremont, D. C. (1993). Parent training for aAttention deficit hyperactivity disorder: Its impact on parent functioning. Journal of Abnormal of Psychology, 21, 581-596.

    Barlow, j., & Coren, E. ( 2004). Parent training programs for improving  maternal   psychosocial health. Coherance Database System Review, 1, 2020.

    Barkley RA, DuPaul GJ, McMurray MB. (1990). Comprehensive evaluation of attention deficit disorder with and without hyperactivity as defined by research criteria. Journal Consulting Clinical Psychology  58(6): 775-89.

    Barkley, R. A. (2002). Psychosocial treatment for attention deficit hyperactivity disorder. Journal of Clinical Psychiatry, 63, 36-43.

    Barkley RA. (1997). Defiant children: a clinician's manual for assessment and parent training. 2nd ed. New York: Guilford Press; 1997.

    Berger, A., Kofman, V., Avishai, U. (2007). Multidisciplinary Perspective on Attention and the Development of Self-Regulation. Progress in Neurobiology, Volume 82, Issue, 5, pp 256-86.

    Beh-Pajouh A, Motevali-Pour A, Farzad V,Rostami R, Habibi-Askarabad M. The efficacy of stress coping skills training on child-rearing stressin mothers with children with attention deficit hyperactivity disorder. Family Research Quarterly; 2010: 6(1) 99-114. [Persian].

    Biederman J, Newcom J, Sprich S. Comorbidity of attention deficit hyperactivity disorder withconduct, depression, anxiety and other disorders. Am J Psychiatry 1991; 148: 564.

    Bor W, Sanders MR, Markie-Dadds C. The effectiveness of the triple p-positive parenting program an preschool children with co-occurring disruptive behavior and attention/hyperactivity difficulties. J Abnorm Child Psychol. 2002; 30(6): 572-587.

    Chronis, A.M., Lahey, B. Pelham, W. E., Jr., Williams, S., Baumann, Kipp, Jones, A., Rathouz. (2007). Maternal Depression and Early Positive Parenting Predict Future Conduct Problems in Young Children with Attention-deficit/Hyperactivity Disorder. Developmental Psychology, Volume 43, Issue 1, January, Pages 70-82.

    Chronis AM, Fabiano GA, Gnagy EM, Onyango AN, Pelham WE, Lopez-Williams A, et al. (2004). An Evaluation of the Summer Treatment Program for Children with Attention-Deficit/ Hyperactivity Disorder Using a Treatment Withdrawal Design. Behavior Therapy 2004; 35(3): 561-85.

    Chronis AH, Chacko A, Fabiano GM, Wymbs BT, Pelham WE. Enhancement to the behavioral parent training paradigm for families of childrenwith  (ADHD): Review and future directions” Clin Child Fam Psychol Rev. 2004; 7: 1-27.

    Clay, R. A. (1996). Religion and Psychology Shave ideals and beliefs. A. P. A. monitor. Vol, 27, No, 18. p 47.

     

    Dapaul GJ. Parent and teacher rating of ADHD system psychometric properties in a community based sample child psychopharmalogy. J Clin Psychol 1991; 20: 245-53.

    Danforth, J., Harvey, E., Ulaszek, W., Eberhardt, K., & McKee, T. (2006). The outcome of group parent training for families of children with attention-deficit hyperactivity disorder and defiant/aggressive behavior. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 37, 188-205.

    Danforth, J., Russell, A.L., Barkley, Stokes, T. (1991). Observations of parent-child interactions with hyperactivite children: research and clinical implication. Clinical Psychology Review, Volume 11, Issue 6, Pages 703-727.

    Dapaul GJ, McGoey KE, Eckert TL, Van Brakle J. Preschool children with attentiondeficit/hyperactivity disorder: Impairments in behavioral, social and school functioning. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 2001; 40: 508-15.

    Dean, C., Myors, K., & Evans, E. (2003). Community-wide implementation of a parenting program: The South East Sydney positive parenting project. Australian journal for the Advancement of mental Health. 2(3).

    Dretzke, J., Davenport, C., Frew, E., Barlow, G., Brown, S., Bayliss, S., Taylor, R., Sandercock, J., & Hyde, C. (2009). The clinical effectiveness of different parenting programs for children with conduct problems. University of Birmingham, U. K. [Online]. Available: http://www.camph.com

    Ercan ES, Varan A, Deniz U. Effects of combined treatment on Turkish Children Diagnosed with Attention-Deficit/ Hyperactivity Disorder: APreliminary Report. Child Adolesct Psychopharmacology . 2005; 15(2): 203-219.

    Fehlings DL, Roberts W, Humphries T, Dawe G. Attention deficit hyperactivity disorder: does cognitive behavioral therapy improve home behavior? J Dev Behav Pediatr 1991; 12(4): 223-8.

    Fischer M, Barkley R, Fletcher K, Smallish L. The adolescent outcome of hyperactive children diagnosed by research criteria II: Academic, attention, and neuropsychological status. J.Consult ClinPsychol 1990; 58: 580-8.

    Foley, M. & et'al. (2008). The Relationship Between Attention Deficit Hyperactivity Disorder and Child Temperament. Journal of Applied Developmental Psychology, 29, 157-169.

    Ghashang N. The effect of parent training onreduction of stress in parent-child relationship. [MAthesis in clinical psychology]. Tehran, Iran: Shahid Beheshti University; 2003.

    Gustis, C.M. (2006). Behavioral Intervention And Parent Training Within The Cassp System:The Effectiveness of Using Direct Commands to Manage ADHD/ODD in the Home environment. A Dissertation Presented in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree Doctor of Philosophy. Capella University ’November 2006.

    Hajebi A, Hakim-Shoshtari M, Khajeddin N.The effect of behavioral  management training to parents who having preschool children with ADHD. Thought and Behavior J in Clinical Psychol. 2005; 4: 435-440. [Persian].

    Harris.k. (2007). A Meta-Analysis Of Parent Management Training Out Comes For Children And Adolescents Conduct Disorder. A Thesis Submitted In Conformity With The Requirements For The Degree Of Doctor Philosophy. Department Of Human Development and Applied Psychology Ontario Institute for Studies in Education of the University Of Toronto.

    Herschell, A.D., Calzada, E.J., Eyberg, S.M.,McNeil, C.B. (2002). Parent _child interaction therapy. Cognitive and Behavioral Practice, Volume 9, Issue 1, Pages 9-16.

    Johnston C, Hommersen P, Seipp C. Acceptability of behavioral and pharmacological treatments for attention-deficit/hyperactivity disorder: relations to child and parent characteristics. Behav Ther 2008; 39(1): 22-32.

    Johnstone C. Parents’ characteristics and parent-child interaction in families of non problem children and ADHD children with higher and lower oppositional deficit. Behav J Abnorm Psychol 1996; 24(1): 85-104.

    Hechtman L. Assessment and diagnosis of Attention-Deficit/ Hyperactivity Disorder. Childand Adolesct Psychiat Clin of North AM, 2000;9(3): 481-489.

    Herschell, A.D., Calzada, E.J., Eyberg, S.M.,McNeil, C.B. (2002). Parent _child interaction therapy. Cognitive and Behavioral Practice, Volume 9, Issue 1, Pages 9-16.

    Johnstone C. Parents’ characteristics and parent-child interaction in families of non problem children and ADHD children with higher and lower oppositional deficit. Behav J Abnorm Psychol.1996; 24(1): 85-104.

    Kimiaee SA, Beigi F. Comparison the family functions of mothers of normal and ADHD children and examine the effect of problem solving skill on family function of mothers. Journal Behavioral Sciences. 2010; 4(2): 141-146. [Persian].

    Kazdin, A.E. (1990). psychotherapy for Children and Adolescents. Journal of adolescent psychotherapy, 41, 21-54.

    Kuhn C., Carter. (2006). Maternal Self-Efficacy and Associated Parenting Cognitions among Mothers of Children with Autism. American Journal of Orthopsychiatry, Volume 76, Issue 4, October, Pages 564-575.

    Lehner-Dua LL. (2001). The effectiveness of Russell A. Barkley's parent training program on parents with school-aged children who have ADHD on  their perceived severity of ADHD, stress, and sense of competence. New York: Hofstra University.

    Lewis A. Child and adolescent psychiatry: A comprehensive textbook. 1st ed. Philadelphia: Lippincott Williams and Wilkins; 2002: 645-70.

    Lewis A. Child and adolescent psychiatry: A comprehensive textbook. 3rd ed. Philadelphia: Lippincott Williams and Wilkins; 2007: 430-54.

    Liffore KJ, Harold TG, Thapar A. Parent-child relationships and ADHD symptoms: A longitudinalanalysis. J Abnorm Child Psychol. 2008; 36: 285-296.

    Low, A., Stocker, C. (2005). Family Functioning and Children's Adjustment: Associations among Parents' Depressed Mood, Marital Hostility, Parent–Child Hostility, and Children's Adjustment. Journal of Family Psychology, Volume 19, Issue 3, September 2005, Pages 394-403.

    McBurnett K, Pfiffner L. Attention deficit hyperactivity disorder: Concepts, controversies, new directions Psychiatry. New York: In forma Health Care; 2008.

    McGoey, K.E. (2002). Early Intervention for Preschool-age Children with ADHD.  Journal of  Emotional and Behavioral Disorders. (pp.1-22), Spring.

    Meichenbaum DH, Goodman J.(1971). Training impulsive children to talk to themselves: A means of developing self – control. Journal of Abnormal Psychology; 77(2): 115-26.

    Motevali-Pour A, Rashidi, A. Child-rearing stress in parents of ADHD children. Journal Exceptional Education. 2009; 91: 57-65.[Persian].

    Murphy.V.W. Reid, R., & Hicks- Stewart. (1991). Learning disabilities and attention deficit- hyperactivity disorder: An interactional perspective. Journal of Learning disability, 24,386-388.

    Mussen PH, Kagan J, Conger JJ, Huston C.Child development and personality. Translated: Yasaee, M. Tehran: Mad Book Center Publications; 2003.

    Pfiffner, L.J. & MCBurnott, K. (1997). Social skills training with parent generalization: Treatment effects for children with attention deficit disorder. Journal of Consulting and Clinical Psychology, Vol 65(5), Oct 1997, 749-757.

    Pisterman S, Firestone P, McGrath P. The role of parenting training in treatment of preschool withADHD. AM J Psychiat. 1992; 62: 397-408.

    Rogers, H., Cann, W., Cameron, D., Littlefield, L., & Lagioia, V. (2003). Evaluation of the family intervention service for children presenting with characteristics associated with attention deficit hyperactivity disorder. Australian e-Journal for the Advancement of mental Health. 2(3).

    Roushanbin M, Pouretemad HR, Khoushabi K. (2007). The effect of group positive parenting program training on parenting stress in mothers of ADHD children aged 4-10 years old. Family Research Quarterly. 2007; 3(10): 555-572. [Persian].

    Rabiner DL, Malone PS. Behavior disorders that often co-occur with ADHD. [updated 2006, April, 8]. Available from http://www.helpforadd.com/co-occurring-disorders.

    Sadock BJ, Sadock VA. Synopsis of psychiatry  and behavioral Sciences. (8th Ed.) Philadelphia:Lippincott Williams and Wilkins; 2005: 3181-3195.

    Safer, D. J., & Allen, R. P. (1973). Hyperactive Children. Maryland: University Park Press.

    Sanders, M.R., Pidgeon, A.M., Fred Mark, Connors, Brown, S., Young.R.W. (2004). Does parental attributional retraining and anger management enhance the effects of the triple positive parenting program with parents at risk of child maltreatment? Behavior Therapy, Volume 35, Issue 3, Pages 513-535.

    Sanders,M.R.(2005). Triple P: A multi_ level system of parenting intervention: Workshop participant notes. Brisbane the University Queensland.

    Sanders, M. R. (2002). Parenting intervention and the prevention of serious mental health problems in children. Medical Journal of Australia, 177, 587-592 [On-line]. Available: http://www.psy.uq.edu.au.

    Sanders, M. R., & Turner, K. T. (2007). The efficacy of the Triple P-positive parenting program in improving parenting and child behavior: A comparison with two other treatment conditions [On-line]. Available: http://www.unifr.ch.

    Sanders, M. R., & McFarland, M. (2000). The treatment of depressed mothers with disruptive children: A comparison of parent training and cognitive behavioral family intervention. Behavior Therapy, 31, 89-112.

    Spijkers, W., Jansen, D., Meer, G., & Reijneveld, S. (2010). Effectiveness of a parenting program in a public health setting. Department of health sciences. University of Groningen, Netherlands [On-line]. Available: http:// www.biomedcentral. com

    Shechtman, Z., Gilat, I. (2005). The Effectiveness of Counseling Groups in Reducing Stress of Parents of Children with Learning Disabilities. Group Dynamics, Volume 9, Issue 4, Pages 275-286.

    Sonuga-Barke EJ, Daley D, Thompson M, Laver-Bradbury C, Weeks A.(2001). Parentbased therapies for preschool attention-deficit/ hyperactivity disorder: A randomized, controlled trial with a Community sample. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry; 40: 402-8.

    Sprafkin, J., & Gadow, K.D. (2007). Choosing an attention-deficit/hyperactivity disorder rating scale: Is item randomization necessary? Journal of Child and Adolescent psychopharmacology, 17, 75-84.

    Treacy, L. Tripp, G., Baird, A. (2005). Parent stress management training for attentiondeficit/ hyperactivity disorder. Behavior Therapy,Volume 36, Issue 3, Pages 223-233.

    Turner KMT, Dadds CM, Sanders MR. Facilitator’s Manual for Group Triple P (2nd ed). Milton. Queensland. Australia: Triple P International 2000.

    Weaver, C., Shaw, D., Dishion, T., Wilson, M.N.(2008). Parenting self-efficacy and problem behavior in children at high risk for early conduct problems: The mediating role of maternal depression.Infant Behavior and Development, Volume 31,Issue 4, Pages 594-605.

    Webster, S.C. (1984). Randomized Trial of Two Parent-Training Programs for Families With Conduct-Disordered Children. Journal of Consulting and Clinical Psychology Vol. 52, No. 4, 666-678.

    Wender, E. H. (1981). Attention-deficit hyperactivity disorder on adolescence. Journal of Developmental and Behavioral.

    Yousefi S, Soltanifar A, Teymouri S. Compare parenting’s tension in mothers of ADHD with mothers of normal children. Journal Mental Health.2009; 42: 115-122. [Persian].

     

     



تحقیق در مورد پایان نامه اثربخشی آموزش مدیریت رفتار کودکان به مادران بر سلامت روان مادران و نشانگان اختلال نارسایی توجه – بیش‌فعالی در کودکان, مقاله در مورد پایان نامه اثربخشی آموزش مدیریت رفتار کودکان به مادران بر سلامت روان مادران و نشانگان اختلال نارسایی توجه – بیش‌فعالی در کودکان, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه اثربخشی آموزش مدیریت رفتار کودکان به مادران بر سلامت روان مادران و نشانگان اختلال نارسایی توجه – بیش‌فعالی در کودکان, پروپوزال در مورد پایان نامه اثربخشی آموزش مدیریت رفتار کودکان به مادران بر سلامت روان مادران و نشانگان اختلال نارسایی توجه – بیش‌فعالی در کودکان, تز دکترا در مورد پایان نامه اثربخشی آموزش مدیریت رفتار کودکان به مادران بر سلامت روان مادران و نشانگان اختلال نارسایی توجه – بیش‌فعالی در کودکان, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه اثربخشی آموزش مدیریت رفتار کودکان به مادران بر سلامت روان مادران و نشانگان اختلال نارسایی توجه – بیش‌فعالی در کودکان, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه اثربخشی آموزش مدیریت رفتار کودکان به مادران بر سلامت روان مادران و نشانگان اختلال نارسایی توجه – بیش‌فعالی در کودکان, پروژه درباره پایان نامه اثربخشی آموزش مدیریت رفتار کودکان به مادران بر سلامت روان مادران و نشانگان اختلال نارسایی توجه – بیش‌فعالی در کودکان, گزارش سمینار در مورد پایان نامه اثربخشی آموزش مدیریت رفتار کودکان به مادران بر سلامت روان مادران و نشانگان اختلال نارسایی توجه – بیش‌فعالی در کودکان, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه اثربخشی آموزش مدیریت رفتار کودکان به مادران بر سلامت روان مادران و نشانگان اختلال نارسایی توجه – بیش‌فعالی در کودکان, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه اثربخشی آموزش مدیریت رفتار کودکان به مادران بر سلامت روان مادران و نشانگان اختلال نارسایی توجه – بیش‌فعالی در کودکان, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه اثربخشی آموزش مدیریت رفتار کودکان به مادران بر سلامت روان مادران و نشانگان اختلال نارسایی توجه – بیش‌فعالی در کودکان, رساله دکترا در مورد پایان نامه اثربخشی آموزش مدیریت رفتار کودکان به مادران بر سلامت روان مادران و نشانگان اختلال نارسایی توجه – بیش‌فعالی در کودکان

ثبت سفارش
تعداد
عنوان محصول
بانک دانلود پایان نامه رسا تسیس