پایان نامه بررسی نقش مبانی فکری و عقیدتی القاعده در اقدامات تروریستی در جهان

مشخص نشده
161
434 KB
29265
مشخص نشده
مشخص نشده
قیمت: ۱۶,۱۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی نقش مبانی فکری و عقیدتی القاعده در اقدامات تروریستی در جهان

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد <>

    گرایش: روابط بین الملل

    بهار1393

    چکیده

    پژوهش حاضر، در راستای پاسخ به یک سوال اساسی با این عنوان است که مبانی فکری، عقیدتی القاعده چه تاثیراتی در اقدامات تروریستی آنها داشته است ؟

    و در پاسخ به این مسئله می توان عنوان نمود که بنابر شواهد، مدارک و مطالعاتی که تاکنون در این حوزه صورت گرفته، اینگونه بیان می شود که بدون تردید نقش و تاثیرگذاری این نوع نگرشها و اعتقادات مذهبی که در این گروه خشونت طلب رسوخ کرده و پیوسته در حال بسط و گسترش بیش از پیش است باعث شده که آنها دست به یکسری اقدامات غیرعقلانی بزنند، و بی گمان تبعات فعالیتهای خرابکارانه این گروهها در سراسر جهان، دامن اسلام حقیقی را نیز آلوده می کند و از سویی وجه صلح طلبانه این دین الهی را نیز در میان جوامع غیر مسلمان از بین می برد و نوع نگاه کشورهای مختلف نسبت به اسلام مخدوش خواهد شد.

    رهبران و عناصر القاعده و سایر گروههای مرتبط با آنها با توجه به تاثیرپذیری از برخی گرایشات و اعتقادات شخصیتهای حنبلی مذهب اهل سنت که دارای تفکرات افراط گرایانه هستند، از جمله این افراد می توان از احمد بن تیمیه، ابوعلاء المودودی، محمد بن عبدالوهاب و سیدقطب نام برد و با مطالعه تفکرات آنها متوجه می شویم که بدون شک آنها در نوع نگاه خود به دین و مسائل سیاسی  و اجتماعی دچار انحرافات فراوان گردیده اند.

    آنان مسائلی همچون بدعت، جهاد، استغاثه، توسل، شفاعت  و مسائلی از این دست را مطرح می کنند و عنوان می کنند که به عنوان مثال شیعیان بدعت گذاران در دین هستند، و در این رابطه اینگونه اشاره می شود که در مکتب ابن تیمیه، پیامبر و اولیای الهی انسانهایی هستند که همه کلمات و مقاماتشان با مرگشان پایان می یابد، و لذا زیارت و توسل به آنان را بدعت دانسته و کاری غیر سودمند می شمارد.

    و یا اینکه  سلفیون وهابی القاعده در مورد شیعیان بیان می دارند، شیعه، پیامبر و ائمه خود را برتر از خداوند می داند و حاجات خویش را از آنان می طلبد. از این روی، شیعه را کافر و خارج از دین می دانند. سلفیون همچنین در مورد جهاد اعتقاد دارند که از نماز و روزه نیز مهم تر و واجب تر است و از این باب به حملات خود مشروعیت می بخشند.

    در رابطه با پاسخ به فرضیه خود نیز میتوانیم اینگونه بیان داریم که شبکه تروریستی القاعده برمبنای تاثیرپذیری از مبانی قشری نگر و انحرافی سلفیان وهابی مسلک بر ضد شیعیان دست به اقدامات خشن می زنند تا از این طریق آنها را نابود نمایند به بهانه اینکه مکتب تشیع  به دلیل بدعت گذاری دچار کفر گردیده است و یا اینکه آنان خداوند را قادر و حاکم مطلق نمی دانند و از پیغمبر گرامی اسلام (ص) و سایر بزرگان دین کمک می خواهند و حاجات خویش را از مردگان درخواست می نمایند که این گناه نابخشودنی است.

    در باب دلایل دشمنی و ضرباتی که القاعده به غربیها و بیش از همگان به ایالات متحده آمریکا وارد نموده اند می توان بدین صورت بیان داشت که افراط گرایان القاعده مسیحیان و یهودیان را نیز طرد شده از دربار الهی می دانند و معتقدند که دولتهای قدرتمند سعی می کنند با تسلط بر منابع و منافع کشورهای اسلامی آنها را ضعیف نمایند و در عوض خود را قدرتمند تر از گذشته می کنند. از این روی باید با برخورد سخت آنها را از همراهی کشورهای مسلمان منحرف، باز دارند تا از این طریق بتوانند راه خود را هموار نمایند در جهت ساقط نمودن  این دول اسلامی و استقرار حکومت خلافت اسلامی در سراسر ممالک اسلامی.

    از این روی این پژوهش در شش فصل شبکه تروریستی القاعدهرا مورد بررسی قرار داده است، در فصل اول کلیات پژوهش مورد توجه بوده است، فصل دوم مبانی نظری، ساختار و تشکیلات، موقعیت جغرافیایی و منابع مالی را مورد نظر قرار داده ایم، فصل سوم تروریسم و القاعده را از منظر سازمان ملل متحد و دولتهایی همچون آمریکا، اتحادیه اروپا،پاکستان و عربستان سعودی مورد بررسی قرار داده است، در فصل چهارم مسائلی همچون بنیادگرایی و خاستگاه القاعده، مفهوم جهاد از دیدگاه اسلام و القاعده و تفکرات شخصیتهای موثر در شکل گیری نگرشها و طرز تفکرات رهبران آن  مورد توجه قرار گرفته است و در فصل پنجم اقدامات هنجارشکنانه این گروه در جهان بررسی گردیده است. و بالاخره در فصل ششم در راستای اثبات فرضیه، اقدام به بررسی نقش عقاید مذهبی و مبانی قشری القاعده در اقدامات تروریستی آنها نموده ایم ودر نهایت به مبحث نتیجه گیری پرداخته شده است

     

    فصل اول

    کلیات پژوهش

     

    1-1:طرح مسئله

    در حقیقت تروریسم یک پدیده اجتماعی ننگین به حساب می آید و گروههای تروریستی با توجه به اعتقادات و مبای فکری خود و همچنین تاثیرپذیری که از یک سری اشخاص منحرف و افراطی داشته و دارند می توانند به شدت اثرات مخربی بر جوامع بشری بگذارند.

    تروریسم را می توان با واژگانی هم چون خشونت، تهدید، ترساندن، وحشت، هراس افکنی،غیر مشروع بودن و برخی کلمات دیگر در این راستا معرفی و تشریح نمود، این فعالیتهای ضد بشری از گذشته های بسیار دور نیز رواج داشته و برخی گروهها برای رسیدن به مقاصد ومطامع خویش دست به چنین حرکات افراط گرایانه می زنند.

    از سویی کشورها و نهادهای مختلف نیز تعاریف متعدد و متفاوتی در رابطه با تروریسم دارند و هم چنین مسائلی همچون تروریسم و مبارزه با آن، واژگان فریبنده ای است که در فضای سیاسی آلوده دنیای امروز از مفاهیم واقعی خود فاصله دارند، بدین صورت که سردهندگان تروریسم و مبارزه با آن،خود بیشتر از سایرین آن را نقض می کنند.

    شبکه تروریستی القاعده تشکیلات چند ملیتی است که در دهه آخر قرن بیستم ظهور و در مجموعه تحولات افغانستان نام آنها در سطح بین المللی شناخته شده و در ابتدای قرن جدید فعالیتهای خود را به اوج رسانید و به نام سازمان یا یک تشکیلات بین المللی معروف شد، این تشکیلات در جهاد بر علیه کمونیسم در افغانستان به همراه مجاهدین افغانی از امکانات مالی ،نظامی آمریکا و غرب استفاده می کرد.

    القاعده بزرگترین بازیگر غیر دولتی صحنه روابط بین الملل به ویژه بعد از حوادث یازده سپتامبر 2001 میلادی می باشد و در نزد غربیان به عنوان سمبل تروریسم و بنیادگرایی اسلامی شناخته می شود، که محصول نبرد برای بیرون راندن نیروهای شوروی از افغانستان بود، مسلمانی از کشورهای الجزایر، مصر، عربستان سعودی، آسیای جنوب شرقی و فراتر از آن دوشادوش هم برای نبرد با نیروهای شوروی به افغانستان رفتند. این نیروها پس از خروج شوروی، واینکه آنها موجبات شکست ابر قدرتی بزرگ را فراهم آورده اند، اعتماد به نفس زیادی به دست آورده و دیدگاهی جهانی را برای خود توسعه بخشیدند.

    از سویی دیگر،این مبارزان در زمان بازگشت به کشورهای خود، به جای آنکه به عنوان قهرمانان مورد استقبال قرار گیرند، به عنوان مبارزانی متعصب که می توانند تهدیدی سیاسی برای رژیم هایشان باشند در نظر گرفته شدند، از این رو منزوی شده و به اعضای آماده ای برای مبارزات جدید تبدیل شدند.

    ریشه تفکر اعضای شبکه تروریستی القاعده بر اندیشه های سلفی استوار شده است، اولین نمادهای ظهور سلفیون را در قرن دوم هجری، در قالب جمعی می بینیم که خواستار بازگشت به اصالت اولیه اسلام بودند.

     

    1-2:پیشینه پژوهش

    محمد محمودیان در کتاب بنیادهای فکری القاعده، تاثیر اندیشه های وهابی،سلفی که در سال 1390 به چاپ رسیده است، بحثی را در زمینه خطرات تروریسم القاعده برای صلح و امنیت جهانی مطرح می نماید،به طور جدی بعد از حوادث 11 سپتامبر 2001 و اتخاذ استراتژی جدید جرج بوش در مبارزه با القاعده و گروههای خشونت طلب وابسته به آن آغاز گردید، در استراتژی جرج بوش و نئومحافظه کاران، مبارزه با تروریسم القاعده به عنوان مهم ترین اصل در تامین امنیت آمریکا و همچنین امنیت جهانی ارتباط مستقیم داشت و در این میان حفظ امنیت خاورمیانه به عنوان حلقه اتصال دهنده آمریکا و امنیت جهانی مورد تاکید قرار گرفت. در این کتاب آمده است برخی معتقدند مبارزه با تروریسم القاعده، به ابزاری برای حضور و تثبیت هژمونی آمریکا در مناطق استراتژیک جهان به خصوص خاورمیانه تبدیل شد و آمریکا به طور نامشروع یک خطر امنیت ملی را به یک خطر جهانی تبدیل کرده و از این طریق هزینه های زیادی را به سایر دولت ها و ملت های جهان تحمیل می کند. محقق در زمینه شکل گیری القاعده سه دیدگاه اصلی را مطرح می کند :

    1-القاعده یک پدیده داخلی و منطقه ای است و از این دیدگاه ریشه القاعده به عوامل فکری و بنیادهای فرهنگی و نیز محیط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی پرورش اعضای این گروه بر می گردد.

    2-القاعده تحت تاثیر عنصر خارجی شکل گرفته و محصول دخالت قدرت های بزرگ در مسائل قدرت و سیاست خاورمیانه است.

    3-ویژگیهای شکل قدرت و سیاست جنگ ها، بحران ها و زمینه های سرخوردگی در جهان با عوامل دیگری هم چون سرعت یافتن جهانی شدن در دهه 1990 میلادی ترکیب گردید.

    مهدی بخشی شیخ احمد در مقاله ای با عنوان "جهاد از ابن تیمیه تا بن لادن" که در سال 1385 چاپ شده است، اینگونه عنوان می دارد که، بعد از حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001 میلادی به برج های دو قلوی سازمان تجارت جهانی از سوی القاعده، واژه جهاد به طور وسیعی در رسانه های غرب به کار رفت، که در اغلب موارد، معنای واقعی آن تحریف شده و بعضا اسلام را مترادف با خشونت نشان می داد. در این پژوهش به معنای جهاد و چگونگی به کارگیری آن در گروههای افراط گرا و نوع نگاه آنان به این مقوله پرداخته می شود، همچنین آنان از طریق متوسل شدن به اندیشه های متفکران رادیکال و ارائه تفسیر دلخواه از قرآن کریم تلاش می کنند به اقدامات خود مشروعیت بخشند، در ضمن در این مقاله به سیر تکوینی معنای جهاد از صدر اسلام تاکنون، بیشتر به معنای جهاد در گروههای اسلام گرای نظامی تکیه نموده است.

    بهرام مستقیمی و نبی الله ابراهیمی در مقاله خود با عنوان "مبانی و مفاهیم اسلام سیاسی القاعده" که در سال 1389 به دست چاپ سپرده شده است، تلاش کرده اند تا مبانی و مفاهیم اندیشه ای سازمان القاعده را بررسی کنند، شناخت این مبانی و مفاهیم خود می تواند،اقدامات تروریستی این سازمان را نشان دهد. بعد از حملات 11 سپتامبر به دلیل اسلامی بودن این سازمان این بحث مورد توجه غرب قرار گرفت که اسلام برابر است با تروریسم، اسلام سیاسی القاعده، با استفاده از ابزار فرهنگ و تمدن اسلامی، به نوعی به کسب هویت اقدام کرده است و تروریسم به عنوان بخش ذاتی در گفتمان القاعده به مثابه امری مقدس تبدیل شده است.

    سعید توکلی در مقاله ای با عنوان "عضوگیری تروریست ها با تاکید بر القاعده" که در سال 1389 چاپ گردیده است، بیان می نماید، حیات گروههای تروریستی به ویژه القاعده وابسته به جذب اعضای جدید است، وی مدلهای عضوگیری، ابزار عضوگیری، مکانهای عضویابی را بررسی نموده است، وهمچنین در ادامه عنوان می دارد که هر چند عضوگیری گروههای اسلامی برای فعالیتهای جهادی از سالهای دور و در مناطق مختلف دنیا انجام می گیرد، ولی بعد از 11 سپتامبر، سازمانهای اطلاعاتی توجه بیشتری به گروههای افراط گرای اسلامی داشته اند.

    محمد محمودیان در مقاله "تاثیر اندیشه های نو سلفیسم بر روند فکری ،ایدئولوژیک القاعده"، که در سال 1391 به چاپ رسیده، اندیشه های وهابیون و سلفی ها را مورد توجه قرار داده است، میزان تاثیرگذاری آنان بر روند فکری القاعده را مورد بررسی قرار می دهد و به طور کلی می توان گفت که وی چنین بیان می دارد که اگر شبکه تندرو القاعده از اعتقادات و اصول فکری سلف گرایان متاثر نمی شد در این سطح رشد و نمو نمی یافت و نمی توانست دست به عضوگیری های گسترده بزند و پس از آن دست به اقدامات خشونت طلبانه بزند، نویسنده عنوان می دارد، اقدامات گروههای افراطی و خشونت طلب همچون القاعده باعث شده نگاه دیگران نسبت به اسلام نگاهی منفی همواره با خوف باشد.

    علی اکبر اسدی نیز در مقاله "ظهور و افول القاعده" که چاپ سال 1388 است، قصد دارد ساختار القاعده در عراق را مورد بررسی قرار دهد، عراق هم یکی از کشورهای مورد تهاجم القاعده است، القاعده و عراق رامی توان اصلی ترین بازیگران غیر دولتی در عراق بعد از حمله آمریکا دانست، این گروه چالشهای فراوانی در روند سیاسی عراق با رویکردی مسلحانه و خشونت آمیز بعد از حمله آمریکا در این کشور به وجود آورده است، در این پژوهش عملکرد القاعده نیز از سوی محقق مورد بررسی قرار می گیرد.

    مهدی بخشی شیخ احمد در مقاله ای با عنوان "سید قطب و اسلام گرایی معاصر" که در سال 1385 چاپ شده، شخصیتی هم چون سیدقطب را به منزله یکی از رهبران فکری جنبش های اسلام گرای معاصر معرفی می کند، وی می نویسد عرب شناس فرانسوی، ژیل کوپل، سیدقطب را بزرگترین ایدئولوگ تاثیرگذار بر روی جنبش اسلام گرای معاصر قلمداد می کند، این در حالی است که جان اسپوزیتو، وی را معمار اسلام رادیکال معرفی می کند و این مطلب مورد بررسی قرار می گیرد که اندیشه سیدقطب چه تاثیری بر اسلام گرایی معاصر به ویژه رادیکالیسم اسلامی داشته است.

    ندا نظمی در مقاله اش تحت عنوان"القاعده و مسئله جهاد" که در سال 1388 چاپ گردیده، نیز سه مقوله را مورد بررسی قرار می دهد، از جمله جهاد و مبارزه با کفر، بازگشت به اسلام سلف صالح و در نهایت برکناری حاکمان فاسد در کشورهای اسلامی.  و همچنین به مسئله جهاد توجه می کند و دیدگاه رهبران این گروه را نیز بیان می نماید، نویسنده عنوان کرده القاعده چهار هدف برای اقدامات خود در جهان مطرح می کند:

    آمریکا بزرگترین مانع برسر تشکیل حکومت اسلامی است و باید نابود شود .

    به دنبال سرنگونی رژیمهای کفرآمیز و دنباله رو آمریکا در خاورمیانه است .

    القاعده ادعای نابودی دولت یهود در اسرائیل و جایگزینی آن با یک دولت مسلمان فلسطینی

    القاعده خواهان برقراری نظمی اسلامی در جهان است که توسط بنیادگرایان صورت گیرد، جهانی که تحت رهبری یک خلیفه باشد .

    Abstract

    The present study tends to answer a basic question that the basis of the ideas and beliefs of Al – Qaeda has what kinds of effects on their terroristic measures? To answer this question, it can be stated that according to evidences, documents and studies conducted so far, it is said that undoubtedly the role and effect of these attitudes and religious beliefs which has increasingly expanded in this violent gang, have made them commit a series of irrational actions and it's evident that the consequences of this group's subversive actions in all over the world, infects the true Islam and also destroys the peacefulness of this divine religion in non-Muslim countries and tarnishes the attitude of other countries toward Islam. Leaders and elements of Al – Qaeda and other related groups considering the effects of some tendencies and beliefs, are of Hanbali Sunnis sect who, have extremist ideas. From among these people we can mention Ahmad Bin Timieh, Abuala Almodudi, Mohammad Bin Abdul Wahhabi and Seyed Ghotb and by studying their ideas we understand that undoubtedly they are deviant in their look toward religion and political and social issues. They state issues like Innovation[1] (Beda't), Jihad, distress, implore, intercession etc and claim for example that Shiites are innovators in religion, and in this regard it is mentioned that in the school of Ibn Timieh, prophet and saints are considered as human beings whose words and eminence terminates by their demise, therefore pilgrimage and implore to them is an innovative and useless act. On the other hand, the beliefs of Wahhabi Salafies of Al – Qaeda about Shiites is that Shiites believe prophet and Imams are superior to God so they seek their help instead of God. The Salafies' belief about Jihad is that it is more important and necessary than prayers and fast so they legalize their attack in this way. Regard to answer our hypothesis it can be said that the terrorist network of Al – Qaeda, performs violent acts against Shiites based on the effects of the rotten and skewed basics of Salafi Wahhabis to annihilate them by this excuse that Shiite school has fall into atheism because of Innovation or because they believe God is not Al – mighty and seek help from holy prophet of Islam and other saints and implore to dead people which is an unforgiving sin. Regard the reasons of Al – Qaeda's enmity with western world specially the United States, it can be said that Al – Qaeda's extremists believe Christians and Jews are also excluded from the divine court and powerful governments try to weaken Islamic countries by dominance on their resources and interests and make they increasingly powerful instead. Hence, they should prevent these counties accompany deviant Islamic countries by severe attacks, in order to even their path toward annihilating these governments and setting the Islamic government in all Islamic realms. Therefore, the present study investigates Al – Qaeda in six chapters, in the first chapter the general ideas of research; in chapter two theoretical principles, structure and organization, topology, and financial resources; in chapter three the terrorism and Al – Qaeda from the viewpoint of UN and countries such as USA, EU, Pakistan and Saudi Arabia; in chapter four issues such as fundamentalism and origin of Al – Qaeda, the notion of Jihad from Al – Qaeda and Islamic view and the effective characters' ideas in creating attitudes and the ideas of the leaders; in chapter five the unconventional and abnormal activities were investigated; and in chapter six we investigated the role of religious beliefs and principles of Al – Qaeda in their terrorist activities to prove the hypothesis. Finally, the conclusion is provided.

    آقاجری،محمد جواد(1381)"حادثه یازدهم سپتامبر و تاثیر ان بر سیاست دولت پاکستان در قبال گروههای اسلامی". فصلنامه اطلاعات سیاسی- اقتصادی، شماره 177،178.

    آیرم،منصور(1388)"آشنایی با واحد اقدام ضدتروریسم سازمان امنیت و همکاری اروپا".فصلنامه سیاست خارجی،سال بیست و سوم،شماره 2.

    اسدی،علی اکبر(1388)"ظهور و افول القاعده".فصلنامه راهبرد، سال هجدهم،شماره 51 .

    اسماعیلی،حمیدرضا(1386)القاعده از پندا تا پدیدار. تهران : اندیشه سازان نور .

    الله بداشتی،علی(1386)"شناخت سلفیه،سلفیه چیست؟سلف صالح کیست؟".نشریه میقات حج، شماره 62 .

    المودودی،ابوعلاء(1359)نظام سیاسی اسلام.ترجمه:علی رفیعی،تایپ قدس .

    امامی،حسام الدین(1378)افغانستان و ظهور طالبان. تهران : نشر شاب .

    امین،سیدمحسن(1376) تاریخچه،نقد و بررسی وهابی ها. ترجمه:ابراهیم سید علوی، تهران : امیرکبیر.

    بخشی شیخ احمد،مهدی(1384)"ماهیت و تهدیدات نو وهابیزم".نشریه راهبرد،شماره 37.

    ___________(1385) "جهاد از ابن تیمیه، بن لادن". نشریه راهبرد، شماره 39.

    ___________(1385) "سیدقطب و اسلام گرایی معاصر".  نشریه علوم سیاسی، سال نهم، شماره33

    ___________(1385) "جهاد از ابن تیمیه تا بن لادن". نشریه علوم سیاسی، سال نهم، شماره 34.

    ___________(1387)"القاعده و تروریسم مذهبی".فصلنامه علوم سیاسی، شماره 41.

    بن لادن،کارمن(1384) پشت پرده بن لادن، در بطن پادشاهی. ترجمه:اسماعیل قهرمانی پور، تهران : نشر روزگار .

     

    بهروزلک،غلامرضا(1382)"مهدویت و جهانی شدن".فصلنامه کتاب نقد،شماره 24.

    پلی،میشائیل،دوران، خالد(1381) اسامه بن لادن و تروریسم جهانی. ترجمه: هومن وطن خواه، تهران : نشر کاروان.

    ___________(1385) اسامه بن لادن و تروریسم جهانی. ترجمه: هومن وطن خواه، نشر دوم، تهران : نشر کاروان .

    تاجیک، محمدرضا(1387) بررسی ساختار و تشکیلات تروریستی (مطالعه موردی سازمان القاعده). تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، دفتر گسترش علم .

    ترحمی،مهدی(1388) تروریسم در پاکستان. چاپ اول، تهران : دانشگاه آزاد اسلامی، دفتر مطالعات بین المللی مبارزه با تروریسم .

    توکلی،سعید(1389) "عضوگیری تروریستها با تاکید بر القاعده".فصلنامه آفاق امنیت، سال سوم، شماره 6 .

    __________(1391) "راهبردهای تروریسم".فصلنامه آفاق امنیت،سال پنجم،شماره 16.

    جعفری ولدانی،اصغر(1384)"اتحادیه اروپا و چالشهای نوین امنیتی در خاورمیانه".نشریه پژوهش حقوق، شماره 14.

    حاجیانی،ابراهیم،ضمیری،عبدالحسین(1379)پژوهشها و مطالعات تروریسم. چاپ نخست، تهران : پژوهشکده تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام .

    حسینی،حسن(1383) طرح  خاورمیانه بزرگ تر،القاعده و قاعده در راهبرد امنیت ملی آمریکا. تهران : موسسه ابرار معاصر .

    حسینی قزوینی،محمد(1387) وهابیت از منظر عقل و شرع. جلد اول،  قم : نشر موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج).

    حلم زاده،علیرضا(1388)"درآمدی بر فتنه و رهایی از آن".فصلنامه مطالعات بسیج، سال دوازدهم، شماره 44.

    خاتمی خسروشاهی،سیدابراهیم(1383) کتاب آسیا (3) ویژه افغانستان پس از طالبان. تهران : موسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر .

    خالصی،محمد باقر(1370)وهابیت از دیدگاه مذاهب اهل سنت. چاپ اول، قم : دارالفکر قم .

    خامه ای،انور(1381) شاه کشی در ایران و جهان. تهران: چاپخش .

    خلیل اسعد،خالد(1380) بن لادن، او را نمی توان شناخت. ترجمه:حیدر سهیلی اصفهانی، تهران : جام جم.

    دکمجیان،هرایر(1366) جنبش های اسلامی در جهان عرب. ترجمه: حمید احمدی، چاپ اول، تهران : انتشارت کیهان .

    ____________(1383) جنبش های اسلامی در جهان عرب. ترجمه: حمید احمدی، چاپ چهارم، تهران : انتشارت کیهان .

    دهشیار،حسین(1382) سیاست خارجی آمریکا در آسیا. چاپ نخست، تهران : انتشارات موسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر تهران .

    دهقان،عزت الله(1367) پیدایش وهابیه و عقاید وهابیان. چاپ اول، تهران : نشر دارالکتاب الاسلامیه.

    رشید،احمد(1382) طالبان، زنان، تجارت مافیا و پروژه عظیم نفت در آسیای مرکزی. ترجمه:نجله خندق، تهران : نشر بقعه .

    _________(1382) کابوس طالبان. ترجمه: گیلدا ایروانلو، تهران : هوای رضا .

    رضوان،سید(1383) اسلام سیاسی معاصر در کشاکش هویت و تجدد.  ترجمه: مجید مرادی، تهران : مرکز بازشناسی اسلام و ایران .

    روا،الیور(1369) افغانستان، اسلام و نوگرایی سیاسی. ترجمه: ابوالحسن سروقد مقدم، چاپ اول، مشهد : آستان قدس رضوی .

    سبحانی،جعفر(1383)"پیدایش وهابیت و برخی پیامدهای آن".نشریه میقات حج، شماره 50 .

    ___________(1388)"آشنایی بیشتر با مکتب سلفیه".نشریه میقات حج، شماره 67 .

    سجادی،عبدالقیوم(1377)"طالبان، ایران و پاکستان:مطالعه سیاست خارجی ایران پاکستان و عربستان درباره افغانستان از سقوط مزار تاکنون".نشریه علوم سیاسی، شماره 2.

    سعید،بابی(1379)هراس بنیادین،اروپامداری و ظهور اسلام گرایی.ترجمه:غلامرضا جمشیدیها،موسی عنبری،تهران،دانشگاه تهران.

    سلامتی،یعقوب(1387) تروریسم و حقوق بین الملل. هشترود: دانشگاه آزاد اسلامی هشترود .

    سیمبر،رضا(1388) تروریسم در نظام بین الملل. چاپ اول، رشت: دانشگاه آزاد اسلامی رشت .

    شارل برایزر،ژان،داسیکه،گیوم(1381)بن لادن حقیقت ممنوع.ترجمه:حمید فولادوند،تهران،انتشارات عطایی.

    شفیعی،نوذر(1385)"نقش دیوبندیسم در سیاست وحکومت پاکستان". فصلنامه مطالعات منطقه ای جهان اسلام، شماره 28.

    شورای نویسندگان(1391)ماهنامه مطالعات بین المللی تروریسم، سال دوم(راه نما)، شماره 5 ، 6 .

    شیرازی،علی(1380) مفهوم تروریسم در کلام رسای رهبری. قم : موسسه فرهنگی خادم الرضا (ع) .

    صحیفه امام خمینی (ره)، جلد 21.

    صدری افشار،غلامحسین،حکمی،نسرین،حکمی،نسترن(1383)فرهنگ معاصر فارسی.چاپ چهارم،تهران:فرهنگ معاصر .

    طیب،علیرضا(1380)"تروریسم در فراز و فرود تاریخ". فصلنامه مرکز تحقیقات استراتژیک، شماره 21.

    __________(1384) تروریسم،تاریخ،جامعه شناسی،گفتمان، حقوق. تهران : نشر نی .

    عباس زاده فتح آبادی، مهدی(1387)"تجاوز نیروهای اتحاد جماهیر شوروی به افغانستان سر بر آوردن القاعده". نشریه اطلاعات سیاسی-اقتصادی، شماره 257،258.

    _________(1389)"القاعده پس از 11 سپتامبر(باتاکیدبرعراق)". نشریه سیاست،دوره 40، شماره 2.

    عبدالله خانی،علی(1388) امنیت بین الملل ها، ویژه القاعده، تهران : ابرار معاصر تهران .

    عمید،حسن(1379)فرهنگ فارسی عمید.چاپ شانزدهم، تهران:موسسه انتشارات امیرکبیر .

    عمید زنجانی،عباسعلی(1373) فقه سیاسی. تهران: امیر کبیر .

    فدوی،عبدالقیوم(1380) اسامه بن لادن و ماجراها. کابل: نشر مفاخر .

    فراتی،عبدالوهاب،شیخ احمد،مهدی بخشی(1391)"اسلام سیاسی و القاعده".فصلنامه مطالعات سیاسی جهان اسلام،سال اول،شماره 2.

    فصلنامه قرآنی نورمبین(1388)"ریشه فتنه ها از دیدگاه امام علی(ع)".پاییز و زمستان، شماره 2 و 3.

    فقیهی،علی اصغر(1352) وهابیان.تهران: کتاب فروشی صبا.

    فقیهی،علی اصغر(1366)وهابیان.چاپ سوم،تهران:نشر صبا.

    قرآن کریم،بقره،آیه190،ممتحنه،آیه9.

    قراگوزلو، محمد(1386) ظهور و سقوط بنیادگرایی (افغانستان)، تهران: قصیده سرا .

    قدری سعید،محمد،سعید،عبدالمنعم(1385) افکار و اسرار 11 سپتامبر. ترجمه: اسماعیل اقبال، تهران: اندیشه سازان نور.

    قزوینی،محمد حسن(1368) فرقه وهابی. ترجمه: علی دوانی، تهران : نشر ارشاد .

    قطب،سید(1368) اسلام و صلح جهانی. ترجمه:سیدهادی خسروشاهی و زین العابدین قربانی، چاپ چهارم، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی .

    _______(1372) ما چه می گوییم. ترجمه: سیدهادی خسروشاهی، چاپ بیست و دوم، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی .

    کاظمی،علی(1382) "شبکه تروریستی القاعده،تبلیغات سیاه ، چالش جدید امنیت ملی". مجله نگاه، سال چهارم، شماره 35.

    کرمانی،طوبی(1382)"نگاهی بر وهابیت".نشریه مقالات و بررسیها، شماره 73.

    کوپل،ژیل(1375) پیامبر و فرعون جنبش های نوین اسلامی در مصر. ترجمه: حمید احمدی، چاپ دوم، تهران: انتشارات کیهان .

    مجموعه نویسندگان(1379) تاریخچه وهابیت. تهران: نشر موسسه مطالعات اندیشه سازان .

    محمودیان،محمد(1390) بنیادی های فکری القاعده، تاثیر اندیشه های وهابی، سلفی، تهران : نشر دانشگاه امام صادق (ع).

    _________(1391) "تاثیر اندیشه های نو سلفیسم بر روند فکری ،ایدئولوژیک القاعده". پژوهشنامه علوم سیاسی، سال هفتم، شماره 3.

    مستقیمی،بهرام،ابراهیمی،نبی الله(1389) "مبانی و مفاهیم اسلام سیاسی القاعده".فصلنامه سیاست، دوره 40، شماره 3.

    مشکور، محمد جواد(1379) تاریخ شیعه و فرقه های اسلام تا قرن چهارم. تهران : اشراقی.

    مطهری،مرتضی(1367) آشنایی با علوم اسلامی. جلد دوم، تهران : صدرا .

    ملکیان،مصطفی(1381) راهی به رهایی. تهران : نشر نگاه معاصر.

    موثقی،احمد(1384) جنبش های اسلامی معاصر. چاپ اول، تهران: انتشارات سمت .

    محمدی ری شهری،محمد(1385) گزیده میزان الحکمه.چاپ سوم، قم:دارالحدیث.

    نصر،سیدحسین(1383) قلب اسلام. ترجمه: مصطفی شهید آیینی، تهران : حقیقت .

    نظمی،ندا(1388)"القاعده و مسئله جهاد". فصلنامه مطالعات خاورمیانه،شماره 58،59 .

    نوری،حسین(1366) جهاد. تهران : دفتر نشر فرهنگ اسلامی.

    نهج البلاغه،خطبه 121،127.

    __________،حکمت 183،215.

    واعظی،حسن(1380) تروریسم،رشدیابی تروریسم و اهداف آمریکا از لشکرکشی به جهان اسلام. چاپ اول، تهران : سروش .

    ویسی،زاهد(1382)"در جستجوی بن لادن،آشنایی با بن لادن و سازمان القاعده".نشریه زمانه،سال دوم، شماره 9.

    هرسیج،حسین،(1380)"رابطه عملیات تروریستی و سیاستهای مداخله گرایانه آمریکا".فصلنامه مطالعات منطقه ای،شماره 9.

    هوانگ،ریکو(1381)"القاعده در جنوب شرق آسیا". ترجمه: مهدی انصاری، فصلنامه مطالعات دفاعی استراتژیک، شماره 12.

    هی وود،اندرو(1379) درآمدی بر ایدئولوژی های سیاسی. ترجمه:احمد رفیعی، تهران : وزارت امور خارجه.

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی نقش مبانی فکری و عقیدتی القاعده در اقدامات تروریستی در جهان

    چکیده 1

    فصل اول:کلیات پژوهش... 3

    1-1:طرح مسئله. 4

    1-2:پیشینه پژوهش... 5

    1-3:سوال اصلی.. 9

    1-4:فرضیه پژوهش... 9

    1-5:متغیرهای پژوهش و تعریف عملیاتی.. 10

    1-6:اهمیت مسئله و اهداف انتخاب موضوع. 11

    1-7:روش پژوهش و ابزار گردآوری اطلاعات.. 11

    1-8:سازماندهی پژوهش... 12

    فصل دوم:مبانی نظری، ساختار و تشکیلات، موقعیت جغرافیایی و منابع مالی القاعده 13

    مقدمه. 14

    2-1: مبانی نظری.. 14

    2-2: ساختار و تشکیلات القاعده 25

    ساختار رهبری.. 26

    2-2-1: اسامه بن لادن : 26

    2-2-2: ایمن الظواهری : 27

    2-2-3: محمد عاطف : 29

    2-2-4: عبدالله عزام : 30

    2-2-5: ابومصعب الزرقاوی : 30

    وظایف کمیته های اصلی القاعده 34

    وظایف کمیته امور نظامی : 34

    وظایف کمیته مالی، تجاری و سرمایه گذاری : 35

    وظایف کمیته حقوقی، قانونی و مذهبی : 35

    وظایف کمیته امور رسانه ای و تبلیغاتی : 36

    2-3: موقعیت جغرافیایی شبکه تروریستی القاعده 42

    2-3-1: آسیای جنوبی و حوزه هند و پاکستان: 42

    2-3-2: آسیای مرکزی و قفقاز : 42

    2-3-3: جنوب شرقی آسیا : 43

    2-3-4: خاورمیانه و خلیج فارس : 44

    2-3-5: مغرب عربی و مدیترانه ای : 47

    2-4: منابع مالی القاعده 50

    فصل سوم:تروریسم از منظر سازمان ملل متحد و دولتها 56

    مقدمه. 57

    3-1: تروریسم از منظر سازمان ملل متحد. 57

    3-2: تروریسم از منظر دولتها 61

    دولت ایالات متحده آمریکا 62

    وزارت امور خارجه آمریکا : 62

    وزارت دفاع آمریکا : 62

    سازمان سیا آمریکا : 62

    پلیس فدرال آمریکا : 62

    3-3: تروریسموالقاعده از منظراتحادیهاروپا 69

    3-4: دیدگاه و ارتباط کشورهای پاکستان و عربستان در رابطه با تروریسم. 72

    3-5: دیدگاه های مذاهب تشیع و تسنن راجع به تروریسم و القاعده 75

    فصل چهارم: بررسی مبانی فکری و عقیدتی القاعده 77

    مقدمه. 78

    4-1: بنیادگرایی و ریشه های فکری، اعتقادی القاعده 80

    4-2: مفهوم جهاد و اهمیت آن در دین اسلام و القاعده 94

    4-3: اصول و افکار اعتقادی ابن تیمیه. 98

    4-4: ابوعلاء المودودی و آشنایی با آراء و افکار وی.. 106

    4-5: اعتقادات و تفکرات محمد بن عبدالوهاب.. 108

    4-6: سید قطب و اعتقادات مذهبی - سیاسی وی.. 119

    فصل پنجم: بررسی اقدامات تروریستی  القاعده 125

    مقدمه. 126

    5-1: فهرست عمده حملات تروریستی القاعده 126

    5-2: تاملی در عملیات 11 سپتامبر 2001 میلادی.. 128

    فصل ششم: اثبات فرضیه (تأثیر مبانی فکری و عقیدتی بر اقدامات تروریستی)..131

    6-1: اثبات فرضیه. 132

    نتیجه گیری.. 139

    فهرست منابع. 144

    Abstract 151



تحقیق در مورد پایان نامه بررسی نقش مبانی فکری و عقیدتی القاعده در اقدامات تروریستی در جهان, مقاله در مورد پایان نامه بررسی نقش مبانی فکری و عقیدتی القاعده در اقدامات تروریستی در جهان, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی نقش مبانی فکری و عقیدتی القاعده در اقدامات تروریستی در جهان, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی نقش مبانی فکری و عقیدتی القاعده در اقدامات تروریستی در جهان, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی نقش مبانی فکری و عقیدتی القاعده در اقدامات تروریستی در جهان, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی نقش مبانی فکری و عقیدتی القاعده در اقدامات تروریستی در جهان, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی نقش مبانی فکری و عقیدتی القاعده در اقدامات تروریستی در جهان, پروژه درباره پایان نامه بررسی نقش مبانی فکری و عقیدتی القاعده در اقدامات تروریستی در جهان, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی نقش مبانی فکری و عقیدتی القاعده در اقدامات تروریستی در جهان, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی نقش مبانی فکری و عقیدتی القاعده در اقدامات تروریستی در جهان, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی نقش مبانی فکری و عقیدتی القاعده در اقدامات تروریستی در جهان, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی نقش مبانی فکری و عقیدتی القاعده در اقدامات تروریستی در جهان, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی نقش مبانی فکری و عقیدتی القاعده در اقدامات تروریستی در جهان

ثبت سفارش
تعداد
عنوان محصول
بانک دانلود پایان نامه رسا تسیس