پایان نامه خودرو برقی

مشخص نشده
149
4 MB
26430
مشخص نشده
مشخص نشده
قیمت: ۱۴,۹۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه خودرو برقی

    چكيده :

    اين پروژه بر اساس تحقيق و طراحي يكي از برنامه هاي اصلي صنعت در چند ساله اخير در مورد خودروهاي برقي تهيه و تدوين شده است  واين پروژه به بررسي سيستم انتقال قدرت در خودروهاي برقي و مقايسه آن با سيستم انتقال قدرت در خودروهاي احتراق داخلي مي پردازد .

    سالهاي ابتدايي ساخت خودروهاي برقي به سال 1900 ميلادي بر مي گردد كه در آن زمان از يك طرف به علت مشكلاتي كه موتورهاي الكتريكي دارا بودند و از طرف ديگر اكتشاف جديد نفت و توليد فراوان آن در پيشرفت چشمگير موتورهاي احتراق داخلي ساخت اين خودروها مورد توجه قرار نمي گرفت . ولي با به وجود آمدن جنگهاي جهاني و كشمكش هاي بر سرنفت باعث شد اين ماده ارزش بيشتري پيدا كند و توجه ها بيشتر به خودروهاي برقي جذب شود و اين بود كه از سال 1990 ميلادي توليد خودروهاي برقي به طور جدي تري مورد توجه قرار گرفت .

    در خودروهاي برقي سيستم تأمين قدرت شامل يك موتور الكتريكي ، كنترلر ، باتريها و شارژر آن مي باشد مجموعه محرك برقي خودروي برقي وظيفه دارد جريان مستقيم توليد شده توسط باتري را به انرژي مكانيكي تبديل نمايد كه منظور از مجموعه محرك كليه قطعاتي است كه جريان مستقيم باتري ها را به نيروي كششي و گشتاور لازم براي حركت چرخها تبديل مي كنند از مهمترين ويژگيهاي خودروي برقي برد و قدرت حركت (‌شتاب ، سرعت ، شيب روي ، و بارگيري و انعطاف پذيري) و مدت شارژ و قيمت بالاي باتريها در اغلب خودروهاي برقي موجود مجموعه محرك است .

    بخش اول:

    نحوة تأمين انرژي و عملكرد خودروي برقي

    مقدمه :

    به علت پيشرفت روز افزون صنعت خودرو و توليد انبوه خودروهاي احتراق داخلي که مشکلات گوناگوني از قبيل آلودگي هوا بوجود مي آورد و نيز محدود بودن ذخاير سوخت فسيلي و گران بودن آن تحقيق و طراحي در مورد خودروهاي برقي به يکي از برنامه هاي اصلي صنعت خودرو مخصوصاً در کشورهاي پيشرفته اروپايي و آمريکايي بدل شده است ايران نيز در چند ساله اخير تحقيقاتي در اين زمينه انجام داده است شرکتهاي ايران خودرو، سايپا و کيش خودرو تحقيقات در اين زمينه را ادامه مي دهند اين تحقيقات به توليد نمونه هايي در شرکتهاي ايران خودرو و سايپا منجر شده که در نمايشگاههاي خودرو به معرض ديد عموم قرار گرفته است شرکت کيش خودرو نيز در حال ساخت خودرو برقي نمونه مي باشد.

    اين پروژه به بررسي سيستم انتقال قدرت در خودروهاي برقي و مقايسه آن با سيستم انتقال قدرت در خودروهاي احتراق داخلي مي پردازد.

     

    فصل اول : خصوصيات خودروي برقي

    در اين فصل پس ازمعرفي و تعريف خودروي برقي و شرح مختصري در مورد تاريخچه خودرو برقي به بررسي مزيتهاي اين نوع خودرو مي پردازيم ابتدا مزيت خودروي برقي از نظر نوع انرژي و سپس مزيت تجهيزات الکتريکي مورد استفاده و مشکلات موجود در خودروي برقي مي پردازيم .

    1-1- تعريف خودروي برقي

    در يک خودروي برقي مجموعه محرک برقي آن وظيفه دارد جريان مستقيم توليد شده توسط باتري را به انرژي مکانيکي تبديل نمايد منظور از مجموعه  محرک کليه قطعاتي است که جريان مستقيم باتريها را به نيروي کششي و گشتاور لازم براي حرکت چرخها تبديل مي کنند مهمترين ويژگي خودروهاي برقي عبارتند از : برد و قدرت حرکت (شتاب ، سرعت ، شيب روي و بارگيري و انعطاف پذيري ) و مدت شارژ و قيمت بالاي باتريها ، در اغلب خودروهاي برقي موجود مجموعه محرک تشکيل شده است از کنترلر (عضو تنظيم کننده) ، موتور الکتريکي ، جعبه دنده با نسبت کاهنده روي اکسل ها و جعبه تقسيم براي دو يا چهارچرخ ، راه حل هاي ديگر نيز بکار رفته اند بطور مثال دو موتور همراه با جعبه دنده و يا بدون جعبه دنده . مجموعه محرک بايد خواسته هاي متعدد و متنوعي را برآورده کند که از آنها بعنوان معيار براي ارزيابي و مقايسه راه حل هاي مختلف استفاده مي شود بطور مثال برخي از مهمترين اين معيارها عبارتنداز :

    • کاربري ساده
    • راندمان بالا
    • هزينه پايين
    • اطمينان بالا
    • عدم نياز به سرويس و نگهداري
    • وزن کم
    • حجم ساختماني کم

    بايد توجه داشت که نمي توان همه اين معيارها را به خوبي در يک مجموعه محرک جمع نمود بطوريکه عموماً راندمان بالا با هزينه پايين متضادند علاوه براين بايستي توجه داشت که انواع خودروهاي مختلف مراکز خواسته ها را تعريف مي کنند بطور مثال در خودروي باري برقي حجم ساختماني نقش کم اهميت تري پيدا مي کند.

    1-2- تاريخچه توليد خودروي برقي و مزيت آن نسبت به خودرو احتراقي خودروي برقي از حدود سال 1900 ميلادي توليد مي شده است و تا سال 1915 روند توليد افزايش نسبتاً خوبي داشته است به دليل مشکلاتي که موتورهاي الکتريکي داشتند توليد خودرو برقي مورد استقبال قرار نگرفت اکتشافات جديد نفت و توليد فراوان آن همچنين پيشرفت چشمگير موتورهاي احتراق داخلي سالهاي 1915 الي 1990 را در انحصار خودروهاي با موتور احتراقي در آورد . بروز جنگهاي جهاني ، جنگها و کشمکش هايي که نفت موضوع اصلي يا مورد استفاده آنها بود باعث شد که به ارزش واقعي اين ماده پي برده شود و قيمت آن افزايش يابد اکنون که منابع جديد و قابل توجه نفت کشف نشده است و پيش بيني مي شود ذخائر نفت به اتمام برسد، کشورهاي صنعتي به استفاده از منابع ديگر انرژي ترغيب شده اند انرژي خورشيدي ، باد، سدهاي آبي و انرژي هسته اي منابع جديد تأمين انرژي هستند و براحتي به انرژي الکتريکي تبديل مي شوند از سال 1990 توليد خودروي برقي مورد توجه قرار گرفت چون خودروها که يکي از منابع عمده مصرف انرژي هستند مي توانند به مصرف انرژي هستند مي توانند به مصرف کننده الکتريسيته تبديل شوند با پيشرفت فن آوري ساخت موتورهاي الکتريکي ، خودروهاي برقي داراي مزيت نسبي نسبت به خودروهاي معمولي شده اند در خودروهاي برقي سيستم تأمين قدرت شامل يک موتور الکتريکي ، کنترلر ، باتريها و شارژر آن مي باشد همه اين تجهيزات پيشرفت چشمگيري داشته اند بطوريکه تعميرات به حداقل مي رسد خودرو معمولي شامل موتور احتراق داخلي با سيستم پيچيده اي است و تجهيزاتي به آن اضافه مي شود. مانند :

    1. تجهيزات خروج و تصفيه دود شامل انباره ، اگزوز و ...
    2. سيستم سرمايش موتور شامل رادياتور، پمپ آب ، محفظه سرمايش ، ترموستات و سنسورها
    3. سيستم توليد جرقه شامل دلکو ، شمع ها و ...
    4. سيستم سوخت رساني شامل کاربراتور پمپ سوخت رساني ، سيستم تزريق ، سوخت داخل سيلندر ، فيلترهاي هوا و سوخت .
    5. سيستم مکانيکي موتور شامل ميل لنگ ، پيستونها ، رينگهاي آب بندي ، پمپ روغن ، چرخ زنجير، واشرهاي آب بندي و استارتر. اين تجهيزات احتياج به سرويس و تعميرات مداوم دارند در حاليکه در خودرو برقي تجهيزات پيچيده اي وجود ندارد.

    1-3- انواع موتورهاي الکتريکي و مقايسه آنها

    موتورهاي الکتريکي داراي استاتور يا قسمت ساکن و روتور يا قسمت متحرک هستند موتورهاي الکتريکي فقط داراي يک قسمت متحرک هستند در حاليکه موتورهاي احتراقي قطعات متحرک زيادي دارند راندمان اين موتورها بالاست و اغلب بيش از 90% است انواع موتورهاي الکتريکي را مي توان در محدوده وسيع قدرت و در اندازه هاي مختلف و شکلهاي مختلف از نوع dc يا ac طراحي کرد.

    موتور الکتريکي وسيله مکانيکي است که انرژي مکانيکي را به حرکت تبديل مي نمايد و اين حرکت مي تواند براي توليد کار ، کشيدن ، هل دادن ، بالا بردن ، تکان دادن يا ايجاد نوسان بکار رود.

    Abstract

    This project is prepared on the basis of research and design of on the main industry program during the past years about the electric cars. This project studies the power transmission system in electric cars and compares it with the power system used in combustion cars.

    Manufacturing of electric cars goes back to 1900. In those years due to the problems concerned with electric cars in one hand and new oil exploration and large production on the hand caused more interest and development of combustion engines, lead to less interest in manufacturing of electric cars. But with the advent of world wars and contests over oil caused an increase in oil prices, consequently the electric cars caught more attention.

    In electric cars, the power supply system consists an electromotor, controller, butteries and their charge. The electric drive of the electric car converts the direct current of the battery into mechanical energy, the complete electric drive includes all the parts involved in converting the direct, eurrent of the batteries into mechanical and rotation power which cause rotation of the wheels. One of the most important features of electric cars is their moving power such as speed, loading and flexibility along with expensive batteries and long charging time.

     

     

    فهرست مراجع و منابع

    1.Rajasekare . k, History of Electric Vehicles in General Motors,IEEE Transactions on industry applications, Vol 30,No.4,August 1994

    2. Brant.B,Build your own Electric Vehicle,TAB Books,UASA,1994

    3. Rowland ,E.A, Schwarze K.W, System Design of the Electric Test Vehicle one (ETV-1),international congress & Exposition ,Detroit ,MI February 1980

    4- طرح و بررسي ساخت خودروي برقي ، شرکت ايران خودرو

    5- طراحي خودروي پيکان برقي ، دانشگاه علم و صنعت ايران

    6. http://www.physics.ubc.ca/~solarcar/index.html

    7.http://scg.levels.unisa.edu.au/solar_commuter/index.html

    8.http://www.formulasun.org/education

    9.http://tcfreenet.org/org/mres/carmanual

    10.http://www.personal.umich.edu/~eliask/writing/Scarecrow.

    11.http://www.umr.edu/~dougc/solar/sun.html

    12.http://sclence.howstuffworks.com/solar-cell1.htm

    13.http://www.umich.edu/~bhl/elecrec/s/solarcar/Howltworks

    14.university of new Brunswick solar car project

    15.crystalline Sillicon Solar Cells-Martin A.Green Wales

    outhunlversity of New

     

  • فهرست و منابع پایان نامه خودرو برقی

    بخش اول : نحوه تأمین انرژی و عملکرد خودروی برقی
    مقدمه 2
    فصل اول: خصوصیات خودرو برقی
    1-1 تعریف خودرو برقی 3
    1-2 تاریخچه تولید خودرو برقی 4
    1-3 انواع موتورهای الکتریکی و مقایسه آن 6
    1-3-1 موتورهای الکتریکی جریان مستقیم 7
    1-3-2 موتورهای الکتریکی جریان متناوب 8
    1-4 باتری های قابل استفاده در خودروی برقی 10
    1-5 سیستم های تولید و انتقال نیروبرای خودرو های الکتریکی تولید انبوه 15
    1-5-1 خودرو برقی با موتورجریان مستقیم dc 17
    1-5-2 خودروی برقی با موتورجریان متناوب ac 19
    1-5-3 خودروهای دو منظوره 21
    1-6 مشکلات تحقیقاتی و نتیجه گیری 24

    فصل دوم: سیستم انتقال قدرت و محاسبه توان مورد نیاز
    2-1 تأثیر وزن در خودروی برقی 25
    2-1-1 تأثیر وزن بر شتاب 26
    2-1-2 تأثیر وزن در شیب ها 26
    2-1-3 تأثیر وزن بر سرعت 27
    2-1-4 تأثیر وزن بر مسافت طی شده 27
    2-1-5 توزیع وزن 27
    2-2 نیروی مقاومت هوا 28
    2-3رانندگی در جاده 31
    2-3-1 توجه به تایر های خودرو 32
    2-3-2 محاسبه نیروی مقاومت غلتشی یک خودرو 34
    2-4 تجهیزات انتقال قدرت 34
    2-4-1 سیستم های انتقال قدرت 35
    2-4-2 تفاوت مشخصات موتور الکتریکی وموتور احتراقی 36
    2-4-3 بررسی دنده ها 39
    2-4-4 جعبه دنده اتوماتیک و دستی 40
    2-4-5 سیستم های انتقال قدرت و سیال های سبک یا سنگین برای روان کاری 40
    2-5 مشخصات خودروهای برقی 42
    2-5-1 توان و گشتاور 43
    2-5-2 محاسبه گشتاور لازم خودرو 46
    2-5-3 محاسبه گشتاور خروجی موتور 46
    2-5-4 مقایسه منحنی های گشتاور لازم وگشتاورخروجی موتور 47
    فصل سوم: طراحی سیستم انتقال قدرت پیکان برقی تبدیلی
    3-1مشخصات کلی خودروی درون شهری پیکان برقی 49
    3-1-1 شتابگیری مناسب 49
    3-1-2 سرعت میانگین پیشینه 49
    3-1-3 تأثیر شیب 50
    3-1-4 برد 50
    3-2 محاسبه توان مورد نیاز خودرو 50
    3-2-1 محاسبه نیروی شتابگیری 51
    3-2-2 نیروی حرکت در شیب 53
    3-2-3 نیروی مقاومت غلتشی 53
    3-2-4 نیروی مقاومت هوا 53
    3-2-5 نیروی مقاومت وزش باد 54
    3-2-6 رسم منحنی گشتاور و توان 54
    3-3 طراحی قطعات مورد نیاز سیستم انتقال قدرت 58

    3-3-1 فلایول 58
    3-3-2 بوش نگهدارنده فلایول 61
    3-3-3 محاسبه فلنج پوسته 63
    3-3-4 طراحی شاسی زیر موتور 64
    بخش دوم: نحوه تأمین انرژی و عملکرد خودروی خورشیدی
    مقدمه 68
    فصل اول : سلولهای خورشیدی
    1-1 توضیحات کلی 72
    2-1 بازدهی سلول 73
    3-1 انواع سلولهای سیلیکونی 73
    4-1 فناوریهای تولید 74
    1-4-1 Screen printed 74
    5-1 مکانیزم کارکرد سلولهای خورشیدی 74
    1-5-1 نحوه کارکردن سلولهای خورشیدی(فتوولتاییکpv) 74
    2-5-1 سیلیکون در سلولهای خورشیدی 76
    3-5-1هنگامی که نور به سلولهای خورشیدی برخورد می کند 80
    فصل دوم: طراحی بدنه و شاسی
    1-2 مقدمه 81
    2-2 بارهای وارده به شاسی 83
    1-2-2 بارهای استاتیکی 83
    2-2-2 بارهای دینامیکی(مربوط به سیستم تعلیق) 83
    3-2-2 نیاز مندیها 83
    4-2-2 انواع شاسیها 84
    5-2-2 فرم فضایی 84
    6-2-2 مواد به کار رفته در شاسیها 85
    7-2-2 مونوکوکهای کامپوزیتی 86
    8-2-2 جای راننده 86
    فصل سوم: ناحیه خورشیدی
    1-3 مقدمه 87
    2-3 بررسی عوامل گوناگون 87
    1-2-3 خنک نگهداشتن ناحیه 87
    2-2-3 چیدن سلولها 87
    3-2-3 اتصال داخلی سلولها 88
    4-2-3 پوششها 88
    3-3 حفاظ سلولها 88
    1-3-3 فناوریها 89
    4-3 تکسچرد کردن و ضد انعکاس کردن پوشش AR 89
    5-3 طراحی ناحیه سلولهای خورشیدی و زیر ساخت آن برای یک مدل کوچکتر 90
    1-5-3 وضعیت الکتریکی ناحیه پانل خورشیدی 93
    2-5-3 نکات استنتاجی 96
    6-3 نتایج بدست آمده برای یک نمونه ناحیه خورشیدی 96
    1-6-3 مشخصات ناحیه 96
    فصل چهارم: تحلیل آیرودینامیکی
    1-4 مقدمه 97
    2-4 طراحی پیکره اصلی 97
    1-2-4 قوانین مسابقه 97
    3-4 نحوه طراحی با توجه به قوانین مسابقه 97
    4-4 نحوه طراحی برای دراگ پایین 99
    5-4 نحوه طراحی برای یک پایداری مناسب 101
    6-4 نیازهای اضافی توان خورشیدی 102
    7-4 نحوه طراحی ناحیه خورشیدی 103
    8-4 ساختن شکل اصلی به صورت تجربی 106
    9-4 تحلیل طراحی 106
    10-4 خواندن نقشه ها برای CFD 107
    11-4 نتایج CFD 108
    12-4 طراحی دوباره براساس CFD 110
    13-4 نتایج CFD از تحلیل دوم 110
    14-4 نتایج بدست آمده در مورد شکل و ترکیب بدنه 110
    فصل پنجم : سیستم های مکانیکی
    1-5 مقدمه 112
    2-5 سیستم رانش 114
    1-2-5 بررسی عملکرد سیستم رانش 115
    2-2-5 انواع مکانیزمها 115
    3-2-5 انواع سیستمهای انتقال قدرت 117
    3-5 سیستم تعلیق 118
    1-3-5 معایب 118
    2-3-5 مزایا 118
    3-3-5 رفتارهای دلخواه از تعلیق 119
    4-3-5 اجزا 119
    5-3-5 انواع سیستم تعلیق 119
    4-5 ترمزها 121
    1-4-5 انواع ترمزها 121
    2-4-5 مشکلات 122
    3-4-5 توضیح 122
    5-5 چرخ ها و تایرها 122
    1-5-5 انواع چرخها 122
    2-5-5 تایرها 124
    3-5-5 تأثیر عوامل مختلف بر مقاومت غلتش تایرها 124
    فصل ششم : موتور
    1-6 انواع موتور 126
    1-1-6 القاییAC 126
    2-1-6 مقاومت متغیر 126
    3-1-6 DC جارو بک شده 126
    4-1-6 DC بدون جاروبک 127
    5-1-6 موتورهای چرخ 127
    غزال ایرانی 128
    چکیده غیر فارسی 139
    منابع 140



تحقیق در مورد پایان نامه خودرو برقی, مقاله در مورد پایان نامه خودرو برقی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه خودرو برقی, پروپوزال در مورد پایان نامه خودرو برقی, تز دکترا در مورد پایان نامه خودرو برقی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه خودرو برقی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه خودرو برقی, پروژه درباره پایان نامه خودرو برقی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه خودرو برقی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه خودرو برقی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه خودرو برقی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه خودرو برقی, رساله دکترا در مورد پایان نامه خودرو برقی

ثبت سفارش
تعداد
عنوان محصول
بانک دانلود پایان نامه رسا تسیس